Snorkfrøken - niende rotte i huset...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Snorkfrøken - niende rotte i huset...

Post by Roger&Ingrid »

Det var så lett å si det: "Nei, nå har vi nok rotter for en stund. Nå skal vi ikke kjøpe noen flere." Det var IKKE lett å holde det løftet da vi var en kjapp tur innom Tropehagen på fredag for å kjøpe nødproviant til de firbeinte etter at "matmor" nok en gang hadde feilberegnet størrelsen på matlageret. Vi "skulle bare" en tur og se på dyrene, bare en liten tur, bare se. Det som møtte oss, var en søt og veldig nysgjerrig liten husky-jente som prøvde så godt hun kunne å få sagt "Kjøp meg, være så snill!". Vi har ikke noen favoritt-"farge" på rotter, men vi smelter lett for rotter med den samme utadvendte, nysgjerrige og småobsternasige sjarmen som Rottis hadde. Etter fem minutters stirring, kom Roger med de forløsende ordene: "Ok, vi kjøper henne."

Vel, vel, for å gjøre en lang historie kort: Lille Snorkfrøken, som hun heter, ser ut til å stortrives og hun smeltet min Svigermors dyreelskende hjerte. De firbeinte ser også ut til å ha tatt henne inn i varmen; de "gamle" bytter på å ligge tett inntil nykomlingen og kose med/vaske henne. En kan nesten høre at det rykker i rotteeggstokker! :roll: "Baby," tenker Toffa og Søta, "MIN baby." Det mest rørende øyeblikket var da Lille My gikk bort til Snorkfrøken, snuste litt på henne, vasket henne lett i nakken og til slutt hevet hodet og knaste tenner med halvåpne øyne. Det så rett og slett ut som om hun tenkte: "Hvordan visste de at jeg ønsket meg en BABY? Åhhhhhh..." På turen hjem i dag, lå de i en stor haug og sov alle seks.

Så søte.... :klovn:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

For en koselig historie. Jeg håper snart det blir to smårollinger til i rottefamilien vår.
Last edited by Intet on 20 Sep 2005, 10:03, edited 2 times in total.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hihi Image For å unngå slike "uhell" så virker det veldig godt hvis man tar med sin mor som syntes 5 rotter holder i lange baner :roll: :lol:

Intet: Hadde vært veldig fint om du minsket avataren din til ca 120x120 eller 80x80 piksler. Blir så stor den du har nå :wink:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hehe...Det blir lenge til neste gang vi (jeg) bommer på matlageret igjen... :D Men heldigvis har vi litt gangsyn; hadde det vært en hann, ville vi aldri ha kjøpt. Til det har vi hatt for mye introduksjonsstyr (dyrlege, bitt, legevakt, avbitte tær :roll: ). Siden det var ei jente og våre jenter er veldig tolerante overfor nye kompiser, gav vi etter for det indre presset. Snorkfrøken har funnet seg en fin sovehule i et lite rosa fleecehus som er så lite at bare hun kan krype inni det. Hun er helt herlig; veldig tillitsfull overfor mennesker og tilpasningsdyktig overfor rotter. Hun lå helt stille og lot høvding Søta sniffe henne ut etter alle høvdigkunstens regler! :akt:

Men jeg har (nær sagt som vanlig) bange anelser angående alderen Tropehagen oppga; de skrev 7 uker, men etter å ha sjekket vekten hennes opp mot vekten på Rim og Sludd (som vi vet var 5 uker gamle da vi fikk dem), tror vi hun er nærmere 5 uker gammel. Det samme skjedde da vi kjøpte My; hun ble oppgitt å være 6 eller 7 uker gammel (litt dårlig husk), men vi mener hun var rundt 4 uker. Synes det er betenkelig hvis mine bange anelser stemmer; det er ikke spesielt seriøst å oppgi feil alder på dyrene. Det kan fort få folk til å tro at rottene er eldre enn det de virkelig er og dermed kan en lett tro at dyrene ikke blir "så veldig store". Rotter på 110 gram er veldig søte der de ligger tett-i-tett i en dyrebutikk og det kan være vanskelig å forestille seg at de kan vokse seg tre til seks ganger så store.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Sant det du skriver der :( Er så lei av useriøse dyrebutikker! Tropenhagen har ikke akkurat lagd så mange gode inntrykk hos meg iallfall.
Får vi se bilde en gang kanskje? :rottehode:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Bilde kommer snart! Må bare venne meg til å ta bilde av rottebebis igjen; de andre 8 holder ikke det samme tempoet og jeg er ikke så kjapp som Snorkfrøken.... :oops: Vanskelig, vanskelig! ("Oisann, nok en rottehale...") :hm:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Oioi, gratulerer med familieforøkelsen :D

Utrolig hvor gjestmilde jenterottene deres er!

Neste gang du mangler mat anbefaler jeg en tur over plenen, dyrebutikker er livsfarlige 8)
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Neste gang du mangler mat anbefaler jeg en tur over plenen, dyrebutikker er livsfarlige
Ja, du har rett...Men jeg føler meg allerede som naboen som låner plenklipperen og aldri leverer den tilbake... :oops: Er ikke så flink til å be om/ta i mot hjelp som jeg helst skulle vært. :klovn: :? :rottehode:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Gratulerer med Snorkefrøkna! :)

Angående alder og vekt, så fins det faktisk også mulighet for at ernæringen i et trangt dyrebutikkbur kanskje ikke alltid er altfor god for en liten rottefrøken. Hvis hun for eksempel har hatt andre å rivalisere med om maten, så har hun kanskje ikke fått "sin del av kaka" til nå. Stress og lite stimulerende miljø kan også føre til dårlige spisevaner. Men man vet jo aldri, har hørt litt av hvert om Tropehagen også gjennom tidene (som med mange andre dyrebutikker...).
Mvh Ragnhild

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Du har et poeng! Da vi tok med Lille My til dyrlegen for noen måneder siden (mulig luftveisinfeksjon), mente han at årsaken til "ulydene" i luftveiene hennes kunne skyldes en defekt. Vi fortalte nemlig at vi mistenkte at hun enten litt undervektig/liten for alderen eller at Tropehagen hadde oppgitt feil alder på henne da vi kjøpte henne. Siden dyreklinikken vi bruker har en avtale med Tropehagen-kjeden om gratis helsesjekk av dyrene innen tre uker etter kjøpet, synes jeg det er helt greit å flette inn noen stikkere om opplevelsene vi har hatt med de butikkene. :P Men nå har jeg også opplevd at en ansatt i en av de butikkene helt åpenbart stod og diktet opp alderen på en kanin min kjære søster kjøpte...alder ingen hindring? :-x

Uansett; fem uker passer så fryktelig godt med bursdagen min at hun blir stående med 11.august som fødselsdag. :mrgreen: Sludd, Rim og Lyn ble født på Rogers bursdag, jeg vil også dele bursdag med en rotte (selv om jeg må finne på en...). :klovn:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Gratulerer med den lille frøkna! Er ikke lenge igjen til dere tar igjen meg på antallet rottiser nå.. ;)
Mvh Ida S. Eggen

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Gratulerer med den lille frøkna! Er ikke lenge igjen til dere tar igjen meg på antallet rottiser nå..
Det gjør vi vel neste gang du annonserer nytt kull, tenker jeg. :mrgreen: ("Ja, vi tar 25 stykk; 18 gutter og 134 jenter!!")Vi liker Topolinis-rottene våre! :thu: (Tommeliten og Sludd har ligget tett-i-tett sammen i hele dag....sååå søte!)

Det var litt morsomt å se reaksjonen til høvding Søta og nesthøvding Lyn på et nytt flokkmedlem: Så fort de fikk Snorkfrøken alene, rottet de seg sammen om å legge henne på rygg. Hvorfor? "Fordi vi er sjefer, vel." Immigranter må sjekkes nøye for uønskede, ukjente kroppslukter før de får oppholdstillatelse i Søta-land.

I dag har Snorkfrøken tilbragt mesteparten av dagen i dyp søvn oppå sovehuset, tett inntil Toffa og Rim. Hun er så helt utrolig tillitsfull; hun er ikke det minste redd oss og har allerede tatt til seg damenes vane/uvane med å henge i sprinklene så fort vi nærmer oss buret. Det virker som om Toffa har fått oppfylt sitt hittil (for oss) ukjente ønske om en egen liten baby; hun vasker og steller og koser til den store gullmedaljen. :rottehode:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked