Spising på ledninger

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
millyrottelove
Sover i do
Posts: 230
Joined: 25 Nov 2008, 16:36

Spising på ledninger

Post by millyrottelove »

De siste dagene har Luna begynt å spise på ledningene jeg har på rommet, hun har ikke gjort dette så mye før og nå gjør hun det på nesten alle hun finner. Hun nærmer seg 1,5 år, men jeg vet ikke om dette kan ha noe med hverandre å gjøre..? Jeg lurer på hvorfor hun plutselig har begynt med dette? Setter pris på mange svar :)
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spising på ledninger

Post by Matmor »

Jeg har ikke noe svar på hvorfor, men det er i alle fall en uvane hun må vennes av med fortest mulig! Det er livsfarlig for henne - og for resten av husstanden på grunn av brannfaren.
Kanskje hun synes det er OK å få et sånt lite hundeben (oksehudpinne) i tygge på i stedet?

Jeg antar at endringer i flokken kan få rotter til å begynne å gnage på ting, men de er vanligvis ikke så nøye på hva det er de gnager på da. Er det flere ting hun gnager på nå som hun ikke rørte før, eller er det bare ledningene som plutselig er spennende?

millyrottelove
Sover i do
Posts: 230
Joined: 25 Nov 2008, 16:36

Re: Spising på ledninger

Post by millyrottelove »

Mest ledninger, hun har jo gnagd på andre ting også, men ikke så mye som ledningene akkurat nå. Først tenkte jeg kanskje at det var fordi de hadde gått litt på do i det gjørnet den ene ledningen var i, men så startet hun på di andre ledningene også og da skjønte jeg at det ikke kunne være det...
oksehudpinne, får man kjøpt det i vanlige dyrebutikker?
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Spising på ledninger

Post by lucas »

Ja, det er vanlige presset tyggeben for hund av oksehud.

millyrottelove
Sover i do
Posts: 230
Joined: 25 Nov 2008, 16:36

Re: Spising på ledninger

Post by millyrottelove »

Jeg kjøpte det idag i dyrebutikken etter skolen. Når Luna gikk bort til den ene ledningen i stad ga jeg hun det beinet så hun fikk det istadet. Hun gjorde ikke så "stor" skade på det, men gnagde litt på den ene siden, hehe :D Det som var viktigst var jo at hun ikke tygde på ledningene og det gjorde hun ikke så det er jo bra:D Takk for hjelpen!
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

millyrottelove
Sover i do
Posts: 230
Joined: 25 Nov 2008, 16:36

Re: Spising på ledninger

Post by millyrottelove »

Jeg kjøpte jo oksehudpinne for litt over en uke siden eller no, men jeg måtte kaste den etterhvert fordi den luktet så forferdelig! Og nå har altså Luna startet igjen :hmmm: Hun tok seg en bit av ledningen istad, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan jo ikke kjøpe oksehudpinne hver uke fordi det blir ganske kostbart også lukter det helt pyton! :spy: Noen som vet om annet jeg kan i henne for å få henne til å slutte?
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spising på ledninger

Post by Matmor »

Trepinne? Jeg er overrasket over at oksehudpinnen skulle lukte slik - det har aldri plaget meg hverken da vi hadde hund eller de pinnene rottene har fått. Men neser er forskjellige...

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Spising på ledninger

Post by oliver;) »

jeg har kjøpt sånne gnagepinner som en får kjøpt på dyrebutikk.. De er i fra vitakraft og de er beregnet for rotter:) de lukter ikke og de små får brukt tennene sine :bravo:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Spising på ledninger

Post by Itchigo »

Den gnagerpinnen jeg kjøpte STINKET!!!! Spy og sævje blandet sammen :spy: Men de fleste er ok da :P
Aurora

millyrottelove
Sover i do
Posts: 230
Joined: 25 Nov 2008, 16:36

Re: Spising på ledninger

Post by millyrottelove »

Ok, takk for svarene :D Hvordan gnagerpinner kjøpte du Itchigo?
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Spising på ledninger

Post by Itchigo »

Kan ikke huske, det var i en sånn julestrømpe pakke... Grønn pakning tror jeg, med to pinner i. :hæ:
Aurora

MissGuardian

Re: Spising på ledninger

Post by MissGuardian »

Jeg har ingen rotter som gnager på ledninger(har hatt som KUN gnagde på ladeledning til nokia :sneak: )
Men jeg har trekkerør(tror det er det de heter?) utenpå ledningene..

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Spising på ledninger

Post by Elisabeth »

Mine har for det meste holdt seg unna vanlig ledninger, men de får ikke tilgang på sånt etter at ene terrortrollet mitt, død for en stund siden nå, først tok knekken på en ekstern harddisk, og så den trådløse routeren vår....
Ellers har jeg opplevd at ALLE tynne ledninger lever farlig, for disse er jo kjempegøy :p Så har fått maltraktert en antenneledning til klokkeradioen min, og jeg VET de hadde tatt ting som mobilladere og andre tynne ledninger, så det får de ikke tilgang til.
Jeg tenker litt på samme måte om rottene og ting som med hunden og bossposer; Jeg vet jo at han river de utover på leting etter mat hvis han er alene med en bosspose, så da er det min skyld om han får sjansen. Det samme gjelder rottene. De er gnagere, en av hovedgrunnene til at de er så ille skadedyr er at de liker å - nettopp - gnage, og det gjør de, på det meste de får tak i. Så for å unngå ødeleggelser, ikke gi dem tilgang på ting det gjør noe om det går et hjørne eller blir hull i. Enten det, eller så må man sitte og passe på hele tiden.

Jeg har ikke prøvd selv, men folk her inne har snakket varmt om en spray du kan kjøpe på dyrebutikk som egentlig er for fugler for å hindre at de plukker fjær (tror jeg). Den smaker py og h*** og skal visstnok virke ganske demotiverende for små ledninggnafsere.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Post Reply