Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger???

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger???

Post by Sandratravolta »

Første rotten min, Esel, kjøpte jeg i dyrebutikk, og har blitt fortalt at han er fra en oppdretter som kort tid etter jeg kjøpte Esel valgte å forlate oss. Så jeg lurer på, om noen her vet hvem det her er, eventuelt hvor seriøs oppdrett han drev? Vet han fokuserte en del på dumbo-rotter. Men mer vet jeg desverre ikke.. Esel er den skjønneste rotta jeg har møtt, så hadde vært hyggelig om han fikk barn hvis han har gode gener.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by Niana »

Vanskelig å svare på det når man har så lite info å gå utifra. Folk som leverer til dyrebutikk kan gjerne kalle seg oppdrettere, men om de ikke gir noen mer info enn det så kan det være mennesker som bare parrer tilfeldige rotter med det utseendet de vil ha og selger de videre til dyrebutikk også. Seriøse oppdrettere tror jeg ikke leverer til dyrebutikk. Ingen jeg har møtt i hvert fall :P
Når kjøpte du Esel?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by Sandratravolta »

Tror han drev en del med oppdrett, for sønnen hans hadde vært innom butikken og spurt om de hadde noen igjen etter faren, så da må han jo ha levert en del til den butikken. Men jeg vet ikke så mye, eneste jeg vet er at han ikke lever lenger... Kjøpte Esel i juni i fjor tror jeg!

Jeg syns det egentlig er litt trist at ingen oppdrettere har lyst til å levere rotter til dyrebutikk, hadde jo egentlig i teorien vært fint om folk som ønsket seg rotter kunne få friske og fine rotter som de visste familiehistorikken til. Har jo opplevd at en dyrebutikk i trondheim hadde kontakt med oppdretter og kunne bare ringe og høre om hun hadde unger tilgjengelig hvis noen kunder i butikken ønsket rotter.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by Niana »

Okey, skjønner. Kan ikke si jeg har hørt om han, men så er jeg ikke så kjent innen rottemiljøet i Oslo heller.

Jeg forstår ditt synspunkt, for da ville de sluttet å ta inn evt syke masseproduserte unger fra f.eks Imazoo, men som en "soon to be"-oppdretter selv ville jeg ikke solgt til dyrebutikk. Fordi da kan man ikke vite hvor ungene ender opp, om det er hos seriøse eiere eller ikke. "Skikkelig" oppdrett handler om god planlegging og forarbeid, da er det viktig å vite at dyrene kommer til gode hjem. Og dyrene står alene uten så mye menneskelig kontakt mye av dagen, med mindre man er flere ansatte på jobb og noen tar seg tid til å leke med alle dyrene.

Og ikke minst økonomisk lønner det seg ikke for oppdrettere å levere til dyrebutikk, for der vil de få en betydelig lavere pris enn å selge til privatpersner. Prisen på en rotteunge fra oppdretter ligger på 3-400 for en og 5-700 for to, og det ville aldri en dyrebutikk ha betalt :P

Dette er jo selvfølgelig bare om dyrene skal stå i dyrebutikken, det går jo an som du nevner for dyrebutikker og ta kontakt med oppdrettere når kunder spør etter rotter, og lage en avtale på den måten da.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by Sandratravolta »

Ja, men de aller fleste førstegangseiere kjøper vel i butikk, og det hadde vært bedre erfaring om de hadde fått friske og snille dyr, nå er faktisk alle mine kjøpt i dyrebutikk og de oppfører seg relativt bra, om ikke mot hverandre hele tiden så hvert fall mot meg. Uansett tror jeg det hadde vært en mye bedre opplevelse for kunden og eventuelt nye rotteiere om de visste hvor rotten kom fra og hadde mulighet til å ta kontakt med oppdretter, blir jo ofte en del spørsmål når det kommer til rottehold, og tenk så mange fler man kunne opplyst om tamrotteforeningen!

