Money, money, money

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte

Money, money, money

Post by Roger&Ingrid »

Siden vi har brukt en del penger på rottene i det siste, har vi av ren nysgjerrighet prøvd å summere hvor mye. Hittil i år har vi brukt anslagsvis 3500,- på rottene, i form av utgifter til mat og veterinærbehandlinger. Vi har vært igjennom 3 operasjoner i løpet av året, men vi har gratis strø i form av avispapir fra arbeidsgiver og familie. Jeg tenker på rotteholdet vårt som noe vi har sagt oss villige til i gode og onde dager; den siste uken har det luktet svidd av bankkortet, men vil vi ha oppturene må vi tåle nedturene også.

Har dere tenkt over hvor mye penger dere bruker på rottene? Jeg tenker ikke på å måle rottenes verdi i penger, jeg er bare nysgjerrig. Nå er vi to voksne mennesker som jobber og tjener våre egne penger, derfor har jeg full forståelse for at vi er heldig stilte sånn sett. I tillegg har vi vært i en ekstrem situasjon de siste månedene, med operasjon i mars, avliving og medisinering i mai, avliving i juni og to operasjoner så langt i juli. Det hadde vært litt interessant å høre hvordan det er med andre rotteeiere. :rottehode:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg er ikke sikker på hvor mye jeg bruker, men jeg har da egen konto for rottene som jeg putter en viss sum inn på hver gang jeg får "lønn". Hehe, den eneste lønnen jeg får er for at jeg vasker i huset en gang i uken, så har ikke akkurat så mye å rutte med....

Har vært heldig for har ikke måttet til veterinæren såå mange ganger. En operasjon i år hittil ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Etter at jeg skjønte dette med Beekay bedding og RM1 syns jeg knapt rottene merkes økonomisk... -Inntil de blir syke! Sykdom og bur er kostnadene, og sykdomsutgifter kommer gjerne i store, ujevne klumper, det er hvertfall min erfaring. Tror Ailanis opplegg er superlurt, har man ikke kjempegod råd burde man ha en rottekonto med noen tusen kroner på, da slipper man hvertfall den vurderingen og bekymringen når noe oppstår.

*mimrer over den gangen jeg som ganske fersk rotteeier ble lurt til å kjøpe astmamedisinforstøver hos Avivet til 3000,- fordi en av jentene hadde luftveisplager* :klovn:
Maria H.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Hehe.. sure penger..hehe :P

Ja det har fungert kjempe fint for meg ;) Er å anbefale :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jepp, det er en glimrende ide! Tror jeg skal opprette en egen konto til rotteutgifter, "De Kules helsefond". :mrgreen: Foret er jo vanvittig billig og bra, strøet gratis, men sykdommer koster skjorta. Jeg har som prinsipp at det ikke skal stå på penger når rottene trenger behandling; jeg ville ønsket at mine nære og kjære skulle gjøre det samme for meg dersom jeg ble syk, så hvorfor ikke behandle rottene på samme måte? De gir meg glede, underholdning og betingelsesløs kjærlighet, det minste jeg kan gjøre for dem er å ta vare på dem som best jeg kan. Jeg håper jeg aldri kommer i den situasjonen at jeg ikke kan gi dem det de trenger fordi jeg ikke har råd. Det kommer jeg heller ikke til å gjøre, for i så fall tigger jeg Roger om kredittkortet.... :pig:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja de fortjener det beste :bravo: ...

Hvis du hver måned trekker en sum fra lønna di og setter inn på rottekontoen, så har du alltid penger der ;) Er jo litt irriterende i din situasjon da som dere da antagelig må ta de ut nesten med engang pga et eller annet med rottene.. :smack: .. Men hvis du nå er heldig og over en lang periode ikke har noen veterinærbesøk så har du spart opp masse penger :) Og du kan føle deg trygg på at hvis det skulle være noe, så vet du at du har råd! ;)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Er jo litt irriterende i din situasjon da som dere da antagelig må ta de ut nesten med engang pga et eller annet med rottene.
:lol: En skulle nesten tro at rottene våre visste at jeg fikk masse feriepenger og penger igjen på skatten...."Dere, nå blir vi syke hele bunten, de har PENGERRRR!"

Skal jeg spare til sveklingene våre, må jeg sette av minst et par-tre hundre kroner måneden, tror jeg. På tide å begynne; jeg må jo være beredt på sommerens operasjonsarrtrend i buret vårt. :roll:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Har satt inn 500 per måned jeg, så er jeg sikker ;) ...

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg har gjort et lite overslag og fikk litt sjokk....

Hittil i år har jeg brukt rundt 3800kr :shock:

Det innbærer:
Obduksjon: 250
To avlivninger som tilsammen har kostet: 1115 (Den ene på en helligdag på akuttmottaket på Smådyrsvakta kl 8-9 om morgenen)
To konsultasjoner som tilsammen har kostet: 570
Antibiotika: 765
RM1: 235
Og et ukjent antall med YN som muligens blir: 900

Jeg har betalt det meste selv med stipend- , spare- og barnevaktpenger. Og jeg skjønner nå hvorfor pengene forsvinner så fort.. :smack:

De små kan det å bruke penger iallfall, det er helt klart! :spise:

Har sagt det før og sier det igjen, utrolig smart tenkt med egen konto til rottene, da får du jo et nøyaktig regnskap fordi du får kontoutskrifter! Det skal jeg iallfall ha når jeg en vakker dag blir oppdretter. :rottehode:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Ble virkelig inspirert nå, har akkurat opprettet en egen konto til rotteutgifter og overført mine første 500,-! :bravo: Jeg synes det er greit å være den som betaler for uforutsette rotteutgifter, siden det er jeg som pusher på for å få rottene operert/medisinert/reparert/alt annet som slutter på -ert.

Jeg har ganske grei oversikt over utgifter til dyrlegebesøk og fôr, men nå vil det bli enda lettere å følge med. Det kan jo være greit å ha litt oppsparte midler i tilfelle buret skulle finne på å kollapse eller noe slikt (hadde vært typisk min flaks nå.... :roll: ).

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Får da håpe ikke det skjer... ;)

Rikke
Bygger bol

Post by Rikke »

Strålende idè :bravo:

Bedre å være føre var :D
Hilsen Rikke Karine

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Tror jeg må slenge meg på den rotte-kontoen. :) En veldig god idé, btw.

Før man vet ordet av det, dukker det opp en eller flere stoooore ikke helt forutsette utgifter. (Tester, medisiner, kontroller, operasjoner, etc etc etc...)

Hm.. *drømmer* hvis jeg noen gang skulle komme i kraftig overskudd *haha* hadde jeg kjøpt nytt bur. Eventuelt tatt med gitteret på det nåværende buret og fått det profesjonelt pusset og behandlet. Det burde vel koste ca. like mye, tenker jeg. :roll:
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Locked