"Ekspertene" svarer
Moderator: Moderatorer
Joda, men det er ikke eksperten som svarte der - det var veterinæren. Å ikke nevne høy og appelsin i en liten spørregreie er ingen målestokk på veterinærens kompetanse; det er masse rotter som får appelsin, og det finnes rotter som overlever høy også. Som spesialklubb er vi som har kompetansen til denne delen av rotteholdet, men det er bare de som finner oss som spør oss. Den veterinærmedisinske delen har flere av oss sterke meninger om, men det er ikke vi som utfører den siden vi mangler kompetanse der. Vi øser av det vi tror og mener til enhver veterinær som krysser vår vei, men i bunn og grunn vil de aldri få tid tid å sette seg like godt inn i det som oss. De har andre oppgaver som krever sitt, og mange dyreslag de skal kunne vurdere og behandle fysisk. Selv forventer jeg ikke engang såpass detaljert svar i en spørrespalte som hun ga. Men jeg forventer at den dagen eller natten jeg trenger hjelp, så skal alt klaffe teknisk på grunn av veterinærens kompetanse på sitt spesialfelt. At de ikke kjenner alle detaljer omkring rottehold, gir jeg blaffen i - den delen føler jeg faller på meg, vårt forum og vår klubb. Men selvsagt...i det dyrlegens spesialkompetanse svikter er man ofte ille ute, og jeg føler stadig at jeg blir ekspert på lite smigrende omtale når det gjelder feilvurderinger og feilbehandlinger. Men det er jo ikke mye annet jeg får gjort med det enn å bytte veterinær siden jeg ikke er i besittelse av den nødvendige kompetansen selv. Denne damen her har jeg ingen betenkeligheter med å bruke, tvert i mot - men det er jo fordi jeg vet hva hun står for fra før. Så fortvil ikke, det kan være håp bak høystakken likevel - selv om det ikke ser slik ut.
Og det er langt å foretrekke fremfor den andre varianten; motsatt vei...
Anita

Anita
-
- Gammelrotte
http://www.aftenposten.no/ekspertene/dy ... em&id=1249
Jeg har to rotter, en gutt og en jente som er søsken (fra samme kull, så de får ikke unger). Problemet er at de bruker å slåss ganske mye. (..)

Jeg har to rotter, en gutt og en jente som er søsken (fra samme kull, så de får ikke unger). Problemet er at de bruker å slåss ganske mye. (..)

Julianne
Julirottenes omplassering
Du var ganske heldig med den der!
Men jeg mener nå fortsatt at veterinærmedisin-light - spørrespalter ikke avbilder praksis til enhver tid. De har det til felles at svarene ofte er så runde i kanten at de er lite brukbare. Men jeg vet om andre veterinærer som jeg aldri ville gått til - ikke om det så gjaldt livet; en gang i mellom har det vært et ok svar. Så kanskje "5 på gaten" ikke passer for alle - klager på svarene sendes sikkert til avisen, og ikke veterinæren. Og det er jo en idè for den som orker - vi har mange felt å dekke for å rette opp mange feil. Og det kan jo bli enda litt fler hvis Spør Veterinæren - spalter får enda større utbredelse. Jeg tror desv. ikke vanlig rottehold er noen deleksamen eller obligatorisk egenpraksis på NVH, og jeg tror derfor heller ikke vi i fremtiden kan ta for gitt å finne de svarene vi ønsker oss i et slikt medium. Men vi kan håpe at vi får større påvirkning i kraft av å være spesialklubb, men om den blir så stor at eieren av spørrespalten / avisen tar hensyn til det - ja, det gjenstår å se. Men det er jo lov å prøve seg! :pir:
Anita
Men jeg mener nå fortsatt at veterinærmedisin-light - spørrespalter ikke avbilder praksis til enhver tid. De har det til felles at svarene ofte er så runde i kanten at de er lite brukbare. Men jeg vet om andre veterinærer som jeg aldri ville gått til - ikke om det så gjaldt livet; en gang i mellom har det vært et ok svar. Så kanskje "5 på gaten" ikke passer for alle - klager på svarene sendes sikkert til avisen, og ikke veterinæren. Og det er jo en idè for den som orker - vi har mange felt å dekke for å rette opp mange feil. Og det kan jo bli enda litt fler hvis Spør Veterinæren - spalter får enda større utbredelse. Jeg tror desv. ikke vanlig rottehold er noen deleksamen eller obligatorisk egenpraksis på NVH, og jeg tror derfor heller ikke vi i fremtiden kan ta for gitt å finne de svarene vi ønsker oss i et slikt medium. Men vi kan håpe at vi får større påvirkning i kraft av å være spesialklubb, men om den blir så stor at eieren av spørrespalten / avisen tar hensyn til det - ja, det gjenstår å se. Men det er jo lov å prøve seg! :pir:
Anita
-
- Gammelrotte
Hehe, var ikke helt ment som et motangrep til det du skrev
Ble bare ganske sjokkert, lurer fært på hvem som har fortalt personen at søsken ikke kan få barn
Skremmende.
Jeg syntes det er litt misvisende å kalle det "Ekspertene svarer", hvis det ikke er eksperter som svarer. Betyr ikke ordet ekspert at det er et felt som du har fordypet deg i og kan mye om? Men er vel ikke noe å gjøre med det. Har sett en annen side med "eksperten svarer" der "eksperten" ikke kunne særlig mye og ga uriktige svar. Men hvis man som helt nybegynner for et slikt feil svar av en ekspert så vil man selvfølgelig tro og lære av svaret man har fått.

