Bading av rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

bip
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 11 Feb 2010, 14:44
Location: Fredrikstad, Østfold

Bading av rotter

Post by bip »

Hvor ofte bader dere rottene deres, altså vakser de?
Og bruker dere bare vann eller såpe... hva slags såpe bruker dere evt.
Har hittils bare vakset de med vann, og det har egentlig vært greit...

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Bading av rotter

Post by Chrizzie »

Jeg bader de ikke så ofte lenger, da de haaaaater å bade :crazybonk:
Bader de når de virkelig stinker....noe som skjer kanskje et par ganger i mnd'en=) Nå vasker jeg de med kun vann...men før brukte jeg noe jeg kjøpte på dyrebutikken, som var til vasking av gnagere, men husker ikke hva det het=) Syns bare vann funker like greit :boing:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Bading av rotter

Post by lucas »

Jeg bader de aldri, er ikke noe behov for det. Har vasket av noen av de et par ganger om de har klinet seg til på noen måte.

Rottefluffen
Hamstrer mat
Posts: 346
Joined: 07 Oct 2009, 20:17
Location: Asker
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by Rottefluffen »

jeg lar dem bade seg selv når det trengs men de elsker å bade da :cheer:
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by sessan »

Mine hater vann, men jeg holder de under springen, såper inn og spyler like fort , og så pakkes de inn i håndklær og får kose :-) da er det liksom greit. har bare brukt bittelitt hundeshampo jeg. Har badet dem to ganger mens jeg har hatt de. Men de blir jo litt gule da, og kunne nok badet oftere.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

stenshoej

Re: Bading av rotter

Post by stenshoej »

jeg bade guttan når det virkelig trengs. hvilket vil si ca. en gang i mnd.
ofte vaske æ dem bare i vann, ellers bruke æ å putte litt eddikk oppi vannet, da forsvinn gulfargen i pelsen som følge av hormona :)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by torasrotter »

Jeg bader de bare hvis det er nødvendig, som feks hvis de har smurt hverandre inn med sppaghetti saus eller noe sånn :grin: Da tar jeg noen cm med vann i vasken, legger et hånkle i bunnen slik at de ikke sklir og så bruker jeg sånn stiv grønnsåpe på boks :happy:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Kesia
Gnager på ledninger
Posts: 117
Joined: 10 Sep 2009, 15:41
Kjønn: Kvinne
Location: drammen
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by Kesia »

Jeg bader/vasker rottene mine når de lukter veldig vondt, som f.eks hvis dem har bæsj i pelsen eller noe annet klissklass som de ikke klarer å vaske vekk selv. Jeg bader dem med lunkent vann i vasken på badet i springen.

Jeg har fått beskjed om at det er veldig viktig å ikke bruke såpe eller shampoo som vi mennesker bruker for mye av det vi bruker for å vaske oss med er tilsatt stoffer som ikke rottene tåler å få på seg, så jeg bruker KW Gnaver Shampoo som man får kjøpt i Dyrebutikken.
tok bilde av den Image
http://i564.photobucket.com/albums/ss81 ... sjampo.jpg
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Bading av rotter

Post by Tifa »

Jeg har ikke hatt noe behov for å bade dem, skifter på buret (sovestedene) ofte nok til at de ikke lukter. Men har prøvd å vaske halen til Naera med en myk tannbørste. Tror kanskje det er pigmenter, for det ble ikke noe mindre flekkete av det :P

Setter riktignok frem en skål med vann når de er ute og løper på badet, og da "svømmer" Pippa ned for å hente mandler :happy: Majs bare står oppi skålen hun, hvis det er lavt nok vann. Ser ut som om hun mediterer :hmmm: Men dette er den badinga de får.
Rotteløs :trist:

Kesia
Gnager på ledninger
Posts: 117
Joined: 10 Sep 2009, 15:41
Kjønn: Kvinne
Location: drammen
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by Kesia »

Bloodbeat wrote:Jeg har ikke hatt noe behov for å bade dem, skifter på buret (sovestedene) ofte nok til at de ikke lukter. Men har prøvd å vaske halen til Naera med en myk tannbørste. Tror kanskje det er pigmenter, for det ble ikke noe mindre flekkete av det :P

Setter riktignok frem en skål med vann når de er ute og løper på badet, og da "svømmer" Pippa ned for å hente mandler :happy: Majs bare står oppi skålen hun, hvis det er lavt nok vann. Ser ut som om hun mediterer :hmmm: Men dette er den badinga de får.

Kjempe lurt det med å legge Mais i en skål eller noe.. Da kan dem selv velge om de vil våge å bli våte på puselabbene sine, hehe.. :p Maiskorn i vannet er jo også en belønning i seg selv iogmed at det å tråkke i vannet gir noe godt å spise på.. =)
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Bading av rotter

Post by Tifa »

Kesia wrote: Kjempe lurt det med å legge Mais i en skål eller noe.. Da kan dem selv velge om de vil våge å bli våte på puselabbene sine, hehe.. :p Maiskorn i vannet er jo også en belønning i seg selv iogmed at det å tråkke i vannet gir noe godt å spise på.. =)
Ja ikke sant ^^ Dessuten er det ganske gøy å se dem skrelle mandler etter at de har blitt fisket opp. Skallet mykner tydeligvis opp da, så da sitter dem der og skreller og koser seg :cheerful:
Rotteløs :trist:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by torasrotter »

Man kan fint bruke grønnsåpe, bare ikke den flytende :wink: Det er ofte mer parfyme og tilsetningsmidler i dyrebutikkshampoer enn det er i grønnsåpe, selv om de er spesial laget til gnagere.. Grønnsåpe er et billig og rent naturprodukt, og så lukter de veldig godt etterpå :cheeeers:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Kesia
Gnager på ledninger
Posts: 117
Joined: 10 Sep 2009, 15:41
Kjønn: Kvinne
Location: drammen
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by Kesia »

torasrotter wrote:Man kan fint bruke grønnsåpe, bare ikke den flytende :wink: Det er ofte mer parfyme og tilsetningsmidler i dyrebutikkshampoer enn det er i grønnsåpe, selv om de er spesial laget til gnagere.. Grønnsåpe er et billig og rent naturprodukt, og så lukter de veldig godt etterpå :cheeeers:
Er ikke all grønnsåpe flytende? Hvor finner jeg en ikke-flytende grønnsåpe?
Den Gnagershampooen jeg bruker er ganske tykk, så jeg tar bare litt på fingertuppen og masserer lett inn i pelsen og vasker godt med lunkent vann.. :angel:
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by Larm »

Du kan bruke flytende også, men den MÅ være godt blandet ut i vann :wink:

Det dumme med å bade dyr og vaske de med sepe, er at du fjerner fettlaget deres som ligger inntil huden, noe som kan føre til at de lettere fryser og blir syke :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bading av rotter

Post by torasrotter »

Jeg er ikke sikker på hvor man får kjøpt den andre som ikke er flytende :oops: Jeg stjeler bare av mamma sin :grin: Men ja den flytende funker, men det harde er absolutt best :cheerful: Det er det som er så genialt med med den harde, at den fjerner ikke fettlaget men bevarer det faktisk :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply