nye rotter og biting så blodet renner

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by tantepose »

Uansett bør han få behandling for sykdommen snarest.Det vil bli svært belastende for ham å bli flyttet nå.Han er jo helt uskyldig i det hele og bør ikke lide mer.Blir han frisk er jeg ganske sikker på at dere kan få ham til å slutte å bite siden han ikke biter etter han er kommet på fanget.Han er nok bare engstelig for å bli tatt ut av buret,kanskje pga opplevelser før han kom til dere.Håper dere vil beholde ham og at han blir frisk av behandling!Lykke til! :rottehode: :slede:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Tiannina »

Håper han blir frisk igjen :rottehode:

Men angående det med å levere tilbake dyr i dyrebutikk..
Den ene av de første rottene jeg kjøpe var syk og litt slapp og jeg leverte ham tilbake for å få ny.
Kjett å ha en syk rotte med en gang når man er førstegangsrotteier.
Jeg kom dit senere og da fortalte de at de bare hadde "tatt" ham :(
Hvis jeg hadde tenkt litt lenger og visst det jeg vet nå hadde jeg aldri levert ham tilbake..
Angrer og får vondt når jeg tenker på ham fremdeles :cry:

Så i de aller fleste dyrebutikker blir dyrene bare "fjernet", de blir ikke behandlet slik som de burde.
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Larm »

Det Tinnania sier er dessverre helt sant :cry:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by BlackNenne »

Et rotteliv er nok dessverre ikke mye verdt for dyrebutikkene. :( Sånn som i denne tråden viewtopic.php?f=6&t=9793&start=0 der 13 rotter skulle avlives fordi de var voksne og sommeren var kommet, altså vanskelige å selge... :| :?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Larm »

Det er dessverre ikke uvanlig at dyrebutikker "kvitter" seg med rotter på denne måten :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Frank »

her er svaret vi fikk fra tropehagekjeden kløfta i dag:
Hei igjen.

Jeg vil opplyse om at forbrukerkjøpsloven regler gjelder ved kjøp av dyr også. Derfor kan dere bytte ”varen” eller heve kjøpet. Vi tilbød/tilbyr også dere og få refundert kjøpssummen. Men vi kan dessverre ikke refundere veterinærkostnadene for dere. Dette er heller ikke vanlig praksis.

Det jeg foreslår er at dere hever kjøper, slik at vi får tilbake rotta og kan gi den det stellet den trenger.

Videre kan jeg påpeke som dere selv også sier, at rotta biter nok fordi den er syk. Vi håndterer rottene våre flere ganger i uka, og vi har ingen rotter her i butikken som biter(foruten hvis man stikker fingeren gjennom gitteret, noe som er helt normal rotteadferd). Ettersom jeg har forstått på min ansatt så kjøpte dere gutterotter. Gutterottene vi har er godt håndtert og rolige ved håndtering. Derfor vi jeg nok tro slik som dere sa, at det kommer av sykdommen.

Det dere må se etter er om rotta kan ha rødt puss i nesa og. Er det bare i øynene så er det nok fordi den er irritert i øynene. Har den puss i fra nesa også så har den nok blitt forkjølet, noe som er lett for smådyr å bli på vinteren, men som også kan være fatalt for de. Derfor ber jeg dere om å sjekke at den ikke har puss fra nesa og. Det er ikke mye som skal til for at de blir forkjølet, at man lufter ti minutter kan være mer enn nok for en rotte på denne årstiden.

Jeg viser til forslaget mitt om heving av kjøp og håper det kan være en løsning for alle parter inkludert rotta, utifra beskrivelse og i henhold til loven trenger den tilsyn og stell.



MVH Siw-Malin Bye, Daglig leder Tropehagen-zoo Kløfta



Vi har bestemt oss for å reise til veterinæren med begge to i dag.
Også min mann (som ikke er så intresert i dyr da dyr er jeg som mamma som engasjerer med i også sammen med ungene våre) at ved en evnt. nestegang (om vi en dag skal ha rotte igjen) så skal vi aldri mer kjøpe dyr i dyrebutikk. Aldri mer!
Fersk rotte-eier

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by tantepose »

Lykke til hos dyrlegen! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Tiannina »

Lykke til hos dyrlegen :)

Oppdretter er et bedre alternativ enn dyrebutikk :)
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Slovene »

Frank wrote:her er svaret vi fikk fra tropehagekjeden kløfta i dag:
Hei igjen.

Jeg vil opplyse om at forbrukerkjøpsloven regler gjelder ved kjøp av dyr også. Derfor kan dere bytte ”varen” eller heve kjøpet. Vi tilbød/tilbyr også dere og få refundert kjøpssummen. Men vi kan dessverre ikke refundere veterinærkostnadene for dere. Dette er heller ikke vanlig praksis.

Det jeg foreslår er at dere hever kjøper, slik at vi får tilbake rotta og kan gi den det stellet den trenger.

