er den japanske definisjonen for animasjon. Tegnefilmer laget i japan, (kort sagt) blir derfor kalt anime. Tegnestilen består mest av store øyne osv. Det blir vanskelig å forklare,men man kjenner fort igjen om det er anime eller disney for å si det sånn

Anime er da tegnefilm/serie. Manga er tegneserier, som blir trykt i blader. F.eks Manga Mania som endelig har kommet til norge!

Mange anime serier blir "født" fra mangaserien. Vanligvis lager de først serien i manga,så anime. Og av og til blir det bakvendt
Min korte definisjon av anime og manga. Enjoy!
Serier
Chobits By Clamp

En skjønn serie på 26 episoder.
Den handler om Chii,persondataen og hennes eier Hideki. Absolutt å anbefale og jeg sier bare til alle sammen som liker anime: Last ned denne serien!

X,1999 By Clamp

En spennede serie på ca.24 episoder.
Den handler om Kamui og hans kamp for å redde verdenen,kort sagt

Tegnestilen er fantastisk!Dere burde virkelig laste ned denne serien.
Love Hina

En utrolig morsom serie på ca.20 episoder.
Den handler om Keitaro som arver ett pesjonat fra sin bestemor. Ett jentepensjonat!Alle jentene banker opp keitaro så å si hver dag.. hehe
Kjempemorsom, de fleste vil nok få seg god latter av denne serien!
Jeg vet om mange andre serier,som jeg sikkert blir å skrive om senere på dagen! Jeg anbefaler alle sammen å se disse, og mange andre serier, dette er en helt ny verden av tegnefilm.
Filmer
Spirited Away

En fantastisk film av den fantastiske Miyasaki!
Denne filmen er bare helt genial. Den tar deg inn i en fantastisk fantasi verden full av rare dyr,guder,hekser og drager! det gir deg litt en Alice in wounderland kinda feeling.
Alle som har mulighet, lei denne filmen!Du vil bli målløs..
----------------------------------------------------------------------------------
Er det noen andre der ute som er fasinert av anime?
jeg vil så gjerne høre fra dere, og hvilke serier dere har sett og vil anbefale!
(puttet til ett par bilder slik at dere kan se eksempler på hvordan seriene ser ut!=)
-Jeanett