Tropehagen Zoo, Mosseporten

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Såpass ja... Blir det samme som med Degusene på en måte det da.
Jeg liker ikke den butikken jeg, lenge siden jeg sa "PASS" når det gjaldt der. Synes det hørtes så jævla (sorry språket) teit ut at de plukker ut en han de synes ser ok ut, og setter han sammen med flere jenter for de skal få gode unger... Hvor dum går det ann og bli??????? :evil: :evil: :evil: :evil:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Så lurte jeg på en ting.... Når det står forskjellige dyr sammen... Stod kaniner og marsvin sammen og det stor deguser og chinchillaer sammen... Trodde de skulle stå art for art, og kjønn for kjønn i hver sine bur jeg... Hva mener dere?
Kaniner og marsvin skal ikke stå sammen da de kan gi hverandre sykdommer som kan være ganske farlig. Hvis jeg husker riktig.
Jepp! Fikk vite dette av dyrlege da jeg var med søsteren min for å behandle marsvinet hennes mot midd.
1. Kaniner har midd i pelsen (helt naturlig, skal ikke behandles så lenge dyret er friskt), marsvin har det ikke og kan derfor få parasitter fra kaninen (som igjen må behandles av dyrlege).
2. Kaniner har i seg en bakterie som hos marsvin gir lungebetennelse.

Jeg synes det er på tide at Dyrebeskyttelsen (e.l.) tar affære overfor dyrebutikker som setter seg så dårlig inn i dyrehold at de risikerer å ta livet av dyrene sine med uvettig sammensetting av forskjellige arter. Det er hårreisende å lese slike ting. :evil:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Kjønner da godt at jeg ikke hadde kaninen min lenge, kjøpte henne på tropehagen på amfi, hadde henne i 3 mnd før hun døde på selveste julaftenen :cry:

Begynner og bli forbanna nå... :evil: De kan da klare og gi en liten innsats til for og gi dyra de har det beste der inne, ekke så stor forandring som må til...

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Uff.. Trudde ikkje Tropehagen var så ille når det gjaldt dyra eg. Den Tropehagen som er her eg bur, er rett og slett imponerande, synest eg. :) (Det kan og ha noko med at eigaren er 100% dyrefrelst, og ikkje vil ha nokon andre enn ho sjølv til å jobbe i butikken, då ho vil sjå til at alt blir "ordentleg gjort" :) )
Rottene har store bur, innreda med sovehus, bio strø og, faktisk, hengekøyar, og ho held berre eit kjønn av gangen. Kaninene og marsvinene har heller ikkje felles bur.

Då eg planla mitt første kull for ei stund sidan, gjekk eg til ho for å rådføre meg. Då fortalte ho at ho hadde lest ein avls veiledning ein plass, og at eg måtte søke litt på internett for å finne den, då ho ikkje hugsa korleis side det var (reknar med det var her :wink: ).

Ho tek heller ikkje i mot heime-kull frå "ukjende" personar, då ho seier ho ikkje vil risikere å få sjuke/aggressive rotter.

Ville berre skryte litt av dyrebutikken "min", så ein veit at nokre Tropehagn butikkar faktisk veit litt kva dei driv med. :) Men sjølvsagt, det eksisterar nok ein del som berre tenker peng... :?

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Her er ett bilde jeg tok når jeg var der. Dette er av deguser, og de du ser i front er Mor med diede unger, de ligger under der ett sted, ikke enkelt og se de, men fikk ikke laget ett bedre bilde. Og bak der ser du en av gutta boys......

Image

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Rottene på Tropenhagen Zoo butikken på Sandnes har fått hus og leker :thu: , men hannene og hunnene blir ennå ikke skillt.. :(
Hilsen!
Rose

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Bra men alikevel DÅRLIG :( :-x Synes at det er rart at de gjør det på denne måten, er jo mange som er innom disse butikkene hver dag, og hvorfor gjør de det så åpentlyst? På en måte skulle man jo tro at de gjør dette med vilje :/ for og bli tatt/få dårlig rykte altså

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Tror i mange av tilfellene at det handler om uvitenhet. Fryktelig mange dyrebutikkansatte vet altfor lite om de dyrene de selger.
Og i enda flere tilfeller handler det nok om penger. Det er billigere for butikken å avle i hytt og gevær selv enn å kjøpe inn fra oppdrettere, og det er billigere å la rottene gå på spon enn å bruke skikkelig strø til dem, osv. Dessverre :(

