Tropehagen Zoo, Mosseporten

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Topolinis wrote:Tropehagen Zoo er veldig opptatt av å tjene penger. Og de har funnet ut at et godt ytre selger. Jeg satt jo i intervju med disse, de fortalte meg mye da. Og jeg fant ut at det ville ikke bare være moro å jobbe for de. Utrolig hvor mye av fortjenesten de skal ha, og utrolig hvor lite penger de egentlig vil bruke på dyrene som står i butikken. Det er også mange som ikke burde ha jobbet i dyrebutikk som står bak kassa i disse butikkene. En av grunnene til dette, tror jeg er, rett og slett, fordi en skikkelig dyrekjær person, med peiling, ville ha brukt for mye av butikkens inntekt på at dyrene skal ha det bra. Jeg lærte mye under det intervjuet, og har faktisk ikke handlet hos de siden.. :roll:
Et godt yrte ja.. De får ikke akkurat det ved å gjøre sånn da.. Det provoserer jo mange og får mange til å handle andre steder.. De gjør alt for å tjene penger, men driter i dyrenes beste.. En som jobber i dyrebutikk burde fått opplæring/kurs om de forskjellige dyrene før de får jobbe i butikken. Alle som kjøper dyr der burde få med seg et skriv eller noe om hvordan de best kunne ta vare på dyret sitt...

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Vet du, den biten synes jeg det er noe rart med.. For alle de ansatte i Tropehagen må være med på kurs for å lære seg om de enkelte dyrene.. men jeg er redd de får info som ikke stemmer med fakta jeg.. :roll: men, jeg vet de får god opplæring om fisk, akvarier og slikt, så det kan de fleste av de. Selv om der også har jeg spurt spørsmål de ikke kunne gi meg svar på..
Mvh Ida S. Eggen

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

rart da.. De går på kurs, men lærer ikke noe.. Eller.. De lærer feil eller hva de nå gjør. Informasjonen kommer iallefall også feil ut til kundene og noenav dyrene i butikkene har det jo ikke akkurat ideèlt heller.. Det er synd at det skal være sånn egentlig..

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Lurer på om det er en av grunnene til at enkelte av de som står bak kassa er så frekke som de er, fordi de faktisk tror at de har rett, og at kunden har feil.. :roll: De har jo lært alt på kursene de har vært med på.. :roll:
Mvh Ida S. Eggen

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

ja.. det er godt mulig.. Har vært borti noen frekke for å si det sånn.. Virker som om de ikka klarer å ta imot konstruktiv kritikk.. De burde følge litt med på forumer vettu.. Så hadde de lært noe :wink: Mange av de som jobber i dyrebutikker har selv mange dyr.. Det betyr at de også kanskje gir de "feil" behandling... Skal forresten ta imot en rotte imorgen av en som har jobba i dyrebutikk.. Hun har vært alenerotte hele livet... 1 år gammel...

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

Topolinis wrote:Vet du, den biten synes jeg det er noe rart med.. For alle de ansatte i Tropehagen må være med på kurs for å lære seg om de enkelte dyrene.. men jeg er redd de får info som ikke stemmer med fakta jeg.. :roll: men, jeg vet de får god opplæring om fisk, akvarier og slikt, så det kan de fleste av de. Selv om der også har jeg spurt spørsmål de ikke kunne gi meg svar på..

Hvor har du hørt at alle ansatte må på kurs for å lære om alle dyra..?


Anette :rottehode: :D

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Anette wrote:Hvor har du hørt at alle ansatte må på kurs for å lære om alle dyra..?


Anette :rottehode: :D
Fikk høre det da jeg satt i intervjuet med en av eierene. Han fortalte meg at jeg måtte være med på så og så mange kurs i året, og at de krevde at alle de ansatte fikk med seg disse kursene. De går flere ganger, slik at alle skal få mulighet uten å stenge butikkene.
Mvh Ida S. Eggen

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

Okey...
Jeg vil ikke si at det stemmer helt med virkeligheten ihvertfall.
Mulig mange gjør det, men absolutt ikke alle... :?

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Anette wrote:Okey...
Jeg vil ikke si at det stemmer helt med virkeligheten ihvertfall.
Mulig mange gjør det, men absolutt ikke alle... :?
Har du spurt noen som jobber på Tropehagen? Jeg fikk litt lyst til å stikke bort på Byhaven og opp på City Syd og Valentinlyst og spørre dem som jobber der.
MEN så må det nevnes at det er absolutt ikke umulig å sove seg gjennom et kurs man ikke er spesielt interessert i... Det burde vært et krav om en skriftlig og/eller muntlig prøve: står du ikke på en slik "eksamen", får du sparken, eller blir satt til arbeid som ikke direkte har med dyr eller kundebehandling å gjøre, enkelt og greit. (Men så var det å få en slik klausul godtatt av arbeidstilsynet, da... :wink: )

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Rotteprøven burde vært sendt til oss for gjennomsyn og justering.
Anita

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

Okey...nå er det sikkert mange som kommer til å reagere siden det er så mye negativt om Tropehagen her.... :?
Men siden det er så mye snakk om dette med kurs og alt kan jeg jo si at grunnen til at jeg vet at ikke alle er på kurs og sånn er fordi jeg er deltidsansatt på en Tropehagenbutikk.... :?
Det har jeg vært siden april 2003.....
Så da kan dere jo spørre meg hvis det er noe jeg kan svare på.....



Anette :wink:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Jeg har lurt på en ting.
Håper ikke jeg tråkker på noen tær. Jeg er veldig for å ta tak i ting vedrørende dyreetikk etc som ikke er bra. Når det er sagt lurer jeg på om det er lurt å navngi enkeltbutikker og butikkkjeder som man ikke er fornøyd med? Jeg forstår at noen kan ønske å fortelle at dette var jeg ikke fornøyd med, men jeg har ikke greie på juss. Når man driver en butikk, må man finne seg i negativ omtale på denne måte eller finnes noen form for vern mot dette?
Jeg ønsker bare ikke at NTF skal få problemer på noe vis. Men det er vel sikkert tatt beslutninger rundt hvilke typer navn man kan offentliggjøre og hva man bør la være. Så at jeg har bekymret meg om dette er vel kanskje bare tull.
mvh Julie

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Jeg har heller ikke noe greie på jus, men det er vel ingen lover som sier at man ikke kan si sin mening.. Ytringsfrihet vettu :wink: Men det hadde sikkert vært noe annet hvis vi hadde lagt ut en reklame på tv2 liksom. Da hadde vi drevet bevist destruktivt mot enkeltbutikker/butikkjeder. :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Vi har ryggen dekket, butikker kommer ikke inn under personvernet. Hvis vi derimot begynner å navngi personer som jobber i spesifikke butikker er det noe helt annet.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Ja, ytringsfrihet er bra! Veldig bra! Det er jo likevel enkelte ting som det er veldig viktig at blir sagt på den riktige måten slik at man kommer lengst mulig med den kritikken man evt måtte ha. Hva som er riktig, må man jo kjenne en sak veldig inngående for å kunne vite noe sikkert om. Og dette kjenner ikke jeg inngående. Jeg vet bare at jeg har hatt en viss bekymring i bakhodet ved enkelte anledninger.
Om det rent prinsipielt er forskjell på tv2 og NTF sitt forum? Godt spørsmål.
Men egentlig er dette helt utenfor mitt felt. Jeg har ikke noe med det egentlig. Men har herved luftet tanken.
mvh Julie

Locked