Dette fungerer dårlig

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Dette fungerer dårlig

Post by Arisia »

Den kastrerte hannrotta mi(Valemon) og Tiril er langt i fra venner. De er ute hver for seg, på samme rom så de kan bli kjent med luktene til hverandre. Men her om dagen brøt Tiril seg ut av buret, gikk inn i Valemons bur og spiste av hans mat. Da han kom mot henne, jagde hun han bort fra hans eget bur og peip noe voldsomt mot han. De stilte seg på bakbena mot hverandre stive, og det har hendt en gang og at de har sloss (ingen fikk merker av det). Hun nekter å akseptere han, og blir sinna bare han kommer nær buret hennes, og iallefall hvis vi lar dem gå litt sammen. De har bodd på samme rom i en uke nå, men jeg merker ingen bedring fra hennes side.

Er dette dødfødt?
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Dette fungerer dårlig

Post by Larm »

Det er positivt at de sloss uten å lage merker på hverandre :cheerful:
La de gå ute sammen et sted de ikke er vant til å være løs (Nøytralt sted). Så lenge de ikke skader hverandre kan de gå løs sammen i noen timer hver dag.
Litt krangling/fekting/slossing må man regne med, men så lenge de ikke biter hverandre til blods/skader hverandre, er det bra :cheerful:
Når dette begyner å gå bedre, så kan du prøve å la de gå i samme bur, men da bør det IKKE være i buret til den som er territoriell. Buret bør være helt vasket og alle køyer/hyller må være helt rene, uten rottelukt.

Jeg tror ikke dette er dødfødt, men det vil nok ta litt tid, og du må akseptere litt kjekling mellom de til å begynne med :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Dette fungerer dårlig

Post by renya »

Kor gamle er dei, og har dei stort sett stått aleine lenge før dette?

Som eg hugsar det er han forholdsvis nyoperert, og det er lite truleg at han allerede no har fått ein meir "kastrert" (slappfisk :bashful: ) oppførsel. Forandra eller ei så plar ikkje intro mellom hann og ho vere dei verste, er det Tiril som er hissigast?

Så lenge dei ikkje skadar kvarandre, eller vert veldig stressa, så er det håp tykkjer eg. Helst med introduksjoner på nøytrale områder etc. Litt skriking og boksekamper vil det nok vere, du må nesten ta stilling sjølv til om det vert for mykje. Matmors sider er geniale :) (matmor.info)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Dette fungerer dårlig

Post by Arisia »

Tiri er 1 og et halv år gammel, og har hatt en burkamerat før. Valemon har stått alene hele livet (er ca 1 år), men oppfører seg relativt bra nå som han er kastrert. Han underkaster seg for Tiril hele tiden (går sakte bakover når Tiril kjefter, legger hodet under hennes og så videre), men det er hun som er mest hissig. Jeg tok de uansett med på et nøytralt rom som Larm sa, og det gikk egentlig mye bedre. Ikke noe slossing, men fremdeles så vil ikke Tiril ha Valemon i nærheten. Det er greit at hun kommer bort til han, men er det omvendt så blir det månelyst.

Jeg gir de bare korte perioder med hverandre, der vi ser hvordan det går, og de har bare slåss en gang. Da rullet de rundt på gulvet i noen sekunder før Tiril ble stående på to ben og Valemon gikk bort. Etter det satt jeg de inn i buret igjen, og spesielt etter at Tiril "overtok" buret til Valemon. Da ble det time out for henne.
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Dette fungerer dårlig

Post by Larm »

Det er litt viktig at de får være sammen også etter at de har "sloss" slik at de kan omgås hverandre etter at rangstigen er bestemt. De vil nok prøve seg på hverandre en del, så de vil ha litt krangling flere ganger, men så vil det gå lengre perioder før kranglingen begynner igjen.
Hvis du fjerner Tiril hver gang de krangler litt, så må de begynne å bli kjent med hverandre på nytt hver gang de hilser på hverandre. Derfor er det viktig at de går med hverandre også etter kranglingen :wink: Selvfølgelig så lenge de ikke har skadet hverandre.

