Vurdere å følge likestillingen...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Vurdere å følge likestillingen...

Post by nisse567 »

Vi har hilst på en 6 uker gammel guttebass som smeltet oss helt, og har begynt å leke med tanken på å få oss en. "Problemet" er at vi har 5 mer eller mindre godt voksne "kjerringer" i buret, og har ikke plass/tid/anledning til å kjøre parallelle rotteunivers. Alternativet da blir å kastrere.

Kan jeg få noen synspunkter på dette, da vi er veldig i tvil om hva vi skal gjøre. Det som gutten kan gi oss, er denne kosestunden som de gjerne kan ha. Jentene våre skal utforske, teste, bite, og alt annet når de er ute. Har ikke tid til kos, vel!

Kom gjerne med argumenter både for og imot. Jeg vet det er flere som har dette, men da bøllene våre er henholdvis snart 2 år(Mina) og 1 år 2mnd(Suzie, Punky, Missy og Juni) vet vi ikke helt om de synes noe om unge, spreke mannebein i flokken. De var i alle fall helt i hundre da vi kom hjem og det luktet gutt rundt halsen vår...
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Hva med å vente til damene i huset har travet videre?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg har både i sekk og pose og er fornøyd :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det går ikke an å kastrere en så ung han - det får konsekvenser for benbygningen hans. Rottehanner må være minst 12 uker, mener jeg å ha lest. Ellers er det noen dyrevernmessige betraktninger rundt kastrasjon. Du kan ta en titt på hjemmesidene mine for å lese både om etiske spørsmål, lovverk og selve inngrepet :)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Vi har både jenter og gutter, men i hvert sitt bur selvfølgelig ;) .
Guttene er en del roligere enn jentene, men jeg ville ikke kastrert en gutt med mindre dette var siste utvei. Jeg ville heller kjøpt et stort bur til som du kan ha gutter i :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

hva med ferdig kastrert gutt fra dyrebeskyttelsen? det løser ikke "problemet" med akkurat denne gutten, da. :oops:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Jeg hadde tre gutter hjemme (to fra en annen), som alle tre hadde problemer med tempramentet sitt, og for at de i det hele tatt skulle kunne fungere med andre rotter hvar det eneste alternativ. Disse guttene var 6mndr, 8 mndr og 1,7 mndr. Alle tre ble kastrert på samme dag, alle tre hadde ulike reaksjoner på sine respektive inngrep. En klarte det bare godt, uten noen former for komplikasjoner (yngste mann). Min Romeo på 1.7 år, hadde små problemer med sårene, noe problematisk å få til å gro, og et behov for å smøres morgen og kveld en lang periode. Mellomsten fikk alvorlige komplikasjoner i kjølevannet av det hele. Hos han ville ikke såret gro, han bet på stingene og såret åpnet seg. Det ble gult og betent, og lenge var det usikkerhet om hvorvitt han vile greie seg, og om hele "balle-området" ville "råtne" bort. Dette medførte en ekstra opprasjon med narkose (og byatrilburn som følge av byatril sprøyten i nakken), og enda fler visitter hos dyrlege.

Poenget med denne historien er vel i grunnen at man ikke kan være sikker på at alt går bra under/etter en slik opprasjon Her er det ingen sikkre prognoser, i mitt tilfelle hele tre ulike reaksjoner på samme type inngrep. Følgelig mener jeg at det bør være tunge argumenter for å kastrere.
For en rotte er det en belastning å gå igjennom, og ettervirkningen er også lang. Er det noe som går galt, er turene til dyrlege lange og dyre. Et annet aspekt er hvorvitt en ung frisk rotte bør gjennomgå dette, uten å få prøve seg i en gutteflokk. Mine gutter har begge hatt flotte resultater, og Romeo bor nå sammen med Snupp, en jenterotte. Bamse har funnet sin plass i gutteflokken på 4 og fungerer utmerket. For disse var det vellykket i den forstand, men hadde det ikke vært for at alt annet av introduksjoner og forsøk hadde feilet, og utsiktene så ut til å bli alene tilværelse, hadde ikke jeg gjort det. Nå i ettertid ville jeg tenke meg to ganger om før jeg skulle gjort det igjen. Rett og slett fordi det er en usikker prosedyre, økonomisk tøft (kan være ved komplikasjoner) og resultatene kan faktisk ofte utebli. :) Lykke til
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Jeg vil hevde at jeg aldri ville kastrert en frisk hannrotte bare på grunnlag av at jeg ville ha en og kun hadde jenter.Til det føler jeg at kastrering er en altfor stor påkjenning for rottene, og som det er nevnt tidligere er det usikkert hvordan hannen reagerer etterpå. Da vil jeg heller skaffe to hannrotter og ha dem separat fra hunnene, eller vente til alle hunnene hadde vandret videre for så å gå over til gutter.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Morgaine wrote:Jeg vil hevde at jeg aldri ville kastrert en frisk hannrotte bare på grunnlag av at jeg ville ha en og kun hadde jenter.Til det føler jeg at kastrering er en altfor stor påkjenning for rottene, og som det er nevnt tidligere er det usikkert hvordan hannen reagerer etterpå. Da vil jeg heller skaffe to hannrotter og ha dem separat fra hunnene, eller vente til alle hunnene hadde vandret videre for så å gå over til gutter.
Enig :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Morgaine skrev:
Jeg vil hevde at jeg aldri ville kastrert en frisk hannrotte bare på grunnlag av at jeg ville ha en og kun hadde jenter.Til det føler jeg at kastrering er en altfor stor påkjenning for rottene, og som det er nevnt tidligere er det usikkert hvordan hannen reagerer etterpå. Da vil jeg heller skaffe to hannrotter og ha dem separat fra hunnene, eller vente til alle hunnene hadde vandret videre for så å gå over til gutter.


