biting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Helena

biting

Post by Helena »

Hei!
Har to rotter, ca 4 mån. gamle.
Har hatt dem i 3 måneder nå. Når vi fikk dem så beit den ene meg to ganger, så at jeg blødde. Men dette gikk over og hun har blitt kjempegill og tam.
Men idag beit hun min samboer uten noen grund, så at han begynnte å blø.
Er dette normalt?
(Har og skrivit et spørsmål ang. "gult oppkast" på helsesiden)
Kan det være at hun er syk uten at vi merker noe, og at det er derfor hun biter???
Eller???
Hilsen Helena

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Det kan være at hun ikke kjenner samboeren din like godt og ble skremt av ham, det kan være at han hadde mat på hendene, det kan være at han holdt henne på en måte som gjorde vondt. Og det kan være at du har fått en rotte med dårlig temperament. Vær obs om hun fortsetter å bite, slikt blir sjelden bedre med alderen. (Og vurder å få en stivkrampevaksine, begge to.)

piopio

Biting.

Post by piopio »

Fikk mine to hannrotter hjem rett i sept.-03 De var like snille begge to, men da de ble kjønnsmoden begynte den ene, største å bite, og det ble verre og verre. Fikk djupe sår som svall opp. Vi blei redd den. Og med tungt hjerte avliva vi den. Men eg turde ikkje ha den meir. Har ikkje noko råd til deg, for eg har hatt kun tre rotter og to av de var verdens snilleste. :)

kriztin

Post by kriztin »

Den ene rotta vår, populært kalt biter'n, bet både meg og samboeren min før. Jeg har siden da holdt på med den en del, og nå biter den meg når den tror fingeren er mat, men biter meg ikke til blods. Desverre stoler ikke samboeren min på Biter'n, og har heller ikke brukt mye tid på han, så biter'n biter han fremdeles, men ikke så mye som før, og ikke så hardt. Men hardere enn når han biter meg.


Kristin

beate

Re: biting

Post by beate »

Hei! Jeg kjøpte meg en 10uker gammel han rotte for to mnd siden.. Han var veldig hyper og litt aggressiv i starten, men har blirr roligere.. nå kan jeg stikke hånden inn og klappe han forsiktig.. men han biter..! jeg vasker alltid hendene før jeg har de borti han, tenkte kanskje at det var evnt, matlukt eller noe sånt som får han til å bite. men inge forandring.. jeg kan ikke løfte han opp heller, da spreller han som en gal og blir nærmest hysterisk.. Jeg har hatt 2 rotter før, begge hannrotter, da var det ikke noe som helst problem. De var rolige og snille.. Så kan ikke tenke meg helt hva det er jeg gjør galt.. Trenger virkelig hjelp her..!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg må bare få si at en rotte kan bite uten at den er aggressiv. Det er nesten slik at man må oppleve det ene og det andre for å forstå hva som er forskjellen, men jeg skal prøve å forklare litt.

Den første rotta vi kjøpte, bet oss i starten. Hun hadde bodd en stund alene på dyrebutikk og manglet nok kontakt både med mennesker og andre rotter, så da hun kom til oss var hun redd og forskremt, og var ikke helt klar for å omstille seg til å bli kjæledyrrotta vår.

Mirakel, som hun het, hadde verdens største personlighet og jeg og min samboer kommer aldri til å glemme den rotta. Vi elsket henne så høyt, og hun elsket oss. Hun hadde hele livet en dominerende personlighet. Vi måtte lære oss å behandle henne på den måten hun ville behandles. Blant annet var rottebur nettopp rotters territorium. Menneskehender hadde ikke noe der inne å gjøre. Det samme gjaldt om hun satt inne i hyller eller lignende hvor det var tak over. Da fungerte plassen som et fristed for rotter, ingen menneskehender tillatt der heller.

Når hun bet (noe vi opplevde bare de første månedene) var det bare varselsbitt det var snakk om. Hun mente ikke å skade oss, selv om blodet piplet ut iblant. (Ingen av oss har arr etter henne den dag i dag.) Vi forstod tidlig at det bare var hennes måte å være på, at det var naturlig for henne, og vi så heller ikke noe negativt i det, tenkte ikke på henne som aggressiv. Jeg går ut ifra at personligheten hennes var knyttet til den ensomheten hun hadde opplevd som ung, før hun kom til oss.

Aggressive rotter er annerledes. Det er ingen kjære mor når de biter. Aggressivitet er mest utbredt hos hannrottene, men kan også oppstå hos hunnrotter. Noen rotter viser den aggressive atferden bare mot andre rotter, noen bare mot mennesker og noen mot både mennesker og andre rotter. Man vil nok gjerne merke at de ikke er helt som andre rotter, at det på en måte er noe som ikke stemmer, at de er utilpasse.

Det er egentlig et litt vanskelig tema å forklare, siden det er vanskelig å forstå hvordan rotter man ikke selv har møtt, er.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Shelly

Post by Shelly »

Jeg har opplevd biting i 2 rotter som jeg har hatt. Den ene var det ganske åpenbart (hun var mishandlet av tidlige eier og beskytta seg selv). Den andere, som jeg har enda, er virkelig merkelig. Jeg kan lett se at det er ikke pga aggresivitet, at hun er nervøs, eller prøver å beskytte territoriet hennes. Hun kommer bare opp til meg og virker så søt og snill, også helt plutselig biter hun meg i fingeren. Det er ikke så det blør, men man kan bli litt nervøs av det likevel. Det virker som hun gjør det bare for å være bitchy, men det er vel ikke det rette forklaringen.

Som Melody sa, det er vanskelig å vite hvis man har ikke møtt på rotta. Man kan til en viss grad se noe på kropsspråket (hvis de ruller på øynene og gir deg et ganske tydelig 'death-stare' så kan man regne med de er litt forbanna på deg).

Eneste gode råd jeg kan komme med er at det tar tid for noen rotter å bli vant til hånda di. Husk at rotta må stole ganske mye på deg hvis du skal løfte den opp fra bakken og holde rundt den - det er ikke en naturlig følelse for rotta.

Locked