Camilla's Rotter.

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Jan Ole

Camilla's Rotter.

Post by Jan Ole »

Hei, jeg er samboeren til Camilla.
Jeg fikk desverre ikke blitt med til Oslo og møtt dere som har fått rotter av oss der. Siden vi bor i Kristiansand reiste bare Camilla inn :)
Jeg er glad det har gått så greit med alle introduksjoner med andre rotter )

Tenkte jeg skulle nevne at vi hadde begynt å lære alle rottene opp til noe som kanskje noen av dere vil forsette med.
Om du bruker neglen og drar den over gitteret på buret noen ganger så har vi prøvd å lære de opp til at den lyden betyr at de skal komme frem for å få en godbit. Vi har ikke brukt dette for vanlig mat (for). Men mer små biter av kjøtt, yougurt drops o.l ting som de regner som annet en det daglige foret, av og til.
Det er antagelig denne treninga som har gjort at den ene virka noe kresen i matveiene, men den vil snart bli vant til dine vaner med mating tror jeg) Har vært bevisst på å ikke overdrive treninga siden den involverer godbiter.
Noen av rottene vet nå hva dette betyr mens noen vil trenge litt mer trening med dette (av og til) for å forstå dette. Tantene, Mora og Gaia visste allrede hva dette betydde så det hjalp veldig i treninga og de små fulgte ofte deres oppførsel.
Om du ønsker å forsette med det er det viktig at du gir de en godbit når du lager lyden ( yougurt drops du kan kjøpe i dyrebutikk o.l eller en liten kjøttbit på en spesiell anledning. ) Selv om dette betyr at du må ta hånden inn i buret i begynelsen og gi den til de om de ikke kommer til deg ( de må tenke på den lyden som "nå kommer noe godt noe" :) )
Det er antagelig ikke lurt å gjøre dette for ofte , siden det vil bety at du antagelig vil få en veldig mat kresen rotte. Det er noe du må prøve deg fram til. Om du ser at den begyner å bli mer kresen i matveiene er det antagelig for mye. Det er antagelig smart å være oppmerksom på matveiene om du vil forsette med det, og trappe ned raskt om du merker negative forandringer i matveiene.

Jan Ole :)

Lillith

Post by Lillith »

Så det er kanskje derfor Atlas er kresen ja! Bortskjemt, med andre ord :wink: . Jeg synes det bare er morsomt med dyr som har personlighet.
Men, jeg skal jamen forsøke trikset i kveld! Hørtes morsomt ut, jeg har trent Phillip, den andre rotta mi, til å komme når jeg lager smattelyder og roper navnet hans. Så nå har jeg noe nytt å lære begge.

:D

Guest

Post by Guest »

Hehe ja, ser ut som det har blitt litt for mye av det gode :D
Jeg har ikke merket noe på de 2 siste vi har, men alle har jo forskjellige personaligtet.
:D

Jan Ole

Hilde

Post by Hilde »

Smart, smart! Vi har begynt å trene de opp til å forstå lyder, og fra første time kom de løpende når jeg dro neglen over sofaen. (Er "rillete" stoff, så er mulig de trodde det var "burlyden".)

Har ikke merket noe til at de er kresne, de begynte å spise tørrfor omtrent med en gang de kom inn i buret, og squash, agurk, ruccula og tomat går ned på høykant. I dag klarte Antiope/Karate å snike til seg en potetmosbit, og det var fryyktelig godt!

De bor fortsatt i sitt eget bur ved siden av Josefine og Pernille, men regner med å ha de i samme bur innen en ukes tid. Pernille er veldig dominant, og vi vil tilvenne de litt før de slippes helt fri. De har vært ute sammen riktignok, og hadde det ikke vært for at Afrodite er usannsynlig frekk så hadde det nok gått smertefritt. Men hun SKAL jo plage Pernille, og Pernille blir gaaal av disse to småtassene som går i veien for henne hele tiden.. :wink: Det går fremover da, i dag var det bare litt snusing og småknuffing før de ble forholdsvis gode venner.

Det eneste som er dumt med nye babyrotter er at samboer bruker opp "omsorgskvota" si på de, han ser på de som om han er nyforelska, mens jeg ikke blir ofret et blikk.. :wink:

Newt

Post by Newt »

Sånn! Nå har jeg registrert meg med avatar og alt. Det er Antiope på bildet, som jeg så frekt har kopiert fra siden til Camilla. Får håpe jeg blir tilgitt. (Jeg har ikke linket direkte fra siden, men lagt det ut på min egen, og linket derfra.)

9na

Post by 9na »

artig da..nei Milo(ares) er iallefall ikke kresen,spiser alt hehe

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Newt wrote:(Jeg har ikke linket direkte fra siden, men lagt det ut på min egen, og linket derfra.)
Har du egen hjemmeside, altså?? Kommer det rottebilder der snart, kanskje?? Da vil jeg gjerne ha en link! :P :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Newt

Post by Newt »

En veldig provisorisk en, og så fort jeg får karret til meg digitalkameraet mitt (som en eller annen på jobben har tyvlånt), så blir det rottebilder i fleng! Regner med jeg skal få tak i det på torsdag, må jo få tatt bilder av jentene mens de er små.