Jeg liker å tro at de aller fleste som skaffer seg dyr gjør det fordi de er glad i dyr og at de bryr seg, selv om kanskje ikke alle helt vet hvordan de skal bry seg på riktig måte!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by kikky »

Leverer man dyr til dyrebutikk kan man ikke kreve oppfølgning fra eventuelle kjøpere og da mister man styringen på rottene og kan ikke lenger følge de opp. Man vet ikke om sjukdom eller atferds problemer dukker opp og kan da heller ikke si at man har særlig mye info om slektninger lenger. Tanken er god, men det lar seg nok ikke gjøre.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by Sandratravolta »

Virker som om enten må være blodseriøs oppdretter, og hvis man driver med "hyggeoppdrett" så kan man ikke kalle seg seriøs i det hele tatt, og man blir uglesett hvis man skulle finne på å levere dyr til dyrebutikken (som er det mest naturlige stedet for folk flest å kjøpe dyr som gnagere og fugler). Syns bare det er så trist at friske, fine rotter i "teorien" ikke skal være tilgjengelig for de som ønsker det, selv om det finnes mange fantastiske individer i dyrebutikk også, så har man jo ikke som eier noe som helst måte å få vite hva slags helse det er på dyret. Dessuten tror jeg ikke folk som kjøper rotter i dyrebutkk gjør det for å gå inn for å avle på dem, så om "linjene" går så langt på de dyrene er vel litt usikkert. Men uansett tror jeg det hadde vært fint om flere kanskje fikk et greiere forhold til dyrebutikk, eventuelt kunne få gjort en fin avtale med de, så lenge man ikke driver med "blodseriøs" oppdrett da.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by Sandratravolta »

Man trenger jo ikke nødvendigvis å kreve oppfølging, men man kan tilby det?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by wollf »

Som blodsærøs opodretter så vet jeg hvor viktig det er med oppfølging. Og hvorfor levere til dyrebutiik når jeg har kjøpere selv og ikke minst vil gå i ubderskudd på det? Det er mange som kjøper fra dyrebutikk for å avle på de. To søsken, gammle og unge dyr. Er så mange dyr som lider av uansvarlige eiere så om det er noe jeg kan gjøre for at dyr fra meg skal få tryggest mulig hjem så gjør jeg det. Om det da innebærer å si nei til 8 personer

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by Tonje Lenore »

De fleste som leverer til dyrebutikk vil helst ikke at de som kjøper rotter fra den dyrebutikken de har levert til skal henvende seg til dem av private grunner.
Noen sier seg villig til at dyrebutikken kan gi ut nr eller gi et navn som man kan få tak i vedkommende men det er ytterst få.

Mange leverer til dyrebutikk pga de har hatt ups kull eller at de har egen avtale med dyrebutikken men ikke vil at folk skal
få vite at de driver med dette.

Hvis seriøse oppdrettere skulle levert til dyrebutikk kunne ingen faktisk fortsatt med sitt oppdrett da man går alt for mye i underskudd,
da mener jeg at en dyrebutikk kjøper vel en unge for 20-50 kr og og selger de med profitt.
Da sitter ikke en ordentlig oppdretter igjen med mye som har kostet en del, med både mer mat til rottemor, mat til mor under ammeperioden,
og ungene når de åpner øyne og kan begynne å spise selv, inkludert all jobb som gjøres i forhold til planlegging av kull, eventuelt låne
hanner eller hunner til parring og der kommer også kjøring/henting også.
Ved å ha en "høy" pris betyr at man i værste fall går i null for utgifter man har hatt på kullet, man blir ikke rik av å ha oppdrett.

