Stor spørreundersøkelse!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Stor spørreundersøkelse!

Post by anita »

Norsk Tamrotte Forening og professor Nils Søli ved Norges Veterinærhøgskole samarbeider om å registrere virkning og bivirkninger hos rotter forårsaket av lus- og midd-midler. Hvis du noen gang har behandlet en eller flere rotter for lus eller midd, håper vi at du kan være med på en anonym, nettbasert undersøkelse. Det er like viktig å finne ut
· hvilke midler som pleier å virke uten alvorlige bivirkninger, som det er å finne ut
· om midlene virker, eller
· hvilke bivirkninger de har.
Derfor håper vi at du vil ta deg tid til å være med på undersøkelsen.
Dette gjør du for å være med:
1) Gå til nettsiden med adresse som under.
2) Les gjennom skjemaet. Hvis du ikke husker eller kan finne svar på spørsmålene, spør veterinær. (Hvis du måtte hente legemiddelet på apotek har apoteket også kopi av reseptdata.)
3) Fyll ut skjemaet.
4) Send skjemaet, senest innen 20/6 2009.
Av sikkerhetsgrunner skal det ikke lenkes direkte til skjemaet. Du finner det ved å gå inn på Matmors hjemmesider http://matmor.info/ , legge til ”lusmidd.php” (uten gåseøyne) etter hjemmesideadressen i adressefeltet, og trykke ”enter”.
Undersøkelsen vil bli annonsert på flere rottefora, blant annet også i Danmark og Sverige siden vi bruker de samme legemidlene og har tamrotter med samme genetiske bakgrunn. Resultatene vil bli publisert i Gnag og på Matmors hjemmesider og professor Nils Søli vil sørge for at opplysningene gjøres tilgjengelig for veterinærer.
Hvis du har spørsmål om undersøkelsen, kontakt Matmor på pm på NTF's forum eller (helst) matmor@matmor.info. Hvis du bruker e-postadressen vil du bli bedt om å bekrefte at du er en person og ikke en 'bot i en automatisk generert svarmail. Bekreftelse er nødvendig for at e-posten ikke skal anses som spam.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg ville bare minne om undersøkelsen :)
Hittil er det kommet inn bare 20 svar (vel 22, men 2 er rettelser av tidlige sendt svar). Når vi har hatt ca. 30 brukere innom forumet bare hittil i dag, regner jeg med at det er mange som ikke har svart ennå?

Tenk på alle veterinærene der ute som nesten aldri har rotter innom, og som aldri får opparbeidet seg nok erfaring til å si om et legemiddel er trygt eller ikke. Det er slike undersøkelser som kan bidra til en kunnskapsdatabase.
:rat:

Og takk til dere som har svart :thu: Jeg har tatt kopier av svarene så langt, i tilfellet databasen skulle gå ned.

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Post by Ingvild »

Matmor wrote:Når vi har hatt ca. 30 brukere innom forumet bare hittil i dag, regner jeg med at det er mange som ikke har svart ennå?
Jeg kan bare svare for meg selv, vi har aldri hatt lus/midd. Det er kanskje slik med veldig mange andre også? Jeg har ingen anelse om hvor utbredt det er?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det kommer jo veldig an på hvor mye kontakt man har med andre rotter - inkludert hvor mye ville rotter det er rundt der man bor. Og om man har flaks eller ikke. Selv har jeg hatt middangrep på mine i forbindelse med at jeg fikk nye rotter i hus, tre ganger. Altså på langt nær ved hver anskaffelse.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg kommer til å lukke undersøkelsen i morgen, så hvis det er noen som har noe å bidra med, må de forte seg ;)

Ellers er det altså kommet inn informasjon om mer enn 351 rottebehandlinger Behandling med Stronghold og Frontline-preparater utgjorde ca. 300 av dem. Sentralnervøse bivirkninger (nervesystem, hjerne) ble rapportert for Frontline-preparater og Ivermektin, men ikke for noen av de andre gruppene. De eneste bivirkningene som ble rapportert for Selamectin var neselyder og misfarging.

