Nordmænd eller...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Rattus Norvegicus

Nordmænd eller...

Post by Rattus Norvegicus »

Jeg har tit tænkt hvad i kalder jer selv :?:

Her i Danmark bruger vi ordet nordmænd... på trods af at der også er kvinder :?

Vi selv hedder jo danskere... dem fra sverige, hedder svenskere...
Men hvad hedder folk fra Norge :?:

Norskere lyder jo lidt dumt :mrgreen:

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Her kaller vi de fra Danmark = Dansker
Sverige = Svensker
Og oss selv for Nordmenn

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Jeg jobber med flyktninger og hører ofte uttrykket "norsking" som motsats til "utlending" :D Men det er vel ikke helt etter ordboka.
Man kan jo bruke ordet norsk, som i "hun var norsk".
Maria H.

Rattus Norvegicus

Post by Rattus Norvegicus »

For mig som er dansker lyder det bare underligt at sige "vi havde besøg af 3 nordmænd"... især når de alle var kvinder/piger :oops:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Skjønner deg godt!
Jeg tror ikke ordet nordmenn vil vare så lenge i det norske språket. Ord skal stort sett være så kjønnsnøytrale som mulig. Mye var annerledes for bare få år siden. Da jeg var lita, ble jeg formann i elevrådet på skolen. Og kranglet som en sint liten vesp for at jeg ville kalles forkvinne eller leder. (jeg er 40 år) Jeg vil nå tro at slikt er en selvfølge i dag.
Det er nok f. eks mange kvinner som har vært brannmenn i en overgangsperiode. Det heter det nok ikke nå. osv.......
Julie

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg synes "nordmann", "brannmann", "formann" og lignende ord er helt kjønnsnøytrale, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor kvinner reagerer så fryktelig sterkt på det? Noen ganger går feminismen litt vel langt. Det viktigste er vel at kvinner har like gode muligheter som menn til å bli brannmenn og formenn (og nordmenn...) Har noen lest "Egalias døtre" av Gerd Brantenberg? Skal vi begynne å kalle oss for "kvinnesker"? :)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Hallo der ute!
Altså det er maaaange år siden jeg kraftig lot meg provosere av å bli kalt formann. Tror det må være 30 år siden eller noe sånt :lol:
Nå kan folk kalle meg hva som helst (ja, den trakk jeg kanskje litt langt :lol: :lol: ,) bare folk er hyggelige!!
Jeg mente bare å forklare det språklige. Helt enig med deg, Heidi! Det er ikke der likestillingssakene burde ligge. Iallefall ikke så tungt!! Men kjønnsnøytrale er ikke de ordene for meg. Men har man levd en stund, har man da blitt kalt mye som er værre enn "mann" :lol:
mvh Julie

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

:lol: :mrgreen: :lol:
Anita

Locked