Tror jeg på en måte allerede startet den "Svein og Rotta"-kampanjen da jeg begynte å jobbe i skolebibliotek i fjor høst.
Jeg jobber på tre barneskoler, med tilsammen over 900 elever fra 1. til 7. klasse. Og veldig mange av disse elsker SoR-bøkene (Svein og Rotta). Så de gangene jeg har hørt at en av klassene har hatt en av SoR-bøkene som høytlesningsbok, har jeg snakket med læreren deres og meldt meg frivillig til å ta med en eller flere av rottene mine inn til klassen og snakke om de. Ungene synes det er kjempemorsomt - og de lærer en del ting som det står i bøkene at er ok, men som ikke er det. (som å ta tak i halen til Hallis og dra ham ut av genserarmen

)
Et forslag bare, men hva om "vi" snakker med filmselskapet og kanskje får med oss noen aviser (som alltid, virker det som, trenger noen ekstra nyheter) og får til både litt pr for filmen (som filmselskapet er interessert i) og litt pr for NTF og rottenes sak? Jeg tenker ikke bare på de store avisene, men også de mindre lokalavisene. For denne filmen kommer til å bli sett av unger over hele Norge, og det er ikke alle i dette landet som daglig leser VG eller Dagbladet. Kanskje Dyrebeskyttelsen også blir med og sier litt? Skader i allefall ikke å forsøke.
Det med å dele ut informasjon etter premieren er en god idé. Egentlig, så skulle det ideelt sett vært sånn at hvis man kjøpte en rotte (privat fra oppdretter eller i dyrebutikk [enn så lenge]) så skulle man få med en brosjyre med informasjon om rotter og deres vel og være - samt NTF og Dyrebeskyttelsen. En "Gratulerer med dine første rotter"- eller "Så, du ønsker å gi hjem til en rotte"-ting. Hm.. *tenke tenke* Foredrag? Hadde det vært en idé? Å invitere folk som driver med oppdrett og folk fra Dyrebeskyttelsen, dyrleger samt folk fra dyrebutikkjeder og mindre butikker, samt folk som generelt sett er interessert i rotter, til et foredrag eller en "bli kjent med rotter"-dag et eller annet sted? Der en snakker om erfaringer man har gjort med rotter (alene kontra "flokk"), sykdommer som kan forekomme, behandlingsmåter, hvordan finne ut mer, kontakter, tabber (hørt om eller selverfart)?
*leser SoR på Hesteryggen*