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Det som blir teit der igjen, er at de skryter av at de har set sånn hjemme også :|

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

her i dyrebutikken vi har mena dei at vi ikkje på skille rottene frå mora før dei er 7 veke gamle... det betyr jo at søskna kjem til og pare seg med kvær andre :roll:
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Idamb

Post by Idamb »

Jeg er ofte på tropehagen på mosseporten. Jeg har også vært der på utplassering en uke. Den uka var det 3? rotter der. De var i et slags glassbur? De hadde hvertfall litt plass, men de bruker sagflis :(
En annen gang jeg var der, hadde de mange rotter, da var de i et stort bur (der de pleier å ha chinchillaer) Det så greit ut, de hadde klatre pinne hvertfall. I det siste har de ikke hatt rotter. Forholdene kunne helt klart vært bedre!

Jeg har kjøpt 3 rotter på tropehagen i amfi, de var unge, friske og fine hvertfall. Men forholdene kunne selvsagt bedres der også.

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Tropehagen zoo på Liertoppen kan jeg ikke få fullrost nok!! Der jobber det dyktige jenter!! De tar seg virkelig tid til kunden, veileder og er behjelpelige med det meste! dyrene har det helt toppers der, de tar seg tid til de i ledige øyeblikk. De blir koset med og får oppmerksomhet. Kunder har heller ikke tilgang til å komme inn til dyrene, så de blir ikke unødvendig forstyret! der handler jeg trygt!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ja, Liertoppen er bra! Hun er restriktiv med inntak av rotter - ingen kull med svenske mikrorotter å finne der. At dyrerommet er stengt kom vel som et direktiv fra mattilsynet, eller tar jeg feil? For da skal vel det gjelde alle butikker.. Man får slippe inn, men ikke uten følge av betjeningen. Fine greier. Hyggelige og hjelpsomme - kan anbefales. Dessuten er det ikke så ofte det er rotter der heller - noe som gjør det tryggere å handle! :mrgreen:
Anita

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Det er en tropehagen zoo på vinterbro også.. De har ikke peiling. Jeg må inrømme at jeg ikke gjorde nok reaserch før jeg fikk meg rotter og trodde selvfølgelig på alt dama i butikken sa (noe jeg angrer sterkt på). Jeg fikk et alt for lite bur, hun sendte med meg spon og hun sa at det var ikke noe problem å bare ha en rotte, Bare man koste med den.. HALLO.. Hvor korka går det an å bli. :evil: Etter noen dager og litt lesing ante jeg litt ugler i mosen og gikk til et annet sted og spurte om hva jeg trengte. Da fikk jeg resten: vitaminer, saltsten og slikt + at jeg fikk et lite lynkurs i rottehold rett etter stengetid. Det er utrolig stor forskjell på butikkene. Tok ikke lang tid før jeg kjøpte meg nytt bur. Jeg blir så utrolig provosert :evil: Disse rottene hos tropehagen hadde ikke noen gjemmesteder i buret sitt bortsett fra et lite hus som det tøyt rotter ut av. :evil: :evil: :evil:

Gizmo er forresten kjøpt i den tropehagen butikken og er nå den eldste og den minste av "barna" mine (bortsett fra nikki da, men hun er jo ikke voksen ennå). Gizmo veier 212 gr og er 1/2 år.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Tropehagen Zoo er veldig opptatt av å tjene penger. Og de har funnet ut at et godt ytre selger. Jeg satt jo i intervju med disse, de fortalte meg mye da. Og jeg fant ut at det ville ikke bare være moro å jobbe for de. Utrolig hvor mye av fortjenesten de skal ha, og utrolig hvor lite penger de egentlig vil bruke på dyrene som står i butikken. Det er også mange som ikke burde ha jobbet i dyrebutikk som står bak kassa i disse butikkene. En av grunnene til dette, tror jeg er, rett og slett, fordi en skikkelig dyrekjær person, med peiling, ville ha brukt for mye av butikkens inntekt på at dyrene skal ha det bra. Jeg lærte mye under det intervjuet, og har faktisk ikke handlet hos de siden.. :roll:
Mvh Ida S. Eggen

Locked