nye rotter og biting så blodet renner

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

nye rotter og biting så blodet renner

Post by Frank »

Vår kjære rotte døde stille inn i sommer. Det var smertefullt da han var vår første rotte å han tok rollen som førstegangsrotte i familien med glans. Han bet aldri, var snill, rolig, kjælen, men nysjerrig. Renslig og kunne gå løs over alt uten noen gang å ødelegge noe som helst.
Slikt setter spor, så da sønnen vår som var hovedeier for denne fine lille krabaten sørget voldsomt fikk han sitt ønske om erstattning oppfyllt.

Denne gangen skulle vi gjøre tingene mer riktig å gikk nå til innkjøp av to stk. brødre (rotter skulle jo ikke være alene egentlig)
De er 3 mnd. gamle å etter å ha sendt mailer til flere private annonser på nettet så endte vi igjen opp i en dyrebutikk. Siden guttene er så unge tenkte jeg at det skulle være en fin alder å temme de små krabatene på. Guttene er nå vel innlosjert i et ganske så stort, nytt bur med de fleste fasiliteter innredet. En fornøyelig oppgave forøvrig.

Guttene er nysjerrige og glade i mat noe jeg ser som postivit. Men det er mye snusing og småbiting forekommer daglig. Vi skvetter og da skvetter de også. Det er også voldsom avføring når de holdes i fanget.
En av dem biter litt mer også, å i dag rant blodet etter et realt innhogg i hånda med bitt som viser stor gaping...
Dette er virkelig ikke verken moro eller fornøyelig dessverre.

Er dette normal oppførsel hos unge rotter? Vil dette gå over?
Det går fint å holde ene gangen, men så kan det det neste gang resultere i biting.

Er det slik at en biterotte er en biterotte sansynligvis?

Sønnen min har yttret at han lurer på dra tilbake til dyrebutikken med den ene å bytte den evnt. men at det da må gjøres snart før han knytter seg for mye til dem. Noe han alt er i ferd med å gjøre. Storesøster har lovet å hjelpe til med håndterningsproblemet til denne da hun som yngre hadde en bitehamster som hun fikk temt nok til at den sluttet å bite (de fleste), men hun vil ikke ha ansvaret for rotta på lang sikt.
Far i huset har også besluttet å håndtere spesielt denne rotta fremover for å hjelpe til. Jeg (mor) kan holde litt jeg også, men jeg henter ikke rottene ut av buret helst da det er risikosport for ikke å begynne å blø...
Fersk rotte-eier

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Frank »

har lest nå, å skal i allefall legge inn plagg med lukt og pipe høyt når det bites...

men håper fortsatt på svar om dette er normalt for ungrotter eller om vi må se for oss at det kanskje kan være en vedvarende adferd?
Fersk rotte-eier

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Larm »

Når en rotte begynner å nappe i fingrene, må du lage en høy pipelyd (eller si piiip med lys, høy stemme). Det betyr at noe gjør vondt på rottespråket (eller at noe er ubehagelig), og rotten forstår da at den skal slippe/slutte med det den gjør.

Det at de har voldsom avføring viser at de er redd/nervøs, noe som også kan forklare hvorfor de har bitt. Det som er veldig viktig er å ikke holde rottene fast på fanget, men la de få løpe rundt omkring.
Ta gjerne på en stor genser og la rottene krype rundt inne i den for å bli trygge :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by kikky »

Det er ikke normal oppførsel at de biter til blods, hittil har jeg bare blitt bitt to ganger på 10 år med rotter og 2-3 år med jobbing i dyrebutikk. Hvis du er usikker på denne rotta som biter ville jeg håndtert denne med hansker i starten så den ikke blir vant til at dere trekker hendene unna når den oppfører seg dårlig, da lærer den at biting ikke hjelper og vil forhåpentligvis slutte med dette.

Det er derimot veldig vanlig for rotter som ikke er vant med håndtering at de småbiter, napper i fingre. Dette kan du lett korrigere ved å si "jipp" eller blåse lett på rotta når den gjør det.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Frank »

uff...nå ble jeg litt trist...

