Svein og rotta

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

§ RatGirl §
Gammelrotte

Svein og rotta

Post by § RatGirl § »

Fant denne siden nå. Trykk dere inn på rotteinfo. Veldig bra lagd, men syntes det var noe som manglet... Jo, at rotter ikke skal bo alene :? Syntes at det kunne vært smart å ta med.
Gruer meg også litt til den kommer ut egentlig, tenk hvis det blir sånn at alle barn skal ha rotter? Hva vil det resultere i? Mer import av rotter fra Sverige? Flere useriøe avlere? Hva tror dere?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Har tenkt tanken mange ganger når jeg har snakket med filmfolkene - vi må forberede oss på en kjempeoppsving! Men det behøver ikke å bare være negativt, det. Jeg velger å se på det som positivt! Flere får øynene opp for disse interessante dyrene, og flere vil lete etter info om dem, f.eks. på nettet. Vi må være raskt fremme og drive litt PR for oss selv :)

Jeg vil tenke litt på hvordan vi kan få profilert oss litt mer i denne sammenhengen - forslag mottas med stor takk!

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hehe, en idé som slo meg: Vi kan ha en liten stand utenfor utgangen fra filmen på premieren eller andre forestillinger rundt omkring i landet. F eks bare dele ut brosjyrer om NTF sånn at de som opplevde kjærlighet ved første blikk eller andre interesserte kunne få med litt info hjem. F eks mattilsyntes brosjyre også? :P
Var det som poppet opp i hodet mitt. :rottehode:

Sant det du sier! Kan jo også være et kjempe løft for NTF :D

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Eller henge opp plakater ved utgangen av en kjempe søt rotte så folk blir oppmerksom på den og går nærmere og leser om NTF og kan rive av en liten lapp med adressen til hjemmesiden vår. :P

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Jeg synes det er et godt poeng dette.
Og et veldig alvorlig poeng.
Jeg forstår deg godt Heidi, vi kan jo på en måte ikke annet enn å tenke positivt.
Men jeg grugleder meg, som Karsten i Karsten og Petra sier. (ops, dårlig med småbarnsforeldre her, så det sitatet var nok ikke særlig godt her :) )
Tenker f. eks på hva som skjedde med dalmatinerne etter den første filmen. Sinte og utrivelige ble de.......mange eksempler på lignende ting.
Julie

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Tror jeg på en måte allerede startet den "Svein og Rotta"-kampanjen da jeg begynte å jobbe i skolebibliotek i fjor høst.

Jeg jobber på tre barneskoler, med tilsammen over 900 elever fra 1. til 7. klasse. Og veldig mange av disse elsker SoR-bøkene (Svein og Rotta). Så de gangene jeg har hørt at en av klassene har hatt en av SoR-bøkene som høytlesningsbok, har jeg snakket med læreren deres og meldt meg frivillig til å ta med en eller flere av rottene mine inn til klassen og snakke om de. Ungene synes det er kjempemorsomt - og de lærer en del ting som det står i bøkene at er ok, men som ikke er det. (som å ta tak i halen til Hallis og dra ham ut av genserarmen :shock: )

Et forslag bare, men hva om "vi" snakker med filmselskapet og kanskje får med oss noen aviser (som alltid, virker det som, trenger noen ekstra nyheter) og får til både litt pr for filmen (som filmselskapet er interessert i) og litt pr for NTF og rottenes sak? Jeg tenker ikke bare på de store avisene, men også de mindre lokalavisene. For denne filmen kommer til å bli sett av unger over hele Norge, og det er ikke alle i dette landet som daglig leser VG eller Dagbladet. Kanskje Dyrebeskyttelsen også blir med og sier litt? Skader i allefall ikke å forsøke.

Det med å dele ut informasjon etter premieren er en god idé. Egentlig, så skulle det ideelt sett vært sånn at hvis man kjøpte en rotte (privat fra oppdretter eller i dyrebutikk [enn så lenge]) så skulle man få med en brosjyre med informasjon om rotter og deres vel og være - samt NTF og Dyrebeskyttelsen. En "Gratulerer med dine første rotter"- eller "Så, du ønsker å gi hjem til en rotte"-ting. Hm.. *tenke tenke* Foredrag? Hadde det vært en idé? Å invitere folk som driver med oppdrett og folk fra Dyrebeskyttelsen, dyrleger samt folk fra dyrebutikkjeder og mindre butikker, samt folk som generelt sett er interessert i rotter, til et foredrag eller en "bli kjent med rotter"-dag et eller annet sted? Der en snakker om erfaringer man har gjort med rotter (alene kontra "flokk"), sykdommer som kan forekomme, behandlingsmåter, hvordan finne ut mer, kontakter, tabber (hørt om eller selverfart)?

