Påskekaniner

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

kikky wrote:Det er noe helt annet når dyrene faktisk er skaffet til kjæl, for å kose med og ha rundt oss.
Hvorfor det? Dyrene får tross alt ikke velge hvilke omstendigheter de skal fødes inn i. Like lite som de vi har bestemt at skal være kjæledyr får velge om de får komme til mennesker som steller godt med dem eller til noen som kommer til å dumpe dem ved en veikant.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Det er veldig bra at vi er bevisste på hvilket ansvar vi har når det gjelder dyrehold.Og at vi sprer det til andre,som kanskje ikke har tenkt så nøye på det,eller bare kommet til at slik er det bare.På kjæledyrområdet er vi nok blitt mer bevisste enn for endel ti-år siden.Men når det gjelder dyrehold for mat og klær ser det ikke bra ut syns jeg.Enkelte ting er nok blitt bedre,men "maten" vår blir "produsert" i stadig større og større fabrikker.Det er klart at disse individene,(hver og en av dem med samme potensiale til å bli "elsket" som kjæledyrene våre!),ikke har verdige liv.Jeg spiser kjøtt,men vil at det dyret som "gir" meg det,(selvfølgelig ufrivillig....),skal ha et godt liv mens det lever.Og selvfølgelig bli avlivet på en måte som ikke gir smerter eller dødsangst!Men dit er vi langt ifra kommet! :( At mennesket skal slutte å spise kjøtt er lite trolig,men vi må fortelle alle vi kan at disse dyra har rett til ett godt liv,gjøre det vi kan på hvert vårt område,og håpe at om noen ti-år til....,vil det være noe som alle syns er selvfølgelig!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

For da er de faktisk skaffet til kos og ikke som mat, altså ikke nødvendig. Betyr ikke at en skal behandle matdyr eller forsøks dyr noe dårligere.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg syns ikke at det at vi har definert et bruksområde for dyrene er en god nok forklaring på hvorfor det er greit å drepe noen - la oss si - kaniner, mens det er en synd å sette andre ut i en veikant. Nå syns jeg som sagt det er ille også, men jeg mener det er forferdelig inkonsekvent.

Dyrene bestemmer jo ikke om de skal være "matdyr", "kjæledyr" eller "forsøkdsyr", de er bare den personen de er som del av den arten de er, akkurat som ethvert menneske også er. Det som slår meg er at vi har veldig få argumenter, som ikke lett kan tilbakevises, for hvorfor det er i orden å påføre noen dyr den verst tenkelige skade (å drepe dem), mens det for andre dyr nærmest er en dødssynd (sosialt sett) å gi livsvilkår som ville vært den reneste luksus for et dyr i matproduksjonen, eller et av dyrene som blir brukt i forskning.

Jeg tror ikke det er så usannsynlig at folk slutter å bruke dyr. Jeg tror det er lenge til, men jeg tror ikke det er umulig. Jeg tror det at fordi såpass mange reagerer negativt på kaniner som dumpes har vi grunnlaget til at det kan skje, men det er en kobling som må gjøres der - at det tross alt ikke er noen forskjell mellom de dyrene vi behandler som familiemedlemmer, og de som ligger foran oss på tallerkenen. Og det tar tid, jeg var en selverklært "dyrevenn" i over 20 år før jeg så den.

Jeg har lest veldig mye om dyrevern og om arbeidet for å forbedre livsvilkår for dyrene vi bruker, og det er veldig tydelig at til tross for at vi har 200 år med både teoretisk, praktisk og juridisk dyrevern, bruker og mishandler vi flere dyr enn noen sinne. Jeg tror mange behandler de dyrene som jo betraktes som familiemedlemmer bedre (som Tantepose sier), men det dumpes likevel millioner av kjæledyr over hele verden hvert år. Vi har aldri registrert så mange tilfeller av dyremishandlingsom i dag (som selvfølgelig også henger sammen med at vi er blitt mer oppmerksomme på det), men vi har svært liten økning i domfellelser (og i det hele tatt faktiske anmeldelser) knyttet til vold mot dyr.

Jeg tror at så lenge vi tillater at noen dyr behandles dårlig (og å bli drept for mat kan jeg ikke akkurat se på som noe annet enn dårlig behandling for å si det mildt, uavhengig av hvordan de blir behandlet før det gjøres), vil også de vi kaller kjæledyr behandles ille. Fordi det tross alt ikke er noen forskjell på dem, sånn egentlig.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Jeg tror at dyrene engentlig hadde det bedre før jeg. Når de bodde på private gårder. De ble behandlet godt (iallefall i forhold til det de stakkars dyrene på kjøttfabrikker blir nå) Man skulle tro at siden vi kan så mye mer nå en før så burde vi bahandle dyrene bedre. Vi trenger strengt tatt ikke dyr til forskning, mna kan bruke annen teknologi. Likevell handler det bare om å lage mer raskere og mer effektivt. Når det gjelder kjæledyrhold synes jeg at det ikke er noe problem. Tviler på at Lulla kunne klatret rundt og hoppet oppp og ned overalt og generelt hatt det gøyt ute i naturen. Hun ville hatt altfor mye å gjøre med å føde babyer og finne mat så hun ikke sulter i hjel.
Aurora

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

dårlig behandling av dyr er aldri greit.

jeg synes bare det er underlig at folk skaffer seg dyr til kos for så å droppe dem som søppel.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Post Reply