Navngiving av rotter - fjasetråd

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Navngiving av rotter - fjasetråd

Post by Ingvild »

Disse spørsmålene er egentlig til dere som fritt kan velge navn på rottene deres (eksempelvis rotter kjøpt i dyrebutikk eller av en oppdretter som ikke opererer med navnetema), men andre kan selvsagt også svare.

Jeg har lagt merke til at mange rotter (ihvertfall her på forumet, og mest av alt gutterotter) har ganske like navn, enten identiske navn (eksempelvis Kevin, Oscar), eller navn innenfor samme navnekultur (engelske guttenavn spesielt).
  • Hva er årsaken til at dere gir rottene deres disse navnene?
    Er det noen spesiell historie bak din rottes navn?
    Er dette navn du kunne tenke deg å gi et menneskebarn?
    Hva slags navn liker du best (til rotter), de med norsk klang, utenlandsk klang avt annet, og hvorfor det?
    For de som ikke har kunnet velge navn selv, hvilket navn ville du EGENTLIG gitt rotta di, hvis du kunne velge selv?
    Er det et navn en av dine rotter har hatt/har som passet perfekt, og som du selv mener var/er det ultimate navn på den rotta?
Jeg spør kun fordi jeg er nysgjerrig, navngiving er et tema jeg synes er veldig interessant, samt hvilke mekanismer i mennesker som utløser forskjellige navneønsker.

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Post by Ingvild »

Jeg kan jo svare selv:

Av rottene vi har/har hatt er det bare en jeg selv kunne velge navn på. Og det overlot jeg til guttene i klassen min.... Rotta ble hetende Samantha Rat.. Men i dagligtale kalte jeg henne bare Min, fordi hun var min.....
Sånn i ettertid høres det veldig søkt ut, men da jeg var 15 hang dette på greip. :-)

Nå som jeg har barn er det lite jeg kan gjøre med navngiving, her er det er yngre krefter som rår.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Da min nydelige myke Blue låg i hendene mine,og jeg ble fortalt hun "var" blue,(hadde ikke anelse at de kom med pelsnavn...),sa jeg:ja du får hete Blue du da.(....originalt har jeg oppdaget.... :roll: )Men for meg betyr Blue det samme som kjærlighet nå! :rottehode: De to små blå dumbovennene som kom etterpå ble kalt opp etter barna mine,Adria(n) og Aurora.<3<3 Så kom fire små søstre der tre fikk navn fra den nydelige barneboken Tornekrattet,Daisy Skogeiermus,Poppy Øyentrøst og Sara Sprøskorpe,og den fjerde,nydelig champagne husky,passet til Miss Møss :dro: Så "havnet" Innå Lita i hendene mine,min mann spurte utpå kvelden hva jeg hadde der,og jeg svarte uskyldig:INNÅ!Lita føyde jeg på for å tilfredstille min mor som var snurt for at ingen av barne/oldebarn ble oppkalt etter henne :roll: De to nyyyyyyyydelig svarte dumbojentene jeg var så heldig å få fra Kikky fikk navn etter Electric Light Orchestra-sanger jeg har plukket fram og spillt veldig mye i det siste,(med øreplugger :geek: ),Starlight(med kvit stjerne i pannen) og Twilight (med kvit flekk under haken):bravo:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Rotta mi Miljam fikk navnet sitt fordi jeg har en yndlyngsbok der en av yndlyngskarakterene mine het Miljam, Og Pippi og Lotta er fra Astrid Lingrenbøkene. Charlie og Chili fordi jeg synes bare det passa akkuratt til dem :roll: Philippa fordi jeg synd navnet Phillip er så fint, Og den lille nnye fra kullet til Intet Katsuura fordi jeg har et veldig fint spill om en gutt som het suura ;)

Ellers hadde jeg tengt å kalle Katsuura for Olivia, men hun passet ikke helt til det syns jeg :)

Jeg syns navn som er guttenavn, bare at de ender på a er fine, som: Philippa, Georgina, Erika osv.. ;) :P
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Tror ikke navnene på noen av tottene mine kan brukes på mennesker :lol: Jinjabo, Myrt og fiolet(på gutterotte) er jo bare noen få "rare" navn på rare totter :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Tror 2 av navnene på rotter jeg har hatt kan brukes på mennesker Max og Justin..
Litt rart om et menneske het feks. Pooh :oops:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Rulten heter dette fordi hun var en stor, diger baby i forhold til de andre.
Pipestrip fikk navnet sitt fordi hun piper nesten HVER gang vi tar i henne.
Pinglen fikk navnet sitt fordi hun var så liten og pinglete og vi holdt på til å miste henne når hun var ca 1 uke.
Fnys heter dette fordi hun ALLTID nyser. Det har hun gjort siden vi fikk henne i februar. Hun har fått antibiotika, men det har ingen effekt. Hun er ikke syk heller, hun bare nyser HELE tiden (svensk rotte).
Hun ene vi hadde het Spagetti fordi hun elsket spagetti og vi fant henne oppi spagetti pannen :D .
Dragedrag lignet sånn på dragen Lochead til Kitty Pryde i X-men.
Puuuuhhh. Orker ikke skrive mer :akt:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Boss og Søppel har fått navnet fordi jeg måtte ha noe som var to tvillinger liksom, slik som Knoll og Tott (men det er så standar).