:hm:

*leser SoR på Hesteryggen*
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Er det noen her som kan lage infoskriv eller lign som kansje kan bli delt ut på stand eller lign.Har fått i oppdrag fra dyrebeskyttelsen her i Tromsø om å lage noe som kan deles ut på en eventuell premiere til Svein og Rotta. Vi vil være føre var å forhindre at mange kjøper et dyr som kansje etter kort tid ikke blir som de trodde. Har også snakket litt med dyrebutikkene her i byen og nevnt filmen og en mulig oppblomstring av rotte etterspørselen og bedt de om å la være å ta i sverigerotter.
Men skulle hatt noe bra å levert ut til de også..De leser ikke info brosjyren fra mattilsynet virker det som.
Mvh
Elin:o)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hmm.. kanskje den NTF allerede har på hjemmesiden sin. Er bare å skrive den ut.
Vil også gjerne gjøre noe sånt her i Oslo, kanskje vi skulle gjøre sånn at folk melder seg frivillig til å stå å dele ut etter forestillingene? Beste er jo å forebygge eventuelle "utbrudd". Syntes det er kjempe fint at dyrebeskyttelsen bryr seg om dette og at du sier i fra til butikkene :thu:

kari mette
Omegarotte

Post by kari mette »

Jeg er for en info. brosjyre. Den må formidle at de rottene du eventuelt skaffer deg: IKKE er som de i filmen. Her har filmtemet med 12 spesialavlede, og spesieltrente rotter fra Praha, dyretemmer`n mens filmingen pågår. Alle de 12 ER rotta "Bjarne". Jeg er redd de som ikke har kjenskap til rotter blir "blendet" av klokskapen til Bjarne, men det er ikke slik i virkeligheten. Seerne "vet det", men blir "blendet", og ønsker seg en slik rotte :!:
Det er kjent at rotter er smarte, men de må ikke få feilintrykk av denne klokskapen.

Det har skjedd under Hunden Lassie, Dalmantinerne og mange dyrefilmer :(
Kari Mette
Knerten og Rikard

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

det var veldig godt sagt kari mette,har akkurat lest om hvordan dyr har blitt mote det er faktisk ganske skremende.
hvor mange menesker som ville ha hunder når de så lassi,faktisk gikk det så langt at noen få rike skafet delfiner til barna sinne fordi de hadde sett flipper.
Nå er det de små hundene som hilton har som er den store dyre moten.de hundene er på størelsen av en stor rottegutt.
Tror det kan være at noen flere skaffer seg rotter etter å ha sett filmen,men da er det vi som erfarne rotte eiere som må være flinkere med å gi info på en saklig og forståelsefull måte til nye rotte eiere som kommer hitt på forumet eller legg fra deg ntf brosjyrer hos din lokale dyredutikk slik at nye eiere kan komme hit og spøre spørsmål, slik at rotter og eiere får det godt sammen.
Viktigt å se det positive i dette, nye medlemer, nye mennnesker, med nye erfaringer,men det er også viktig å huske at dyr ikke skal være en mote.

kari mette
Omegarotte

Post by kari mette »

Jeg er glad de lager filmen, og håper at "de der ute" får øynene opp hvor fine dyr rotter er, men er litt bekjymret for at mange vil ha en rotte som Bjarne. Det er der vi må komme med info. om rotter. Men klarer vi å formidle tamrottenes flotte vesen på en nøktern og positiv måte vil jeg tro vi får flere seriøse rotteelskere :thu:

Synd premieren på filmen er vinterstid, ellers kunne vi hatt en stand ute så publikum kunne hilse på "de vanlige tamrottene", og fortalt litt om rotter og rottehold + info.brosjyrer på en POSITIV måte :idea:

Jeg vil tro små og store får litt sans for rotter etter filmen :wink:
Last edited by kari mette on 24 Sep 2005, 19:39, edited 1 time in total.
Kari Mette
Knerten og Rikard

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Det tror jeg også,gleder meg til å se filmen og hva som skjer etter filmen. :thu:

Rotteelsker

Re: Svein og rotta

Post by Rotteelsker »

§ RatGirl § wrote:Fant denne siden nå. Trykk dere inn på rotteinfo. Veldig bra lagd, men syntes det var noe som manglet... Jo, at rotter ikke skal bo alene :? Syntes at det kunne vært smart å ta med.
Gruer meg også litt til den kommer ut egentlig, tenk hvis det blir sånn at alle barn skal ha rotter? Hva vil det resultere i? Mer import av rotter fra Sverige? Flere useriøe avlere? Hva tror dere?
Jeg har bare en rotte, jeg.. Det går veldig bra med henne, selv om hun er alene..

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

men ho hadde nok hatt det bedre hvis de hadde vært to jenter sammen, rotter er flokkdyr :wink:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Er det noen som er flink til å skrive og som kansje kan lage en brosjyre eller lign som kan deles ut i forbindelse med filmen?Slik Kari Mette nevnte..Hadde vært helt suverent det :bravo:
Mvh
Elin:o)

Locked