Det som også er minus med dyrebutikk er at man ikke får greie på hvem som kjøper rotteungene, der kan hvilken som helst person kjøpe rotter
uten at en dyrebutikk ansatt sier i fra (nå skal ikke jeg dra alle under samme kam da det fins mange gode dyrebutikker også som sier i fra), men
de fleste dyrebutikker lar hvem som helst kjøpe en rotte uten å spørre grunnleggende spørsmål.
Dette gjør nemlig en oppdretter som gjerne vil forhøre seg litt i forhold til at det er ikke alle man skal stole på som viser interesse, selv har jeg sagt
nei til ganske mange da det viser seg at de ikke egner seg til å ha dyr.
Ikke nok med det, men de seriøse oppdrettere har også kontrakter hvor det skrives under og har god oversikt over hvor alle rottene er i Norge,
når kull skal planlegges er det en veldig grei ting å vite hvor de fleste linjene er og hvem som har dem, i tillegg til å få gjevnlige oppdateringer
hvordan rottene er i forhold til om man skal vudere den linjen videre i avl, for da får man faktisk vite om hvor mange i kulle er aggressive, redde, kosete,
har herlig gemytt, super snille, dominante, underkaster seg, nøytrale osv.

Dette er så viktig informasjon for seriøse oppdrettere som virkelig vil satse på avl, at det er en av de største grunnene til at det ikke selges til dyrebutikk.
En annen grunn er også forholdene ungene er under i dyrebutikken, de blir ikke godt tatt vare på, og de blir veldig sjeldent håndert (som sagt, kommer ann på hvilken dyrebutikk, men de fleste) får feil mat osv.
Jeg har vært innom ganske mange dyrebutikker og forhørt meg om akkurat dette, og av alle de jeg var innom var faktisk EN villig til å gi kontaktinfo om kunden,
dette har litt om deres taushetsplikt å gjøre også, så det er ikke bare bare å lage en slik avtale heller.
Det er som Kikky sier, man kan ikke kreve oppfølging fra butikken.
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by wollf »

Og oppdretts rotter er tilgjengelig for alle som vil gi dem et godt hjem. Jeg får flere spørsnål om rotteunger en mange av dyrebutikkene i bergen får. Derfor har de fleste sluttet å selge rotter. De blir ikke solgt for folk vil ikke ha fra butikk

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by Sandratravolta »

Ja, dette ble ganske langt vekk fra det jeg egentlig lurte på(selv om jeg bidro til det selv:-p). Men takk for mange gode svar, ble heldigvis ganske mye mindre ampert enn det jeg hadde forventet, jeg bare syns det er så kjedelig at dyrebutikker skal være så uglesett. Men, på den andre side har jeg jo vært borti mange dyrebutikker som har vært dårlige også. Og skjønner veldig at det handler mye om penger og kontakt når det gjelder seriøse oppdrettere.. Er jo ikke akkurat sånn at det er dyra som er i butikken det tjenes penger på, det er jo mest utstyr og egentlig bare mest til hund og katt.

Uansett, så er det jo kjedelig at det skal være sånn, og at de i sverige er så dårlige på jobben sin :((.. Er jo begrenset hvor mange rotter oppdrettere her kan produsere også! Blir jo fort kjedelig hvis man må vente lenger på en rotte enn man må vente på hund..

Men ingen som veit om denne fyren som antageligvis har levert Esel? Er jo ikke akkurat sånn at jeg kan få kontakt med han nå om jeg skulle ønske det, og antageligvis var det vel ikke så seriøs oppdrett heller, men Esel er en så fin gutt.. Og hadde vært fint om han kanskje kunne blitt pappa en gang, tror jeg må lete lenge for å få en så fin tass igjen.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by wollf »

Trenger ikke bakgrunn om han har god helse og gemytt og du finner en hun med god helse og gemytt og kjent linje. Men hvilken butikk er det snakk om

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by Sandratravolta »

Buddy ved Brugata. Men hu eiern der virker litt gæærn, så vet jo aldri. Tenkte det var verdt et forsøk å spørre. Er ikke akkurat noe særlig inne i rottemiljøet, og vet jo ikke hvem som er flinke og hvem som bare driver med tull og fanteri!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tidligere oppdretter i Oslo som ikke er blant oss lenger

Post by wollf »

Vet om en som leverte der før.

Post Reply