er det riktig???!!!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

er det riktig???!!!

Post by siv »

dyrlegen som avlivet sharon i dag, ga henne sprøyta inn i maven, er det vanlig??? har aldri vært borte i det før, følte meg så slem når han ni holt henne på to ben å stakk den lange nålen inn i maven hennes, hun skrek å sprellet til hun ikke orket mere stakars :-x da hadde sprøyten begynt å virke, men han klarte ikke å ta inn alt på en gang, så han måtte stikke enda en gang huff, var grusomt.
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Mine rotter avlives ved magestikk nå. (Vel, de får bedøvelse med magestikk først, så avlives de.) Før pleide jeg å be om at de fikk sprøyte i nakken. Jeg hadde hørt at magestikk var fysj og fy og smertefullt, så det ville jeg i alle fall ikke ha. Men så tenkte jeg på diabetiker, som stadig setter sprøyter i mageskinnet. Det er et område hvor vi faktisk har veldig få smertesensorer i huden. En dag vi først hadde prøvd med nakkestikk og rotta var like hyper, sa jeg ja til å prøve i magen. Hvis det er snakk om bedøvelse før en operasjon er tryggere med nakkesprøyte i forhold til indre blødninger. Men det er jo ikke et spørsmål om "trygghet" når det gjelder avlivning.

Min erfaring er at sprøyte i buken virker raskere enn sprøyte i nakken. Og rottene mine spreller ikke mer av bukstikk enn av nakkestikk - heller det motsatte. Det virker som om det å få sprøytet inn et så stort volum i nakken sprenger mer enn det gjør i magen. Mange av rottene jeg har hatt med til veterinær har stått helt stille mens jeg holdt dem og sprøyten ble satt i magen deres. Men en redd rotte vil sprelle og antagelig hyle, enten det gjør vondt eller ikke, og det gjør antagelig mer vondt hvis den spreller.

Håndlaget til veterinæren spiller inn, og hvor rolig du selv er spiller dessverre også inn. Det er ikke alltid like lett å stå og berolige en rotte i den situasjonen :(

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

oki, hmm jeg prøvde å roe henne ned ved å snakke så rolig som mulig til henne og kose henne, men følte meg nesten mere i veien for vetrinæren.
men når jeg tenker etter så stakk han nålen inn i lysken hennes å der er hoved pulsåren som fører rett til hjertet så det virket ganske fort, men jeg føler meg likevel veldig slem da. :?
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg ble forklart av veterinær sist jeg var der at man skulle bedøve rotten før den får siste dosen med det stoffet som tar livet av den. På hunder og katter og andre større dyr setter de bare det siste stoffet med en gang, men der blir det satt i blodåre. På rotter finner de ikke blodårer godt nok, og når stoffet blir satt i bukhulen blir det riktignok tatt opp fortere, men veterinæren sa at utenfor blodkarsystemet vil det være temmelig ubehagelig og smertefullt uten bedøvelse først. Jeg har vært ute for en veterinær som bare satte magesprøyten med en gang, fordi rotten som skulle avlives hadde bitt så mye. Men så vidt jeg forstod, skal man gi bedøvelse først.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

javel, ja de vet nok hva de gjør, men det ser ofte ille ut for oss som eier det stakars dyret da, men ikke alle dyrleger er like flinke altså. men han ga henne først litt av sprøyten så hun ble helt slapp, så ga han henne resten, så da er det nok riktig som hun forklarte deg.
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Det er jo ikke helt det samme, da det var snakk om å gi bedøvelse først, med et annet stoff, før de får det som tar livet av dem....
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

å ja :? nei denne dyrlegen prøvde nok sikkert da å gi henne alt på en gang men hun sprellet så ille stakars å var så redd at han ikke klarte å holde henne lenger før noe av det begynte å virke, synes ikke han var noe flink med henne i det heletatt :?
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Men det med ''et annet stoff før det som dreper dem''

Er det ikke slik at når de avliver dyr gir de dødlig mengde bedøvelse. Altså, at det ikke er et eget stoff som dreper de, men at de rett og slett gir dødlig mengde bedøvle. Så dyret sover jo på en måte bokstavligtalt inn.. Eller er jeg langt ut på jordet nå?? Rett med om jeg tar feil altså! :smack:
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg mener å ha fått det forklart med at de først får bedøvelse, som er sløvende og smertelindrende, og så får de en overdose av det de gir når de skal legge dyrene i narkose. Det blir ikke helt det samme.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Som Elisabeth sa, så er det mest humane å gi bedøvelse først og så gi avlivningssprøyten når rotten sover.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

Larm wrote:Som Elisabeth sa, så er det mest humane å gi bedøvelse først og så gi avlivningssprøyten når rotten sover.
ja jeg vet, men jeg var inne sammens med rotta å så hva vetrinæren gjorde, han ga ingen bedøvelse først :-x han hadde tenkt å sprute allt sammen av den andre på en gang, men han klarte det ikke for han holdt henne feil så sharon holdt på å klare å vikle seg nesten løs fra hånden hans så han måtte legge henne ned, da var hun helt utslitt stakars og det han hadde klart å få inn i henne hadde begynt å virke, så bare fortsatte han, hun fikk ikke bedøvelsen først, kun avlivnings sprøyten med det samme, dumme, dyrlege :-x stakars sharon :(
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Skjønner:]

Kanskje det hadde vært en ide å dra tilbake og be den som utførte dette å forklare det han gjorde osv? Og kanskje lære han noe slik at han ikke gjør dette igjen på andre dyr.. (noe han mest sannsynligvis gjør omtrent hver dag!o.o)
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

ja kanskje, men han er flinkest med katter å hunder tror jeg, å kan ikke så mye om små gnagere desverre, han er veldig spesiel oxo tror ikke det er så mange som egentlig liker han, han er hard hent med alle dyr, om de er store eller små.

neste gang jeg må til vetrinæren skal jeg sørge for å få en dame, de er ofte mye flinkere med små dyr.
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

huff.... hørtes ikke mye digg ut....
men hva synes dere om å avlive rotter selv?
skal innrømme jeg har måttet gjøre det med en av mine, da dyrlegen var stengt og hun lei

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg vil IKKE gjøre det selv. Orker ikke tanken på det en gang :(
Dersom jeg hadde hatt sprøyter og de samme midlene de bruker for å avlive hos veterinær skulle jeg heller gjort det selv hvis det var krise. :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply