Debatt inlegg

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Debatt inlegg

Post by Itchigo »

Har skrevet et debattinlegg til avisen, men kan trenge litt hjelp. Både rettskriving og sånn ellers. Viss noen har noen tips hadde jeg blitt veldig glad :) Ellers kan man jo ta opp tråden og diskutere rundt dette spørsmålet, vil gjerne se flere sider.

«Har ikke tid til Pelle lenger...»
Vi har alle sett annonsene: «Mons trenger nytt hjem!», «To søte guttekaniner leter etter dyrevenner», «Har ikke tid til Pelle lenger...» Aviser, nettsider og oppslagstavler er fulle av disse anonsene om søknad etter nye hjem. Og nå om sommeren er det flere en noen annen gang på året.

Unskyldningene er mange: «Har ikke tid til han lenger», «Er allergisk», «Flytter og må avlive han viss ikke noen vil ha han» osv. Utrolig mange blir allergisk på sommeren, eller finner ut at det ikke er noen som kan passe kaninene i ferien...

Oftest er det snakk om unge katter, kaniner og smågnagere. Dyr som man skaffet mens de var søte og små, men som ikke levde opp til forventningene. Hva gjorde de feil? Luktet de? Var de ikke kosete nok? Var det for mye arbeid?

Da er det lett å legge ut en annonse. Si at det er veldig trist (for du var jo så fryktelig glad i han) men du er ikke lenger i stand til å ta vare på dyret. Ute av huset, ute av tankene. Så kan noen andre ta seg av problemet. Ikke tenk på at når du tok dette dyret inn i huset så ga du også et løfte. Et løfte om å gi et trygt hjem for resten av livet hans. Trygghet og stabilitet er det viktigste for at et dyr skal trives.

Etter at du ga opp går dyret til noen andre mens du går videre i livet. Det er ikke like lett for Pelle. Han er mistenksom og stoler ikke på sine nye eiere. Han klorer på møblene og har aldri blitt lært hvordan han skal takle nye situasjoner.

Adopterte dyr er sjelden like hengivne som de dyrene med en fast eier. Ofte gir de nye eierene opp på Problemdyret og gir det videre til noen andre. I stedet for et trygt hjem må Pelle flytte fra sted til sted, ute av stand til å knytte bånd med nye menesker. Et dyr som har fått en ustabil «barndom» vil ikke fungere like bra som voksen. Til slutt er den eneste løsningen å avlive han. Det er jo for hans eget beste.

Dette skjer hver dag.

Så værsåsnill! Om du ikke kan gi dyret et trygt, stabilt hjem; ikke skaff deg et dyr! Kaninunger og kattunger er ikke like søte og små når de vokser opp, det er virkeligheten! Det er krevende å ha dyr, både fysisk, mentalt og økonomisk. Kan du ikke takle dette så får du greie deg uten. For noe som ender som et misslykket prosjekt for deg, er et ødelagt liv for Pelle og alle de hundrevis av dyrene som i år har blitt gitt bort til noen andre eller avlivet fordi man ikke hadde tid. Tenk deg om før du kjøper et dyr. Kan du virkelig holde løftet?

Aurora Grefsrud
Aurora

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by Larm »

Vi har alle sett annonsene: «Mons trenger nytt hjem!», «To søte guttekaniner leter etter dyrevenner», «Har ikke tid til Pelle lenger...» Aviser, nettsider og oppslagstavler er fulle av disse annonsene om søknad etter nye hjem. Og nå om sommeren er det flere enn noen annen gang på året.

Unnskyldningene er mange: «Har ikke tid til han lenger», «Er allergisk», «Flytter og må avlive han hvis ikke noen vil ha han» osv. Utrolig mange blir allergisk på sommeren, eller finner ut at det ikke er noen som kan passe kaninene i ferien...

Oftest er det snakk om unge katter, kaniner og smågnagere. Dyr som man skaffet mens de var søte og små, men som ikke levde opp til forventningene. Hva gjorde de feil? Luktet de? Var de ikke kosete nok? Var det for mye arbeid?

Da er det lett å legge ut en annonse. Si at det er veldig trist (for du var jo så fryktelig glad i han) men du er ikke lenger i stand til å ta vare på dyret. Ute av huset, ute av tankene. Så kan noen andre ta seg av problemet. Ikke tenk på at når du tok dette dyret inn i huset så ga du også et løfte. Et løfte om å gi et trygt hjem for resten av livet hans. Trygghet og stabilitet er det viktigste for at et dyr skal trives.

