Aaaaaltfor mange rotter

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida
Betarotte

Aaaaaltfor mange rotter

Post by Ida »

Tenkte jeg skulle dele mine tanker og erfaringer med dere her på forumet. Jeg tror jeg begynner å nærme meg en av de gale dyresamlerne som man ser på dyrepolitiet på animal planet. Tar til meg flere og flere dyr som ikke blir tatt vare på og stuet vekk i dritten sin. Jeg er ikke akkurat så ille, men er ille nok.
Det begynte med ei rotte. Ei ble til to, plutselig tre også i tillegg kom fire gutter i hus. Det hele toppet seg rundt januar da jeg tok med meg to syke rotter hjem fra dyrebutikken og mamman til to av guttene mine. Plutselig var det TI rotter, og leiligheten full av bur og rottedritt :roll: De fikk sin daglige utetid alle sammen, og det skulle ikke stå på mat eller noe. Men jeg følte at jeg ikke fikk noe særlig forhold til alle sammen. Hvordan skal man få tid til å gjøre alt som skal gjøres ellers om dagene også kunne leke og kose med ti enkeltindivider samtidig OG rengjøre alle burene iallefall 1 gang i uka? I tillegg til eksamener, annet skolearbeid, husarbeid og sosial omgang med noe som har mindre enn 4 bein.
Om jeg ikke tar helt feil så er det noen her på forumet som har enda flere rotter enn meg. Dette er så absolutt IKKE noe personangrep, tvert i mot. Jeg lurer bare på hvordan dere greier det? Vet du hvordan hver enkelt av rottene dine er? Kan du merke endringer i adferden som kan tyde på sykdom?
Huff, nei måtte bare få ut noen av tankene. Jeg har iallefall lært nå. Jeg skal IKKE ta til meg flere rotter med mindre det er en nødvendighet for at noen skal slippe å stå alene her. Jeg har heldigvis fått omplassert de tre siste som kom i hus, så skal jeg bruke hele sommerferien på å kose og dulle med hver enkelt av de siste 7 som er igjen. 7 små er mer enn nok det og, men det er snakk om gullene mine og nå greier jeg ikke å gi fra meg noen flere :P
:rottehode:

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Det er en god avgjørelse du gjorde der!
Jeg kunne fint hatt plass til 10 stk,men det er tiden da også forholdet til hver enkelt rotte.
Man skal jo få et forhold til alle sammen.
Men jeg regner med at oppdrettere av rotter har litt bedre tid til dem når de driver med rotter.
Men man kan jo komme i knipe når det gjelder Pass,dyrlegeregninger og matregninger :roll:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Jeg vil med hånden på hjertet si at jeg har et like godt forhold til alle mine 11 rotter. Jeg merker på de om noe er galt, og de får hver sin kosestund når de har lyst til det, hvis det ikke er tid for gruppekos.
Når jeg har de ute, som er minimum 3 timer om dagen, gjerne flere ganger à 1-2 timer, så sitter jeg sammen med de, aktiviserer de, leker og koser. Mor i midten, og klynge på mor.
Jeg har de delt opp i to bur, som er både ute samtidig, og hver for seg. Det fungerer veldig fint. Noen ganger er det bare en mindre gruppe som orker å komme ut, hvis mor kommer å skriker "nå skal vi ut", tidlig på en søndag, er det veldig få som stiller villig opp.

Jeg tror hovedsaken er at jeg tilbringer tid med dem ikke bare som en gruppe, men også individuelt. Jeg tilpasser kosingen og lekingen til hver enkelt rotte. I utgangspunktet har jeg 11 svært sosiale, og kosete rotter, alle med sin egen sterke personlighet, og de elsker mennesker.
Hadde jeg ikke gitt de så mye oppmerksomhet som de vil ha, tror jeg det hadde vært annerledes.

Mange spør meg om det spørsmålet, hvordan jeg kan knytte bånd med de når de er så mange. hittil har jeg ikke merket noe problemer med det. Jeg tilbringer så mye tid med de, både som gruppe og individuelt, at det ikke er et tema.

Det er dyrt med mat, og evt. dyrelegebesøk, men alt i alt er det verdt det, for det er litt av noen herlige individer jeg har.
Hadde jeg ikke fått så godt forhold til de som jeg har, så hadde jeg heller ikke hatt så mange. Jeg har mye tammere, sosiale, glade, herlige rotter nå, enn da jeg hadde 2-3 stykker.
Never a dull moment. 8)

Tre av de siste rottene jeg har fått i hus, har lært seg å komme når jeg roper navnet deres. Jeg syns det sier litt.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Da jeg var fostermor for et kull på sju unger + mor og bestemor, og i tillegg hadde fem egne jenter, merket jeg at det ble litt for mye. Heldigvis så var ikke dette en permanent situasjon.
Jeg har også funnet ut at det er mye mer arbeid å ha begge kjønn, for alt arbeidet blir dobbelt opp. Så jeg prøver å komme meg ned på et kjønn og et par, tre rotter. Men det er vanskeligere enn man skulle tro... ;)

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

§ RatGirl § wrote:Jeg har også funnet ut at det er mye mer arbeid å ha begge kjønn, for alt arbeidet blir dobbelt opp.
Enig.

Jeg kunne ikke hatt gutter i tillegg til så mange jenter. Dobbelt så mye jobb. Har fått prøvd meg et par ganger når jeg har passet gutter.
Det er mye jobb, ja. 11 jenter og en bunke gutter. :roll:
Da blir det mindre tid til hver. Så skulle jeg hatt både gutter og jenter, som jeg mest sannsynlg får i fremtiden, måtte jeg kuttet ned antall rotter av hvert kjønn.

Du er velkommen innom

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg har både gutter og jenter og det trives jeg med ;) Jeg har også valgt denne løsningen da jeg avler, så da er det greit å ikke være avhengi av å låne hver gang jeg skal ha kull. Men jeg føler ikke det er noe problem i forhold til tid. Det tar jo litt lenger tid selvfølgelig, men det er verdt det! Jeg syns ikke 3 timer hver dag og opp til flere ganger med flere timer er nødvendig og hvis jeg skulle holdt på sånn hadde jeg ikke gjort noe annet :lol: Men de får selvfølgelig minst 1 time ute (på hver gruppe) og jeg er sammen med dem da. Litt av tiden går jeg å vasker over bur da mens de er ute. Så setter jeg meg ned og snakker med dem :D mens jeg vasker tar jeg dem også opp innimellom for å gi en kos eller et nuss ;)

Tror ikke jeg ville trivdes med midre enn 5 rotter. Elsker når det løper mange rotter rundt beina på meg og prøver å klatre opp beina mine :D
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Er godt å høre at noen har et veldig godt forhold til hver enkelt av rottene. Ble så altfor mye på meg med eksamener, flytting og alt mulig annet rart OG å passe på ti rottiser. Føler at jeg ikke har blitt 100% kjent med alle sammen. Også har jeg jo 5 gutter, og da blir det jo ekstra arbeid (og ikke minst lukt :P)
Men nå blir det andre boller siden jeg har flyttet hjem til muttern. Da har jeg noen som lager middag, vasker klær osv :P Da kan jeg sitte heeele dagen med rottene :D

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Jeg tar de heller ikke ut uttallige ganger om dagen fordi det er ytterst nødvendig, men fordi jeg har tid til det noen dager. Vil de ut, og jeg har tid, får de komme ut. Har jeg tid og de ikke vil ut, tvinger jeg de ikke ut.
vil de ut, og vi skal se en film, ja - så ser de film med oss, og vips har de fått være ute mer av buret.
Gjennomsnittlig er det 3 timer om dagen.

Det hender jo de er ute én gang en dag, og flere ganger andre dager.

Du er velkommen innom

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Mine har fått ute å springe hver dag, noen dager har det vært litt knapt med tid, men de har fått vært ute og snuset litt, og heller fått være litt mer ut neste dag. Jeg har ikke alltid vært så nøye med å aktivisere de når de har vært ute, men det greier de fint selv. Hopper og spoinker hit og dit, og plager mamman sin (stikke klørne mellom leppene for å åpne munnen. Må jo ha sin daglige spytt-dose :lol: )
Det verste var da jeg hadde 5 forskjellige bur, med 5 forskjellige "grupper" som måtte ut hver dag. Da var det konstant noen rotter ute. Litt av et styr ja!
Men man skal ikke klage. Jeg skal være glad jeg har de små englene, de gjør dagene gladere :rottehode:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg skjønner veldig godt at det blir mye, vi hadde det akkurat sånn her en periode. På det meste hadde vi 9 rotter, fordelt på 3 bur. Det ble litt komplisert, siden det ene buret ble brukt av bare en hann, som trengte litt mer oppmerksomhet og kos enn de andre gjorde. Det var ganske slitsomt å vaske 3 bur med stadig voksende mage, mens jeg hadde mest lyst til å spy/svime av. :? Det handler vel om å finne balansen mellom fordelene og "ulempene" ved å ha rotter, det gjorde iallefall det for oss. Vi klarer oss fint med ett bur og det holder i massevis inntil små barnefingre blir store nok til å slutte å fikle med sprinklene på rotteburet.... :roll: :shock: Det er ikke lenger bare å åpne luken til buret, her må lufting avpasses med når den stadig mer aktive babydamen sover, ellers blir rottene offer som voldsom og uhemmet kos av det i overkant hardhendte slaget. Baby Ellen elsker rottene, men jeg tror ikke de setter pris på hennes utagerende kjærlighet. Jeg skulle gjerne hatt hannrotter igjen; de er så fantastisk kjælne og hengivne! Hadde vi hatt større leilighet og flere rom, hadde det kanskje vært mulig, men ikke akkurat nå. Dessverre. :(
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Sukk...jeg har helt motsatt problemstilling. Skulle gjerne hatt to veneziabur stappet fulle, og ørten poter som tråkket og kravlet rundt på meg, og fant på rampestreker og i det hele tatt. Jeg er fryktelig glad i de to jeg har, men skulle så veldig gjerne hatt firedobbelt så mange :lol:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

rottemangel kan bøtes på- sjekk Muff og Puff på julirottenes omplassering!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Men så var det plassen da... :(
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Ida
Betarotte