Vi har brukt flere uker på å ringe på annonser på finn.no for omplasseringsrotter, men alle har vært gittbort eller solgt. Nå var det bursdag, å noen svarte at de kunne ha rotter innen noen uker, men
vi valgte på bursdagen å heller da ringe rundt til 6 forsjellige dyrebutikker. Jeg spurte flere ganger om de var håndterte og snille og
kjørte 8 mil for å kjøpe disse.

Gutten vår ble ufattelig glad etter å ha sørget veldig når Frank døde i sommer. Det var gledestårer og de fikk navn raskt.
Han er rolig og flink med dem, men vi så første kvelden at de klødde voldsomt, å sendte en mail til dyrebutikken om de ville betale for veterinær. Det ville de ikke da det nok var høyallergi.
Jeg hadde igjen en liten flaske for uttøy (Frank fikk det rett før han døde) i kjøleskapet å dryppet begge rottene først for å se om det hjalp
å evnt. ta turen til veterinær for en re-drypping om 14 dager.
De klør fortsatt noe, men nå kanskje noe mindre enn første kvelden. Nå
har de ikke høy her.

Videre lurer jeg på om den som bet til blods i dag kan se litt dårlig?
Det er veldig usikkert altså, men tanken har slått meg selv om det
kan være usikkerhet som gjør den forsiktig så jeg tror det. Men de har
et rødskjær i øynene (noe ikke Frank hadde). Det er husky rotter (Frank var en blå rotte)

Dyrebutikken sier at vi kan refundere dem å få pengene igjen, noe jeg har tenkt på. Men sønnen min har jo alt knyttet seg og dette ble veldig trist. :( De har fått navn, å vi ønsker dem jo ikke tilbake til dyrebutikken som tydeligvis ikke bryr seg stort.

Kanskje de burde komme til noen som er flinke med rotter og vi burde
fått tak i noen enklere, men å bytte sånn er nok ikke mulig.

Anbefaler ikke Tropehagen zoo på kløfta, selv om det står 3 hannrotter og 2 hunnrotter der i dag, som strengt tatt hadde trengt et bedre hjem :(
Fersk rotte-eier

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Larm »

Det går nok bra med litt arbeid. :D
Ta tiden til hjelp og gjør de tingene dere har fått tips om ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Itchigo »

Den ene rotta til venninnen min bet til blods EN gang på 1 år. Vi aner ikke hvorfor han gjorde det og han har aldri bete igjen så en biterotte er ikke alltid en biterotte :rat:
Lykke til med temmingen av de to små :sol:
Aurora

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Lyngrottene »

Jeg ville ha tatt tipset om og ha en stor genser på og ha de inni der, eventuelt ha de i genseren, sett deg i sofaen og la de vandre rundt om de vil utenfor genseren også :) Og selvfølgelig legge noe med deres lukt i buret som de kan sove i f.eks.

Høyet du brukte kan være en faktor at de klødde da rotter ikke skal ha høy, hovedsaklig pga de kan ble syke, men inneholdet det noen utøyer, så kan det være derfor :)

Lykke til :)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Matmor »

Jeg tenker mest på fingrene til sønnen din. Barn har gjerne tynnere hud og mindre fett og muskler enn voksne. Derfor der de mer utsatt for større skader når de blir bitt. Inntil du selv er trygg på å håndtere han som bet, ville jeg ikke latt barna mine håndtere en slik rotte :(
Men hvis far og storesøster med bitetemme-erfaring trår til, er det jo håp.

Ellers: er dere alle oppdatert på stivkrampevaksine?

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Slovene »

En av guttene mine, Magnus, bet meg ikke lenge etter at jeg fikk han fra omplassering. Da var han ca 1 år. Kan ikke påsto at blodet sprutet, men det rant i alle fall ganske kraftig. Han var bare litt nervøs i begynnelsen! Jeg pleide å ha ham vedsiden av meg i sofaen når jeg så på TV, leste eller noe lignende. Først lå han bare bak sofaputene, men etterhvert ble han mer og mer modig og turde snart å komme bort til meg og også å klatre opp på fanget mitt og skuldrene mine. Jeg lokket han litt med mais og, hehe. Han elsker mais. Han var fortsatt litt nappete til han ble helt trygg på meg, men nå er han verdens beste! Han går fritt rundt i leiligheten og kommer når jeg roper på ham! :mrgreen:

