Bylle lignende klump

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Bylle lignende klump

Post by Karen--- »

I går kveld fant jeg en liten klump nederst på magen til Gulla, like ovenfor tissen. Den hadde noe svart, ekkelt som lå over den, kan ikke helt skjønne hva det var! I dag morges når jeg sjekket hun igjen var "byllen" sprukket, og det er mer som et litt åpent sår? Ser ut som om det er ørlite infeksjon i det, men det vekser ikke og er relativt tørt! Det som bekymrer meg er at det begynner å bli hovent rundt, og jeg redd det skal bli vanskelig for hun og tisse++..? Gulla har forresten akkurat fylt 1 år.
Skal en tur til dyrlegen i morgen, da jeg syns det ser ut som om hun syns det er litt vondt, og få sjekket det, men er det noen her som vet hva det kan være? Har ikke oppleved det før selv
Håper jeg kan få hjelp her :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Bylle lignende klump

Post by Itchigo »

Håper du finner ut av det og at Gulla blir frisk! Hilsner fra Lulla og Lavendel :rottehode: :rottehode:
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bylle lignende klump

Post by Matmor »

Det høres ut som hun har hatt en abscess hvor huden på overflaten har nekrotisert (dødd), og abscessen tømt seg. Men jeg likte ikke at hun så hovent ut rundt stedet. Det kan tyde på at det ligger noe lenger inn. Både han- og hunrotter har noen kjertler rundt tissen, som er utsatt for betennelse. De munner ut omtrent ved utgangen av urinrøret. Det kan bli veldig store puss-ansamlinger inni dem. Min Ulf opplevde antagelig det... veterinæren melket ut mer enn 2 ml puss med den første sprøyten, og i tillegg sprutet det betennelse ut av tissen på ham da vet'en klemte litt på kulen. Så måtte jeg stikke og tømme hver annen eller tredje dag i lang tid mens han fikk antibiotikakur, før det gav seg.

Lykke til med Gulla.
:rat:

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Bylle lignende klump

Post by Karen--- »

Ok, takk Matmor! Fint å vite sånn ca/kanskje hva det kan være. Vet du om det er smertefult? Behagelig er det jo selvfølgelig ikke men. Tar hun med til dyrlegen i morgen og oppdaterer når vi kommer hjem!

Takk, Aurora :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bylle lignende klump

Post by Matmor »

Ulf følte seg ikke særlig pigg så lenge byllen var stinn, men han virket lite påvirket når jeg var ferdig med å tømme den, heldigvis. Stikking og byllemelking var en 4-håndsjobb, i alle fall de første gangene. Selv om han ikke var glad for å bli stukket hadde jeg inntrykk at han forstod det hjalp.

Jeg håper Gulla får det like greit :thu: Men det er selvsagt ikke sikkert at hun har akkurat det samme problemet.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Bylle lignende klump

Post by Karen--- »

Ok, det er bra! Ja, godt mulig dette ikke er samme tilfelle som Ulf, men alikevel er det godt at noen forteller hva det muligens kan være! :) Ser fortsatt ganske likt ut, om ikke en anelse større , og dette bekymrer meg litt.. Ellers ser hun ikke veldig plaget ut av det! Vi fikk ikke dyrlegetime i dag, da det er helt fult, men har fått time i morgen kl 09.30, så da håper jeg på det beste :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Bylle lignende klump

Post by Karen--- »

Da har vi vært hos dyrlegen! Hun sa at det mest sannsynlig er et gammelt bitt fra en av burkameratene som det har blitt en infekson i, ellers er det mulig det har vært en byll. Fikk resept på Metacam (betennelsesdempende og smertestillende) og Imacillin mikstur - antibiotika. Hun syns ikke det så veldig alvorlig ut, men om såret ikke viser bedring innen 4-7 dager må vi tilbake snarest og sjekke!Gulla er sprek og fin ellers og er ute på en runde i bokhylla nå :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Bylle lignende klump

Post by Itchigo »

:bravo:
Aurora

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Re: Bylle lignende klump

Post by Oda--- »

:bravo:
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Post Reply