Hvorfor er det sånn at rotter tror at akkurat den eplebiten jeg spiser på er så utrolig mye bedre enn de eplebitene de selv har fått, selv om det er fra samme eple?
Hvorfor er det sånn at akkurat de plassene der det kiler aller mest å få rottebarter er de plassene det er morsomst å snuse? (for eksempel under armene, under føtter, i øret, på halsen og på magen)
Hvorfor er den avisa/boka jeg leser akkurat der og da så utrolig mye bedre egnet til å strimle opp og legge i buret enn de avisene som alt ligger i buret, evt de avisene som ligger på gulvet tilgjengelig for den slags bruk?
Hvorfor er det så mye mer morsomt å bade i det vannet jeg har brukt til å vaske hele buret og alle rottehus med enn det vannet jeg leter til dem som er ment for å bade i?
Hvorfor sover rottene i sin dypeste søvn de nettene jeg selv er søvnløs og ønsker selskap, mens de derimot er lysvåkne når jeg febrilsk prøver å sove? (for eksempel den natta de jobba fælt med å gnage over de fire trådene hengekøya var festa i taket med før de dro den med seg ned i første etasje og inn i det bittelille trehuset)
Hvorfor er det så utrolig mye mer spennende å snuse rundt i den posen med skittent burstrø og anna søppel enn den posen med rent strø og sånt de faktisk kan få lov å snuse i?
Hvorfor er det så utrolig mye mer spennende å prøve å snike seg inn i stua (som er menneskeområde) fremfor å være i gangen (som er tillatt for rotter) til tross for at jeg har lagt frem alt mulig rart å leke med/spise i gangen?
Rotter er så rare.