En annen av rottene mine, Atreju. En gutt dette også. Har bitt flere ganger. En gang fikk jeg faktisk betennelse i hånden og måtte gå på antibiotika etter et bitt. Det var litt skummelt, da hånden min var ca dobbelt så stor som vanlig. Mener ikke å skremme, ville bare fortelle at det kan skje, så legebesøk KAN bli nødvendig. Jeg dro til legevakten, men jeg måtte overtale sykepleieren jeg snakket med , før jeg fikk komme. De tar det ofte ikke så veldig alvorlig, det er i alle fall min erfaring.. :hm:
Jeg er av den oppfattning av at man kommer langt med bestemt vennlighet(med rotter altså :geek: ). Nå skal det sies at Atreju ikke var redd, slik som det virker som om deres rotter er, han var bare litt "ovenpå" trodde han. Atreju måtte jeg være litt "streng" med en stund, men nå er han god som gull! :bravo:

Enig med Itchigo at en biterotte ikke alltid er en biterotte! :rottehode: Håper biterottene deres gir seg med den bitingen! Er ikke kjekt, alle dyr kan jo bite, men det skal ikke å være en risikosport å ha rotter!

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Frank »

håndteringen hjelper, men den ene (som bet så kraftig) tror jeg er syk. Har vært i kontakt med butikken igjen da vi kjøpte den for få dager siden, å den vil koste en del i veterinær ganske sikkert.
Jeg tror kanskje det er derfor den biter også. Men de vil ikke koste veterinær og tilbyr bare bytte/penger tilbake :roll:

Mann i huset mener den bør byttes ut, før vi knytter oss til den da den vil koste urimelig mye bare i "innkjøp" (fordi den må ha vært syk når jeg kjøpte den).
Jeg er syns forferdelig å skulle bytte den... har ikke lyst til å gi han tilbake til dyrebutikken i det hele tatt :( Samtidig ser jeg jo poenget. Vet ikke om den blir håndterbar engang, og det økonomiske i å skulle koste på den masse i veterinær umiddelbart... Kostet jo på Frank (som døde i sommer) en liten formue hos veterinær bare dager før den døde så vet hvor dyrt det er og da er det dumt kanskje å skulle gå på dette med en rotte vi knapt kjenner. Må bestemme oss innen et par dager, på hva vi gjør med Petter (han har jo alt navn, noe som gjør det hele veldig emosjonellt for meg i allefall)

Frode der imot har alt blitt ganske trygg og god, og vi har hatt de ute like mye. Men han virker også frisk.
Fersk rotte-eier

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Larm »

På hvilken måte mener du at han er syk?
Hvilke sykdomstegn viser han?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Frank »

han er veldig slapp å har masse rødt puss som renner ut av øynene. Sover mye mer enn den andre, å når vi nærmer oss strekker han seg for å bite (men om vi tar han ut å har han på fanget biter han ikke lenger)

Har nå avispapir i buret i tilfelle det kunne være at han reagerer på flis. Men han er jo snart 14 uker gammel, å sto med flis og høy i butikken (hvor han hadde stått i nesten to mnd.)
Fersk rotte-eier

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Larm »

Han burde få antibiotika snarest, ellers frykter jeg at han ikke vil klare seg.

Dersom han leveres tilbake til butikken, vil han nok dessverre ikke få noe hjelp derfra så da spørs det om han klarer seg. :(

Personlig synes jeg at dersom man først har kjøpt et dyr i en dyrebutikk så har man et ansvar for det, selv om jeg forstår at det er surt å begynne å betale dyrlegeregninger allerede nå. :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by lille lakris »

tropehagen på kløfta stinker urk.
det er jo tosidig dette- det er deres rotter og da er det deres ansvar på en måte, men rotta ble nok syk i butikken. de er like ansvarlige.
så vidt jeg vet kan dere som forbrukere velge hvordan en "defekt" vare skal erstattes. vet ikke om butikken må betale for veterinær.
men det burde de. enkelte butikker har en slags garanti. sjekk om den har det. bare høy skal ikke gi slike symtomer dere har opplevd.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Post Reply