Også er jo rottene mest kjent fra kloakken, så det ble Boss og Søppel, men er jo litt søtt da :)

En morsom ting som skjedde etterpå var at boss holdt på å falle oppi bosspannet fordi hun stod å strakte seg etter noe godt som lå der, så sa jeg: Boss, nå må du ikke falle i bosset :p forstod det ikke før etterpå at det var litt komisk
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

*kremt* jeg kan vel ikke si jeg er så utrolig kreativ når det gjelder navn! Kan jo først nevne de "normale" navnene.
Ronja var min første rotte, og jeg har alltid likt navnet, så da ble det det. Om jeg en gang om lenge får ei datter skal hun hete Ronja ("Mammaaa, hvorfor fikk jeg navnet Ronjaaa?" "Ehm, kjære lille venn, du er oppkalt etter min første rotte" :lol: )
Farsk fikk navnet sitt fordi han var veldig farskete for å si det sånn. Var ikke sjeldent jeg fant han inni klesskapet der han satt og storkoste seg med å spise opp klær. Absolutt ikke noe menneskenavn da :P
Orion fikk sitt navn fordi han hadde tre hvite flekker på magen, som i Orions belte. Også synes jeg det navnet var så utrolig fint.
Balder hadde jeg allerede bestemt navnet til før jeg dro og hentet han. Han var sjokoladefarget og en skikkelig godklump, så da syntes jeg Balder passer godt.
Smirre, broren til Balder er oppkalt etter en hund jeg møtte for mange år siden. Satt og funderte på navn, og plutselig dukket navnet opp i hodet. Synes det er et kjempesøtt navn, og det passer til ei god og rund rotte :lol:
Så kommer de virkelig ILLE navnene :)
Lisja, rett og slett fordi hun var minst. Jeg hadde vel bestemt et navn, men det ble aldri så jeg kalte henne det. :lol:
Beibin, av samme grunn som lisja. Hun skulle vel egentlig hete Isi, men det ble jo aldri noe av :roll:
Lisjmainn, aner ikke hvorfor men sikkert av samme grunn som hos Lisja og Beibin. + at han ser litt "tilbakestående" ut, så om han ikke hadde fått navnet Lisjmann, hadde det sikkert blitt "mongo" eller noe sånnt :?

Oi, dette ble langt! Jaja :geek:

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Ida wrote:*kremt* jeg kan vel ikke si jeg er så utrolig kreativ når det gjelder navn! Kan jo først nevne de "normale" navnene.
Ronja var min første rotte, og jeg har alltid likt navnet, så da ble det det. Om jeg en gang om lenge får ei datter skal hun hete Ronja ("Mammaaa, hvorfor fikk jeg navnet Ronjaaa?" "Ehm, kjære lille venn, du er oppkalt etter min første rotte" :lol: )
Farsk har fått navnet sitt fordi han var veldig farskete! Var ikke sjeldent jeg fant han inni klesskapet der han satt og storkoste seg med å spise opp klær. Absolutt ikke noe menneskenavn da :P
Orion fikk sitt navn fordi han hadde tre hvite flekker på magen, som i Orions belte. Også synes jeg det navnet var så utrolig fint.
Balder hadde jeg allerede bestemt navnet til før jeg dro og hentet han. Han var sjokoladefarget og en skikkelig godklump, så da syntes jeg Balder passer godt.
Smirre, broren til Balder (som jeg egentlig ikke skulle ha, men ble så forelsket at jeg bare MÅTTE ha han likevell), er oppkalt etter en hund jeg møtte for mange år siden. Satt og funderte på navn, og plutselig dukket navnet opp i hodet. Synes det er et kjempesøtt navn, og det passer til ei god og rund rotte :lol:
Så kommer de virkelig ILLE navnene :)
Lisja, rett og slett fordi hun var minst. Jeg hadde vel bestemt et navn, men det ble aldri så jeg kalte henne det. :lol:
Beibin, av samme grunn som lisja. Hun skulle vel egentlig hete Isi, men det ble jo aldri noe av :roll:
Lisjmainn, aner ikke hvorfor men sikkert av samme grunn som hos Lisja og Beibin. + at han ser litt "tilbakestående" ut, så om han ikke hadde fått navnet Lisjmann, hadde det sikkert blitt "mongo" eller noe sånnt :?

Oi, dette ble langt! Jaja :geek:

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Jeg roter her nå :roll:
Er det noen kjære søte små moderatorer som vil hjelpe meg? :smack:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

:D :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Herregud, begynner å bli sent, også sitter jeg i tillegg med ei bælfeit rotte i fanget som prøver å spise opp neglene mine :roll:

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

min forste rotte ble oppkalt etter jenta i dyrebutikken, som jeg kjente litt fra for. det var Mira.
neste rotte fikk navn fra oppdretter, Malawi. det var saa kult at jeg beholdt det.
saa kom det fort flere. Milo, fra vaskemiddelkullet til heidi.
Missy, fra omplassering og hennes datter Siri.
Cassiopeia fra Ailani (stjernekullet).
og saa mine egenproduserte gutter Merlin og Stumpy. Stumpy heter egentlig lohengrin, men med stumpehalen gav navnet seg selv.
kulltema her var arthur og ridderene av det runde bord.
disse gutta ble solgt og kom tilbake igjen.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Embla: Norrøn mytologi, Ask & Embla de første menneskene som ble skapt.
Minerva: Var den romerske gudinnen for visdom, strategi og krig.
Oscar: Syntes han ser ut som en Oscar, litt kongelig.
Herman: Rett og slett fordi han er en liten herre mann.
Bernard: Etter Bernard the bear som går på cartoon network, typen valgte det navnet :D

Post Reply