Etter at du ga opp går dyret til noen andre mens du går videre i livet. Det er ikke like lett for Pelle. Han er mistenksom og stoler ikke på sine nye eiere. Han klorer på møblene og har aldri blitt lært hvordan han skal takle nye situasjoner.

Adopterte dyr er sjelden like hengivne som de dyrene med en fast eier. Ofte gir de nye eierene opp på Problemdyret og gir det videre til noen andre. I stedet for et trygt hjem må Pelle flytte fra sted til sted, ute av stand til å knytte bånd med nye menesker. Et dyr som har fått en ustabil «barndom» vil ikke fungere like bra som voksen. Til slutt er den eneste løsningen å avlive han. Det er jo for hans eget beste.

Dette skjer hver dag.

Så værsåsnill! Om du ikke kan gi dyret et trygt, stabilt hjem; ikke skaff deg et dyr! Kaninunger og kattunger er ikke like søte og små når de vokser opp, det er virkeligheten! Det er krevende å ha dyr, både fysisk, mentalt og økonomisk. Kan du ikke takle dette så får du greie deg uten. For noe som ender som et misslykket prosjekt for deg, er et ødelagt liv for Pelle og alle de hundrevis av dyrene som i år har blitt gitt bort til noen andre eller avlivet fordi man ikke hadde tid. Tenk deg om før du kjøper et dyr. Kan du virkelig holde løftet?

Aurora Grefsrud
Har rettet noen dobbelt nn-er med blaa skrift og rettet en viss til hvis. (skriver fra England)
Ellers saa ser det veldig bra ut Aurora :thu:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by Itchigo »

:love: Takk!
Aurora

MissGuardian

Re: Debatt inlegg

Post by MissGuardian »

Synes det ser bra ut:)
Flott skrevet!

Rottefluffen
Hamstrer mat
Posts: 346
Joined: 07 Oct 2009, 20:17
Location: Asker
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by Rottefluffen »

helt enig, det er forferdelig hvor mage dyr som folk bare køpe seg og ikke tenker. DEt er helt grusomt. se på finn.no :gasp: se alle kaninene og marsvinene!?
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

Kesia
Gnager på ledninger
Posts: 117
Joined: 10 Sep 2009, 15:41
Kjønn: Kvinne
Location: drammen
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by Kesia »

Det er som om jeg skulle ha skrevet/sagt det selv det du skriver.
Jeg har akkurat i går sendt søknad til SPCA i buskerud om at jeg vil jobbe som frivillig innen dyrevernet..
Her er linken: http://www.spca.no/hXGXzUwlzGY7.22.idium
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by wollf »

er enig med mye her...
MEN, jeg har selv måttet innse min største skrekk. omplassere noen dyr, da jeg hadde god økonomi, hus og samboer var det lett å ha dyra. tro meg jeg har kjempet for å få beholde dem, med det er ikke lett å finne et sted å leie da man har hund, katt og rotter. leia må være sånn at man kan betale og uten lappen må det være sentralt. med en stor hund som krever mye trenig og 2 katter som er vant til å løpe i skogen og med to store rottebur, så rekker liksom ikke ei liten leilighet til rett og slett.
det er mange der ute som gjør slikt som du nevner... og det er uansvarlig. men noen ganger og ofte mange så er det faktisk slik at man ikke kan holde løftet sitt.... :sob: :worry:

enda en grunn til å skaffe dyr fra en god oppdretter, for de fleste tar dyret tilbake om slikt skulle oppstå.

og jeg har eid mange omplasseringsdyr og mener at de ofte er mer tillitsfulle enn andre. særlig hunder. ikke at jeg anbefaler det, da mange har problemer. men det er den jobben man gjør sammen som knytter hverandre

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Debatt inlegg

Post by Tiannina »

Bra skrevet Aurora! :bravo:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by lille lakris »

fint skrevet!

vær så snill skrives delt opp, ikke i ett ord.
er vel lov å skrive han istedet for ham nå, men jeg synes det tar seg best ut med den gamle formen ham.

dette er en vekker for mange- håper noen får dårlig samvittighet.

