Bæsjer i matskåla..
Moderator: Moderatorer
Bæsjer i matskåla..
Lurer på hvorfor Jonas bæsjer i matskålen sin?Er den feil plassert i buret,liker den ikke matn eller er det noe annet den prøver å si?
Tror ikke det er grunnen..
Han har bæsjet der hver eneste gang (bortsett fra den gangen han bæsjet på skulderen til samboeren min..)
Muligens han foretrekker å bæsje i det hjørnet av buret.Får vel bare prøve å flytte matskålen da.
Muligens han foretrekker å bæsje i det hjørnet av buret.Får vel bare prøve å flytte matskålen da.
Mine rotter bare lurer meg, hver gang det ser ut som om de har et fast do-sted så bytter de, eller muligens bare den ene. Eller kanskje han går litt på do over alt
Eller kanskje de tror hele 1.etg er en stor do...jeg finner ihvertfall ikke noe system, er bare glad for at de går inn i buret når de skal på do...derfor ville jeg ikke ha turt å "klusse" med matskåla hvis de hadde bestemt at den var en do. Noen som ble like forvirret som meg av dette???

Last edited by Nemesis on 02 Nov 2004, 00:20, edited 1 time in total.
jeg bruker "fugle-matskåler". sånne som kan henges opp på veggen. har ikke opplevd de går på do i dem.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
Re: Bæsjer i matskåla..
Jeg velger å svare på toppinnlegget her og komme med noen spørsmål til Renathe. Er det slik at rotta bruker matskålen som toalett eller gjør fra fra seg over alt i buret, men i tillegg i matskålen? Tisser og bæsjer han over alt er det jo ikke noe poeng i å gjøre matskålen om til et toalett som andre her foreslår, men det kan være lurt å sette matskålen mer midt på, ikke innerst i hjørnene, for mange rotter bruker hjørnene når de skal gjøre fra seg.Renathe wrote:Lurer på hvorfor Jonas bæsjer i matskålen sin?Er den feil plassert i buret,liker den ikke matn eller er det noe annet den prøver å si?
Ikke alle rotter bryr seg like mye om å være renslige heller, men det kan være et poeng å prøve dotrening. Da kjøper du f.eks et ildertoalett i dyrebutikken eller bruker en isboks som du fyller med burstrø. Skjønner han ikke at du mener at dette skal være det nye toalettet hans, så følger du med i buret hele tiden og flytter avføringen hans over i toalettet, og forhåpentligvis vil han etter hvert selv også ta hintet.
Men er rotta di alenerotte? Da burde du kanskje tenke på å finne en kamerat til ham av samme kjønn slik at han slipper å bo alene?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Vilde rotter markerer også sikre spisesteder for at fortælle andre rotter, at her kan man godt spise. Dette gør de oftest med urin, men jeg kan forestille mig, at de også bruger andre metoder.
Faktisk markerer vilde rotter også usikre spisesteder, men sammensætningen i den urin er anderledes end ved de sikre
Faktisk markerer vilde rotter også usikre spisesteder, men sammensætningen i den urin er anderledes end ved de sikre