villrotte problem

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

anja

villrotte problem

Post by anja »

hei
rotter kan være koz og hygge :D men
jeg har et villrotte problem i år er det plutselig kommet mange villrotter hjemme før har jeg aldri sett noen :roll:
men nå er de over alt flere er påkjørt på veien oxo :shock:
jeg avler på forskjellige dverg kaniner
og villrottene storkozer seg i høylagere mitt så nå er jeg redd for smitte og slikt fra rottene
er det noen som har råd for hva jeg kan gjøre :?: :?:
har ikke strøm der så jeg kan ikke sette opp slik ting som driver de vekk

(ifølge reklamen noen som vet om det virker og rekkeviddekan jeg sette en slik i kjelleren ex)

er det noen fare for smitte fra villrottene og til kaninene :?: :?:
ps foret er lagret inne i tønner men ikke høy og flisen

håper det er noen som kan gi meg noen råd

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Det skal mye til for å holde rottene unna godbiter ;) De er lure, og finner som regel enn vei til maten... 8)

Det eneste rådet er jo å lagre mat og slikt i skap, slik at de ikke får tilgang til den. Og de vil være hos kaninene så lenge du har de ute/i fjøs der det er mulighet å komme seg inn. Eneste alternativet er vel å flytte kaninene innendørs, og sette alt som kan friste rottene i skap. Slik at de etterhvert flytter på seg for å finne mat og ly en annen plass.. Det skal også finnes en type dings som lager lyd å skremmer bort gnagere og utøy, men jeg vet ikke hvor bra denne dingsen er.. Og i verste fall blir kaninene tullete av denne lyden...
Mvh Ida S. Eggen

annetten
Betarotte

Post by annetten »

Tja... for det første bør du vel se på om du kan få flyttet høyet et sted rottene ikke kommer til, hvis det er det som trekker rottene til seg. Og så er det feller, da... få tak i store rottefeller som dreper raskt. Eller en katt, kanskje. Ta eventuelt kontakt med et skadedyrfirma for råd.

Ting som driver rottene vekk fra området benytter høyfrekvent lyd, og det vil sannsynligvis plage kaninene også, så det er nok ikke noen god ide.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ting som driver rottene vekk fra området benytter høyfrekvent lyd
... og virker slett ikke.

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Heidi wrote:
Ting som driver rottene vekk fra området benytter høyfrekvent lyd
... og virker slett ikke.

:oops: :lol:
Mvh Ida S. Eggen

anja

Post by anja »

ja
men det dumme er at i det skuret jeg har høyet i er det eneste lager muligheten jeg har
kraft foret får de heldigvis ikke tak i det står inne
kaninene kan j ikke flytte inn det er 20 st :lol:
hadde en sekk gulerøtter der nede det ble på et mystisk vis borte :lol:
liker ikke feller er det noen som vet om noen ordentlige
vill ikke at de skal lide
og bor nerme veien har mistet mange katter orker ikke en til :cry: vis ikke hadde jo det vert fint

men det viktigste er att jeg er redd for smitte fra rottene til kaninene mine
er det noen som vet om det er noen grunn til og engste seg for det :?: :?:

annetten
Betarotte

Post by annetten »

Har du mulighet til å pakke høyet ned i noe, så det blir vanskeligere for rottene å komme til? Du sa du hadde foret i tønner, hva med å samle opp noen tomme slike og bruke det til høy?

Om rottene kan smitte kaninene med noe vet jeg ikke, jeg anbefaler å ringe veterinær. I det minste vil jeg tro at det er fare for å overføre parasitter.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det er alltid fare for smitte fra ville rotter, og endel av de uhumskhetene de bærer med seg kan smitte til kaniner og andre gnagere også. Du får prøve å redusere problemet så mye du kan med å isolere foret så godt som mulig. Og så går det an å få tak i rottefeller som fanger rottene levende, men hva skal du gjøre med dem da? Rottegift skal bare brukes av folk med tillatelse, men det er nok heller ikke aktuelt i ditt tilfelle siden du har mange dyr gående ute, og dessuten er det en svært lite trivelig avlivningsmetode. Da er vanlige klapp-rottefeller tross alt bedre.

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Heidi wrote:Rottegift skal bare brukes av folk med tillatelse
Men hvorfor selger de rottegift på butikkene hvis en må ha tillatelse til å bruke det?? :? Burde man ikke få det på resept eller noe slikt?
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Gjør de? Kanskje det bare er i Danmark de har sånne (forøvrig veldig fine) regler?

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

De selger rottegift på Rimi og Prix og Bunnpris og Rema 1000 og FK her...
Mvh Ida S. Eggen

suntiger

Post by suntiger »

Reglerne blev ændret vistnok pga. resistensudvikling i de vilde rotter (og nok også fordi folk ikke kunne finde ud af at bruge det ordentligt). Har I ikke nogle problemer mht. resistens i Norge?

http://www.mst.dk/kemi/04032300.htm

anja

Post by anja »

noen av rottegiftene virker jo slik att rotta langsomt blør ihel grusomt slikt vill jeg ikke bruke

anja

Post by anja »

desuten er det vell ulovelig og bruke utendørs
og det hender jo at kaninene kommer seg løs
vill ikke skade de
men med feller som fanger de levene kan jeg jo kansje slippe de løs i skogen???

anja

Post by anja »

det er litt vanskelig og pakke inn høyet skuret mitt er litt dumt men jeg kan kansje få tak i en tønne som jeg kan få plass til to baller i få får de ikke tak i den ballen jeg forer med

Locked