Jeg har nettopp introdusert Josefine og Bethari for hverandre, noe som gikk overraskende bra :cheerful:
De møtte hverandre flere ganger på nøytral grunn. Det var litt busting og måling av krefter, men veldig lite i forhold til hva jeg forventet. Det var ett par forekomster hvor de sloss litt, men ingen merker.
Etter noen dager med dette fikk de gå sammen i ett nøytralt nytt bur, og allerede samme kveld lå de sammen i hengekøyen og andre steder i buret.
I mellom det at de gikk på gulvet sammen og før de ble satt i samme bur, så måtte vi handle. Jeg ville ikke skille de da, så jeg tok de med i et transportbur, noe jeg visste ville gå bra, for de var snille med hverandre når jeg hadde de på fanget når jeg satt på en stol. Da gjorde de aldri noe med hverandre. Da vi kom hjem igjen hadde de vært sammen i mange timer tilsammen, og det gikk som sagt kjempebra da de fikk gå i samme bur.
Det var ett par ganger de "kranglet" litt, men da lot Bethari seg legge på rygg og Josefine sto over henne, men igjen ingen merker på noen av de :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Dette fungerer dårlig

Post by Elisabeth »

Det er jo ikke akkurat uvanlig at hunnrotter blir litt krakilske mot hannrotter. Jeg har bare introdusert kastrat til jentene en gang, for ca 2 år siden, så alle som var med på det er dessverre borte nå. Men da gikk det først ca to uker der han ikke var trygg på dem, og lagde litt bråk, og de to neste ukene var det Lise, ene jenten min, som ikke ville vite av ham. Hun bare bøllet, fnyste, blåste seg opp og så ut som et fresende, sparkende lite piggsvin som bare var ute etter å nappe dotter av pelsen hans.
Den introduksjonen tok 4 uker, og til slutt ble de venner (da Lise til slutt fant ut at det kanskje ikke var så ille med mannfolk rundt seg når man har løpetid..... :bashful: )
Ellers er det mange jenterotter som kan reagere såpass på guttelukt at de kan være helt uhåndterbare om du bare lukter hannrotte på hendene. Så hvis du har en jente som ikke liker lukt av hannrotte, og som i tillegg er tøff nok til å ikke bare hyle og løpe sin vei, så kan det gjerne ta litt tid før de blir gode venner.
Men, som sagt over her, så står det ikke så ille til så lenge de ikke skader hverandre. De kommer nok til å bruke litt tid på å finne ut av hverandre, men det går seg nok til etter hvert.
Lykke til videre :)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

dosjos
Pinky
Posts: 16
Joined: 17 Feb 2010, 04:46

Re: Dette fungerer dårlig

Post by dosjos »

Har ikke lest de ca 5 nyeste innleggene her, men vil bare si at du må fortsette å ha trua. Jeg har to gjenger på 3 og 2 rotter som ikke gikk sammen.
Var umulig å ha de i samme bur og de jagde hverandre hele tiden når de var ute sammen. Men så kom sommerferien og jeg tok med meg rottene hjem til mor og far, og vips, de er venner. Nye omgivelser var det som skulle til. I natt skal de bo i samme bur sammen.

Med andre ord, ca 3 måneder som uvenner og etter en uke på nytt sted er de perlevenner.

Så gi ikke opp

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dette fungerer dårlig

Post by Matmor »

Nå som det er sommer er det faktisk en god idé å "skifte miljø" ved å sette buret utendørs en dag det er varmt nok i luften :smile: De må selvsagt ikke stå rett i solsteken, men utendørs er det såpass mye nytt å lukte/høre/se, at de blir mindre opptatt av hverandre.
:rat:

Post Reply