Oppgave på skolen!

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
lucas
Stjeler søppel

Oppgave på skolen!

Post by lucas »

Vi skal ha et sånn prosjekt på skolen min som heter DAP( Det avsluttende prosjekt). Der må vi kombinere minst to fag. Jeg har bestemt meg for å skrive om rotter :bravo: Vanligvis synes jeg det er kjedelig med prosjkter og det blir ofte stress, men nå gleder jeg meg. Har tenkt til å kombinere Naturfag( rottene, evt. gener, avl) og Norsk/Historie (Svartedauden). Kan jo også trekke inn Matte- med tanke på hva rottehold faktisk koster. RLE- Etikk, mange har mye imot rotter!

Jeg må avgrense oppgaven min siden den skal være på maks 5 sider!

Noen som har gode forslag til hva jeg spesifikt kan skrive om? Må lage problemstilling og sånn, er jo egentlig mye jeg kan skrive om, synes det er vanskelig å finne ut hvor jeg skal begynne, og hva jeg skal avgrense til :geek: :geek: :geek:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Har tenkt til å kombinere Naturfag( rottene, evt. gener, avl) og Norsk/Historie (Svartedauden).
Da må du passe på at Rattus Norvegicus (brunrotta, våre tamrotter) har fint lite med Svartedauden å gjøre ;) Brunrotta kom ikke til Norge før flere århudre senere. Det er mye vanskeligere å finne informasjon om genetikk hos svartrotta (den som spredte svartedauden via lopper) enn om brunrotta.

Hvis du vil vinkle det mot genetikk (naturfag) kan du skrive veldig mye opp mot medisinsk forskning (etikk), og du kan ta utganskpunktet i den etiske problemstillingen med å bruke laboratorierotter med syksomsfremkallende mutasjoner i forhold til Dyrevernloven (Lov om Dyrevern, se Lovdata) som sier at det ikke er tillatt å avle på mutasjoner som fører til lidelse for dyrene (husker ikke den nøyaktige ordlyden.) Du kan også prøve å finne ut hva som er gjort for å bedre leveforholdene for laboratorierotter i Norge de siste ti-årene og se på forbruket av forsøksrotter. Veterinærhøgskolen i Oslo har lagt ut noe om det på nettsidene sine.

Lykke til :rat:

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

Matmor wrote:Da må du passe på at Rattus Norvegicus (brunrotta, våre tamrotter) har fint lite med Svartedauden å gjøre ;) Brunrotta kom ikke til Norge før flere århudre senere. Det er mye vanskeligere å finne informasjon om genetikk hos svartrotta (den som spredte svartedauden via lopper) enn om brunrotta. Har tenkt til å skrive om brunrotta generelt, men mkå kobinere to fsg og da kan jeg skrive litt om svartedauden og svartrotta.

Hvis du vil vinkle det mot genetikk (naturfag) kan du skrive veldig mye opp mot medisinsk forskning (etikk), og du kan ta utganskpunktet i den etiske problemstillingen med å bruke laboratorierotter med syksomsfremkallende mutasjoner i forhold til Dyrevernloven (Lov om Dyrevern, se Lovdata) som sier at det ikke er tillatt å avle på mutasjoner som fører til lidelse for dyrene (husker ikke den nøyaktige ordlyden.) Du kan også prøve å finne ut hva som er gjort for å bedre leveforholdene for laboratorierotter i Norge de siste ti-årene og se på forbruket av forsøksrotter. Veterinærhøgskolen i Oslo har lagt ut noe om det på nettsidene sine.

Lykke til :rat:

Jeg er helt klar over at det var svartrotta som kom i 1349, men tenkte primært å skrive om brunrotter, men å dra inn svsrtedauden og da automatisk svartrotta. Siden teamet mitt er rotter har det ike noe å si at jeg kombinerer det. Det med laboratorierotter var en valdig god ide! :bravo:

Takk! :D

fimmlefelix95
Sofaspiser

Post by fimmlefelix95 »

hei ! morsomt prosjekt !! kan masse om rotter jeg !rattus norvegicus er egentlig dansk ! men de som oppdaget den troddde at den var norsk fordi den kom med danske viking skip.. de trodde at det bare var norge som hadde viking skip..Men det var ikke rotta som kom med svarte dauen.. det var loppa som sat på rotta.. loppa var som et virus som spredde seg !
Svart rotta er en annen rotte som er mindre en brun rotta.. Nå er faktisk svart rotta utrydda på grunn av brunrotta som er større og klarer seg over alt !!
hvil i fred Pingle,Hugo, felix og fimmle, dere er dypt savnet !
jente 16 år.

Prøtte
Sofaspiser

Post by Prøtte »

Er svartrotta utrydda....? :hm:
Min hjemmeside: http://dimjumper.deviantart.com/

Hilsen Prøtte :rottehode:

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Prøtte wrote:Er svartrotta utrydda....? :hm:
Neida, men brunjotta jagde arten bort fra mesteparten av Europa. Svartrotta er fortsatt vanligere enn brunrotta i store deler av Afrika.

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

Matmor wrote:Du kan også prøve å finne ut hva som er gjort for å bedre leveforholdene for laboratorierotter i Norge de siste ti-årene og se på forbruket av forsøksrotter
Finner ikke noe om leveforholdene, noen som kan hjelpe? :) Også finner jeg bare forbruk fra 1997 som var på mellom 19 000 og 20 000, jeg vet ikke om det har forandra seg noe særlig? :hm:

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

nei den hadde jeg ikke sett på.
Takk ;)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

takk for linkene matmor :)

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

Noen som har et eksakt tall på hvor mange rotter som har blitt brukt til forsøk et år etter 1997? Helst så nytt som mulig. Har bare tall av rotter fra 1997 og tall fra forsøksdyr totalt fra 2001.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

Flott, Matmor! :D Tusen takk ;)

Post Reply