Enig

...delvis enig i dette, men på en annen side er det så mange uønskede rotter og rotter som havner i dårlige hjem. Heller kastrert enn død, banalt sagt.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Christi wrote:
Morgaine skrev:
Jeg vil hevde at jeg aldri ville kastrert en frisk hannrotte bare på grunnlag av at jeg ville ha en og kun hadde jenter.Til det føler jeg at kastrering er en altfor stor påkjenning for rottene, og som det er nevnt tidligere er det usikkert hvordan hannen reagerer etterpå. Da vil jeg heller skaffe to hannrotter og ha dem separat fra hunnene, eller vente til alle hunnene hadde vandret videre for så å gå over til gutter.


Enig

...delvis enig i dette, men på en annen side er det så mange uønskede rotter og rotter som havner i dårlige hjem. Heller kastrert enn død, banalt sagt.
Det er et poeng, men før det første er det her snak om en gutt på kun 6 uker så kastrering ville ikke vært mulig før om en god stund. Dyrlegen min oppga 6 mnd som mest ønskelig av tidlig alder. Helst ikke før det. (Dette kan jo for all del være forskjellig fra dyrlege til dyrlege).

Men foruten om dette praktiske problemet vil jeg hevde at å kastrere en liten hannrotte pga en innbilt fare (kaller det her innbilt da det er umulig for oss å vit) om at han kanskje kan havne i et dårlig hjem blir litt for drøyt for meg. Dersom dette er en rotte fra en avler er jo det avler sitt ansvar å ha vurdert mulighetene for å få solgt rottene. Da bør ikke muligheten for avliving være med i bildet i det hele tatt. Er det en rotte fra et obs kull hvor man tviler på eiers bedømmelsekraft så kan jeg mer se for meg den muligheten. Men til og med her må man vurdere ting som ved å kjøpe denne rotten bidrar jeg da til at denne personen fortsetter å være så uforsiktig og får flere rotteunger fordi folk kjøper de? Det samme kan evt gjelde en dårlig dyrebutikk.

Det jeg prøver å si er at konteksten rundt rotten har mye å si på et slikt spørsmål, men i utgangspunktet ville jeg ikke vurdert kastrering på en frisk rotte.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Tror jeg har nevnt det før men; dyrlegen kastrerte de to guttene mine da de var ca 3,5 mnd. Det gikk helt fint. Hun sa at det var vekten, ikke alderen som var avgjørende.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Jeg synes det blir litt for dumt å kastrere en hann bare fordi den er så innmari søt, eller man har så veldig lyst på en koserotte. Da foreslår jeg at man bruker mer tid på kose med jentene for å få de mer kjælen. Tross alt testikklene til lille guttene det er snakk om. Man bør heller ha den og noen flere guttevenner i eget bur hvis man absolutt skal ha. Min mening ;)
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

H+B+S wrote:Jeg synes det blir litt for dumt å kastrere en hann bare fordi den er så innmari søt, eller man har så veldig lyst på en koserotte. Da foreslår jeg at man bruker mer tid på kose med jentene for å få de mer kjælen. Tross alt testikklene til lille guttene det er snakk om. Man bør heller ha den og noen flere guttevenner i eget bur hvis man absolutt skal ha. Min mening ;)
Bare for å si fra, har hilst på jentene til Nisse. Dem er det ikke "bare" å kose med for å få de tamme altså...
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Skjønner :)
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Post Reply