Ble bare ganske sjokkert, lurer fært på hvem som har fortalt personen at søsken ikke kan få barn

Jeg syntes det er litt misvisende å kalle det "Ekspertene svarer", hvis det ikke er eksperter som svarer. Betyr ikke ordet ekspert at det er et felt som du har fordypet deg i og kan mye om? Men er vel ikke noe å gjøre med det. Har sett en annen side med "eksperten svarer" der "eksperten" ikke kunne særlig mye og ga uriktige svar. Men hvis man som helt nybegynner for et slikt feil svar av en ekspert så vil man selvfølgelig tro og lære av svaret man har fått.
Julianne
Ja - problemet er kombinasjonsspørsmålene; du ser veterinæren blir tilbakeholden og legger mest vekt på det hun føler seg trygg på. Vi er ekspertene på hold av kjælerotter. Forsøksdyravdelingene kan en masse generelt, og om forsøksdyr spesielt. Men de har ikke bruk for allmenpraktikere - det har vi. Derfor er vi aktive i å hente inn den informasjonen vi trenger fra forskjellige hold, veterinærer intet unntak. Det er vår styrke, og derfor har vi noe å by på i de fleste felt. Jeg synes vi skal unne oss den rosen - for vi er vitebegjærlige. I tillegg har vi egenerfaring og aktiv dialog, og det kan ikke erstattes av noe. Vi er en institusjon for oss selv - men når har de tenkt å spørre oss? Ikke i det hele tatt; vi er for spesialiserte. Vi får bare ta det som et kompliment; vi kan, og vi kan lære andre - til og med veterinærer.
Anita

Anita
-
- Gammelrotte
Jeg sendte en mail tvert, og skrev litt om aktivisering av rotter, frysing av høy og at rotter ikke kan spy. Men jeg sendte det til vetrinærene. Sa de kunne se på tamrotter.com:)anita wrote: klager på svarene sendes sikkert til avisen, og ikke veterinæren. Og det er jo en idè for den som orker - vi har mange felt å dekke for å rette opp mange feil.
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!
Fant ikke veterinærlisten før nå.. Avisen har helt klart belegg for å kalle det "Ekspertene svarer"; det er jo hele smådyrenheten fra NVH som sitter der.
Jeg håper vi kommer så langt innen luftveisinfeksjonsarbeidet at Heidi en dag kan fortelle alle, inkl ekspertene hva vi har funnet ut; hva som virker, hvorfor og hvordan - og hva som ikke gjør det. Det hadde vært enormt.
Anita

Anita