ellers, som Wolff sier, ting kan skje- det har jeg selv opplevd med streikende helse.

det er kanskje på sin plass med en setning om at NOEN ganger kan det være det beste for dyr og eier med en omplassering, men langt skjeldnere enn alle de annonsene man ser av dyr til salgs på finn og dyrenett sklle tilsi!

denne burde postes i avisen før hver ferie.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Debatt inlegg

Post by Elisabeth »

Et viktig tema. Bra at du engasjerer deg.
Personlig synes jeg det er viktig å legge hovedfokus på å tenke seg om FØR man skaffer seg dyr, og dermed kan unngå en påfølgende omplassering. (som du jo har gjort i innlegget ditt).
Jeg klarer ikke helt å hindre at mine første tanker likevel er negative om folk som gir fra seg f.eks. hunder fordi de får barn eller skifter jobb. Men når jeg får tenkt meg om, så vet jeg jo at det i de fleste tilfellene der er bedre for dyret å bli omplassert enn å bo hos noen som ikke har tid og energi til å ta seg av dem som de trenger.
SÅ mye kunne vært unngått hvis folk bare hadde tenkt seg om en gang eller to før de skaffet seg dyr. Jeg får helt vondt inni meg av de som gir fra seg dyrene bare fordi de ikke hadde planlagt at de skulle på sommerferie. Kaniner, hamstre, katter, hunder.... Nei...
Prisene på dyr burde vært høyere, sånn at det kanskje hadde ført til at folk tok seg litt bedre tid til å planlegge og kanskje revurdere anskaffelse av dyr. Og det hadde kanskje ført til at det i første omgang ville blitt temmelig mange dyrebabyer til overs, og så kanskje overproduksjonen ville gått litt ned. Mindre marked burde føre til lavere produksjon.
Og folk burde kastrere kattene sine. Har sett nok uflidde villkatter som ikke virker som de har det særlig godt.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by Itchigo »

Helt sant!

Her er det ferdige innlegget som er sendt til avisen (fikk beskjed om dem om å korte ned til 1500 tegn):

Vi har alle sett annonsene om kjæledyr som trenger et nytt hjem, og nå om sommeren er det flere enn noen annen gang.
Det er mange forskjellige grunner til at folk gir bort dyret sitt. Allergier, flytting, eller at man rett og slett ikke har nok tid er blant de vanligste.
Oftest er det snakk om unge katter og hunder, kaniner og smågnagere. Dyr som man skaffet mens de var søte og små, men som kanskje ikke levde opp til forventningene. Hva gjorde de feil? Luktet de? Var det for mye arbeid?
Da er det lett å legge ut en annonse. Si at det er veldig trist (for du var jo så fryktelig glad i han) men du er ikke lenger i stand til å ta vare på dyret. Så kan noen andre ta seg av problemet.
Adopterte dyr er ikke alltid like hengivne som de dyrene med en fast eier. De har vanskeligere for å knytte bånd med nye mennesker. Et dyr som har fått en ustabil «barndom» vil ikke fungere like bra som voksen, og oftere enn det burde ender det med at dyret må bli avlivet.
Så tenk deg om før du anskaffer et dyr! Om du ikke kan gi dyret et trygt, stabilt hjem; ikke skaff deg det! Kaninunger og kattunger er ikke like søte og små når de vokser opp. Det er virkeligheten. Det er krevende å ha dyr, både fysisk, mentalt og økonomisk. Kan du ikke takle dette så får du greie deg uten. For noe som ender som et mislykket prosjekt for deg, kan bli et ødelagt liv for «Mons» og alle de hundrevis av andre dyrene som i år har blitt gitt bort til noen andre eller avlivet fordi man ikke hadde tid til dem.
Aurora Grefsrud
Aurora

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by Larm »

Bra Aurora :cheeeers:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by Itchigo »

Arrgh, ingen svar denne gangen :( Og har ikke hatt muligheten til å lese avisen så aner ikke om det har komt med
Aurora

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by Itchigo »

Da er innlegget mitt i btBatt i dag :) Del 2, rett før tegneseriene :cheeeers: Jeg ble visst 16 år, aner ikke hvor de fikk det fra...
Aurora

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Debatt inlegg

Post by tantepose »

:cheeeers:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply