Jeg fikk desverre ikke blitt med til Oslo og møtt dere som har fått rotter av oss der. Siden vi bor i Kristiansand reiste bare Camilla inn

Jeg er glad det har gått så greit med alle introduksjoner med andre rotter )
Tenkte jeg skulle nevne at vi hadde begynt å lære alle rottene opp til noe som kanskje noen av dere vil forsette med.
Om du bruker neglen og drar den over gitteret på buret noen ganger så har vi prøvd å lære de opp til at den lyden betyr at de skal komme frem for å få en godbit. Vi har ikke brukt dette for vanlig mat (for). Men mer små biter av kjøtt, yougurt drops o.l ting som de regner som annet en det daglige foret, av og til.
Det er antagelig denne treninga som har gjort at den ene virka noe kresen i matveiene, men den vil snart bli vant til dine vaner med mating tror jeg) Har vært bevisst på å ikke overdrive treninga siden den involverer godbiter.
Noen av rottene vet nå hva dette betyr mens noen vil trenge litt mer trening med dette (av og til) for å forstå dette. Tantene, Mora og Gaia visste allrede hva dette betydde så det hjalp veldig i treninga og de små fulgte ofte deres oppførsel.
Om du ønsker å forsette med det er det viktig at du gir de en godbit når du lager lyden ( yougurt drops du kan kjøpe i dyrebutikk o.l eller en liten kjøttbit på en spesiell anledning. ) Selv om dette betyr at du må ta hånden inn i buret i begynelsen og gi den til de om de ikke kommer til deg ( de må tenke på den lyden som "nå kommer noe godt noe"

Det er antagelig ikke lurt å gjøre dette for ofte , siden det vil bety at du antagelig vil få en veldig mat kresen rotte. Det er noe du må prøve deg fram til. Om du ser at den begyner å bli mer kresen i matveiene er det antagelig for mye. Det er antagelig smart å være oppmerksom på matveiene om du vil forsette med det, og trappe ned raskt om du merker negative forandringer i matveiene.
Jan Ole