Jan Ole

Post by Jan Ole »

Må bare bruke de bildene du/dere vil fra hjemme siden vår :D
Er kjempe flott at rottene har fått så fine hjem.

Nå er det bare en rotte igjen, Argus.
Argus har også vært reservert lenge, og er sisteman i dette kullet.
Han får et nytt fint hjem i Stavanger nå til helgen.
Han er en av de som er roligst (med untak av Atlas muligens)
Jeg syntes litt synd på han disse få dagene hvor han må være alene i et bur, så han er mye ute for tiden og blir kost med.
Han liker å utforske, men elsker å gjemme seg i armkrokken min og bak armen når jeg har han ute.
Vi regner(/håper) med at introduksjonen går fint her og.

I tillegg er det Artimis. Vi falt paldask de første dagene for alle de små rosa nurkene, og vi bestemmte oss for å beholde Artimis.

Jan Ole

Post by Jan Ole »

Håper vi får høre mer om hvordan introduksjonen går Hilde, og håper det går fint :D

Det er noen av de som var veldig matglade, når du har 11 + 4 store er det av og til litt vanskelig å få med seg hvem som er mest frempå når du mater de.
Men jeg tror det var Ares som var ganske ganske frempå Nina.
Argus er nok den jeg la mest merke til var raskest på labben, utenom hun eldste vi har Gaia. Gaia oppfører seg som en hund når det gjelder mat. Borsett fra at hun hamstrer maten. Tørfor går det som regel greit med(spiser normalt), men er det noe som helst annet løper hun in i huset med maten og legger det fra seg. Løper ut igjen til meg og gir meg de vanlige øynene " Ferdig!!! mer plzzzzzz"
Hun har begynt å bli noe mer rolig nå. Hun er ganske gammel og godt over 2 år, men hun har litt av det samme enda.

Jan ole :D

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Hei!

Det er jeg som skal få Argus i helga. Gleder meg!!! :D
Jeg jobber på spreng for å få ferdig uteburet. Håper å kunne introdusere han i et helt nytt bur der ingen har faste plasser ennå. Jeg blir nok ikke helt ferdig til helga, men jeg kan uansett ikke sette han sammen med de andre med en gang. Jeg tror det skal gå greit. Har hatt veldig lite problemer med å introdusere nye rotter i flokken. Jeg skal ta bilder når buret står ferdig :)

Hilsen!
Rose

Jan Ole

Post by Jan Ole »

Tror Argus kommer til å stor kose seg i et ute bur med alle luktene som er i vinden :D
Sjekket og flink han var til å komme i dag når jeg brukte neglen, og han kom stormene med en gang. så han er iverfall ferdig trent.
Vil bare vedlike holdet det nå om du vil bruke trikset Rose :)

Morgan's
Klatrer på møblene

Argus

Post by Morgan's »

Hei!

Nå er Argus trygg hjemme på Tau :) Han var litt ut av seg, stakkaren..
Litt for mye nytt på engang kanskje? Han er en skikkelig rask kar! Må passe på at han ikke stikker når jeg åpner buret. Han bor 'bur i bur' med guttene og første gangen han tittet inn i buret til gutta løp han og gjemte seg i huset! Men han er VELDIG nyskjerrig, så det gikk ikke lang tid før han tørde å komme frem igjen. I morgen skal jeg la han få hilse på guttene. Det blir spennende! Han er i hvertfall en nydelig gutt :)

Hilsen!
Rose

Guest

Post by Guest »

Han er litt foriktig av seg ja, så han trenger sikkert ett par dager til å bli vandt til de nye luktene fra nabo buret. Selv om han har stått i ett bur ved siden av jentenes bur her har han vært alene i buret noen dager nå og kanskje blitt lit vandt til det. Om du vil ta han ut og kose litt og bli vandt til lukta av deg skulle ikke det være noe problem med han, han var en av de som var mest kosete. Han var en av de to eneste jeg klarte å ha fritt utte og stryke over pelsen med hånden litt , mens han bare satt/lå og nøyt det. ). De andre gikk med på det litt, men ville som regel kjapt løpe ett eller annet sted isteden. Tror alle i dette kullet er hyper raske når de vill, men argus virka generelt rolig.

Jan Ole

Post by Jan Ole »

Var meg som skrev de siste, glemmte å logge meg inn :oops:
De har foresten noen bokser i hard plast (opp bevarings bokser) på ikea som er perfekt å ha han ute i om du vil kose med han, siden det ikke er så lett å ha de inne for deg nå. ( vet ikke hvodan burene dine ser ut, om du kan komme lett til de :D ) De på Ikea er ivertfall greie om du trenger, de kommer i forskjelige farger avhengig av størelsen, de blå som er størst har vi brukt litt av og til. Er veldig billige og, antagelig under 30 kr.

Jan ole :D

Locked