Fyldigere rapport følger når undersøkelsen er offisielt avblåst og jeg har fått sett over materialet :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by Matmor »

Jeg leverte utkast til Gnag-artikkel/artikler til professoren ved Veterinærhøgskolen for ca. 1 uke siden. Han har lovet meg tilbakemelding før jul. Når undersøkelsen har vært publisert i Gnag og ligger ute på en nettside (enten på NTF's eller mine eller begge) vil han lage en svært forkortet artikkel for publisering i Norsk Veterinærtidsskrift.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by wollf »

jeg kan ikke huske om jeg har svart :oops: :shock:
husker jeg prøvde på det, går det ann å sjekke?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by Matmor »

I og med at undersøkelsen var anonym, har jeg selvsagt ingen mulighet for å sjekke...
Du kan kanskje finne det ut selv, ved å gå inn og se på svarene jeg fikk inn. Rå-data'ene ligger på hjemmesiden min. Men det er for sent å få med nye data nå.

Det blir nok flere anledninger til å være med på undersøkelser og legemidler til rotter på sikt, og har du noen bivirkninger å rapportere er det bare å ta kontakt, så formidler jeg til Norges Veterinærhøgskole og eventuelt Statens Legemiddelverk hvis det er noe som har skjedd nå.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by Matmor »

Det hadde sneket seg inn noen trykkleif'er i GNAG (noen av dem var helt og holdent mine!), men en forhåpentligvis mer korrekt versjon ligger på hjemmesidene mine nå.

Jeg har ikke meldt meg inn på R8forum i Sverige, eller Tamrotten i Danmark - de to forumene hvor undersøkelsen ble annonsert i tillegg til NTF. Er det noen i styret som kan påta seg å dra opp trådene fra disse forumene, og informere om at første del av undersøkelsen er publisert i Gnag, og kan leses på mine nettsider under rottehelse? Det kommer også snart en engelsk versjon. Jeg har fått Sheila Sowter, veteran i NFRS, til å se over oversettelsen min og korrigere språkfeil. Sånn for svensker og dansker som foretrekker å lese engelsk framfor norsk...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by torasrotter »

Bra jobba :boing: :thu:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by Larm »

Jeg har skrevet på DTF sitt forum (DanskTamrotte Forum)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by Larm »

Og nå har jeg skrevet på det svenske R8-forum også :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by Matmor »

Tusen takk!
Jeg synes jo det er viktig at de som har vært så greie at de bidrar, får anledning til å lese resultatene, uavhengig om de er medlemmer av NTF eller ikke :change:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by Itchigo »

Hadde det ikke vært kjekt om man kunne ha lagd et slags skjema der man kan legge til info etterhvert også oppdaterte det automatisk, sånn at man får mer info om de forskjellige. Det blir litt dumt med fks bare noen få advocate behandlinger osv...
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Stor spørreundersøkelse!

Post by Matmor »

Da jeg lagde spørreskjemaet visste jeg mindre om datasikkerhet enn jeg gjør nå, så jeg tok en kalkulert risiko på at ved å ha undersøkelsen oppe en kort tid, ville jeg forhåpentligvis slippe at noen hacket databasen min og ødela undersøkelsen og hjemmesidene mine med...

Det er fullt mulig å lage noe slikt uten den samme sikkerhetsrisikoen - ikke bare for lus- og midd-midler, men for alle veterinærmidler som gis til rotte. Men noen må gjøre det, og noen må bearbeide dataene for at andre skal ha glede av det. Og aller helst skulle det ha ligget på NTF's område, ikke på et privat, som jeg kan bestemme meg for å legge ned når som helst.

For tiden forsøker jeg å lære meg programmeringen som skal til, ordentlig. Mannen min anslår det jeg holder på med til å være et halvt års arbeid for et friskt menneske som har noe kunnskap fra før. Jeg er ikke frisk, og startet med så og si ingen kunnskap. Det er kjekt å ha en hobby :glise: Hvis noen andre har kunnskap over overskudd er det fritt fram å prøve, og jeg kan godt dele tanker om hvordan et slikt skjema burde være.

Post Reply