Videre kan jeg påpeke som dere selv også sier, at rotta biter nok fordi den er syk. Vi håndterer rottene våre flere ganger i uka, og vi har ingen rotter her i butikken som biter(foruten hvis man stikker fingeren gjennom gitteret, noe som er helt normal rotteadferd). Ettersom jeg har forstått på min ansatt så kjøpte dere gutterotter. Gutterottene vi har er godt håndtert og rolige ved håndtering. Derfor vi jeg nok tro slik som dere sa, at det kommer av sykdommen.

Det dere må se etter er om rotta kan ha rødt puss i nesa og. Er det bare i øynene så er det nok fordi den er irritert i øynene. Har den puss i fra nesa også så har den nok blitt forkjølet, noe som er lett for smådyr å bli på vinteren, men som også kan være fatalt for de. Derfor ber jeg dere om å sjekke at den ikke har puss fra nesa og. Det er ikke mye som skal til for at de blir forkjølet, at man lufter ti minutter kan være mer enn nok for en rotte på denne årstiden.

Jeg viser til forslaget mitt om heving av kjøp og håper det kan være en løsning for alle parter inkludert rotta, utifra beskrivelse og i henhold til loven trenger den tilsyn og stell.



MVH Siw-Malin Bye, Daglig leder Tropehagen-zoo Kløfta


Ja, de foreslår altså å heve kjøpet, slik at de kan gi rotta den behandlingen den trenger. Høres ikke akkurat ut som om det er dyrlegen det er snakk om! Blir så eitrande forbanna på dyrebutikker, der ikke engang DAGLIG LEDER bryr seg. Hvorfor selger hun ikke sko eller noe istedet? :evil: . Og herregud, hun skrev jo også at de håndterer rottene sine FLERE ganger i UKEN. Flere ganger om dagen burde vel være et minimum. :( Stakkars små nydelige rotter...

Og at rottene biter når du stikker fingrene inn i buret, oppfatter i alle fall ikke jeg som "helt normal rotteadferd". Et par av mine "smaker" kanskje litt på fingeren, men det er ikke snakk om biting, og de fleste jeg har slikker meg på fingrene når jeg stikker de inn gjennom gitteret.

Rottefluffen
Hamstrer mat
Posts: 346
Joined: 07 Oct 2009, 20:17
Location: Asker
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Rottefluffen »

venninnen min har to fine hann rotter, de biter gjennom sprinklene( til blods har bitt meg flere ganger) men jeg tror det er fordi hun mater med godteri gjennom sprinklene :?
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Frank »

Var et rottemenneske på jobben til mannen min som ville overta dem. Det var en god løsning syns vi, da vi ikke har noe erfaring med rotteadferd utover hyggelig.
Så de ble kjørt avgårde samme kveld og vi fikk vite at de hadde fått diagnose forkjølet i allefall. (blir gjennom flere ledd så mangler nok noen detaljer).

Men etter det har vi et stort nytt bur stående tomt, å vi håper nå at vi finner de rette. Vi skal i allefall ikke forhaste oss igjen!
Fersk rotte-eier

Betina
Pinglerotte
Posts: 41
Joined: 20 Jun 2009, 23:57
Location: Lier

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Betina »

Jeg ser ikke helt hva som er galt med svaret du fikk fra dyrebutikken?
Og hvordan vet du at ikke rotta blir medisinert og tatt vare på?
Jeg synes også det er litt urilmelig å forvente at dyrebutikker skal ha tid til å håndtere alle dyrene daglig. Det er jo ikke bare rotter der.

Ønsker dere i allefall lykke til med gutten deres. :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by tantepose »

Skal man skaffe seg dyr har man aldri garanti for at det bare blir "hyggelig".
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: nye rotter og biting så blodet renner

Post by Slovene »

Betina wrote:Re: nye rotter og biting så blodet renner
Jeg ser ikke helt hva som er galt med svaret du fikk fra dyrebutikken?
Og hvordan vet du at ikke rotta blir medisinert og tatt vare på?
Jeg synes også det er litt urilmelig å forvente at dyrebutikker skal ha tid til å håndtere alle dyrene daglig. Det er jo ikke bare rotter der.
Jeg syns ikke det er urimelig at alle dyr skal håndteres daglig, det burde heller vært et krav. Jeg vet ikke hvor mange dyr de har i den dyrebutikken, men har de flere enn de klarer å kose litt med hver dag, så har de etter mitt syn for mange :(
For alt jeg vet kan det hende at dyrebutikken ringer dyrlegen på direkten, men det er IKKE vanlig praksis i alle fall, som mange har nevnt tidligere i tråden.

Uansett er jeg kjempe glad for at det gikk bra med rottene! :bravo: Hvis dere ikke føler at dere er det rette hjemmet for dem, så er det sikkert bedre at noen andre adopterer dem. :D Men dyrlege må man regne med å betale for en del ganger, hvis man har rotter. Men det du betaler i penger, får du igjen mange ganger i kos og kjærlighet fra rottene! :rottehode:

Post Reply