Har akkurat fått meg to rotter.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Har akkurat fått meg to rotter.

Post by WillyWonka »

På søndag tok jeg over to hann rotter :) De er vel rundt... 9 mnd tror jeg. :cheerful:
To hetterotter. (Den ene er svart og hvit, mens den andre er brun og hvit).

Syns pelsen ser så ustellt ut.. Flere lange hår i forhold til resten av pelsen.
Der pelsen skulle være hvit, er den gul... tips?


Når jeg ser nøye i pelsen kan jeg se noe som kunne likne egg. noe rødt/oransj helt ved hårfestet. Tenkte midd, men kan ikke se noe dyr, og syns ikke at det ser ut som de klør noe mer enn det burde.

Veldig sosiale dyr. nyskjerrige. noe skvetten, men det går seg til. de er jo helt nye her hos meg.
Var ikke forberedet på at de var så store, da jeg ikke så de før jeg overtok, men ser ut til at de trives i buret likevel.


Jeg kan vel kanskje ha de med ut? Tenkte om jeg hadde kjøpt sånt bånd til dem, at de kan løpe litt på plenen... eller...?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by Larm »

Det er helt vanlig at noen hår er mye lengre enn andre.
Det at den er gul kan være tiss.

det ved hårfestet som er orange/rødt er ikke egg. Mange hannrotter blir slik på huden.
Egg er blanke og dråpeformede og henger fast i pelshårene som små pærler.

Jeg har ikke kunnet bruke sele på mine, men jeg vet om flere som har gjort det.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by Skaubytroll »

Hvis du mistenker utøy i pelsen burde du ta de med til dyrlegen og få Stronghold, veldig enkelt å påføre, og tar det aller meste av utøy ;)

Hvit pels kan ofte bli litt misfarget, du kan prøve å bade de litt, vi har en tråd her inne om bading av rotter, der står det litt av hvert :giggle:

viewtopic.php?f=3&t=11413

Du kan selvfølgelig prøve en sele, men jeg har aldri vært fornøyd med de. Kronglete å få på, og rottene åler seg gjerne ut av de. Jeg syns det er bedre å la de løpe litt fritt inne på et "sikkert" sted ;)

Gratulerer som rotteeier, og velkommen inn hit :D
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by WillyWonka »

Takk :nottelling:

Såååå lettet. ble litt fortvilet med tanke på at det skulle være uttøy på de alelrede. jeg vet at jeg har forpliktet meg til vetrenærutgifter og den slags, men akkurat nå har jeg ikke råd. er student og har ikke fått lønna i fra sommern ennå.
Meeeen da går det jo greit =) de er så hærlige, hadde ikke heeelt lyst til å gi de tilbake igjen. da ville de blitt avlivet...

Jeg får prøve å bade de litt. hadde alltid sett for meg at rottene skulle være Svart/brun og hvit, ikke gul :D

hmm.. da blir det litt værre å ta de med ut. vil gjerne ha med begge samtidig, men men :) bruker å ha de litt i sofaen oppå ett pledd. tisser de på den, er det jo bare å vaske pleddet =)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by Maxtine »

Rotteseler er skikkelig dumme... :nottelling: Hvertfall de du får kjøpt i butikken. Fikk meg en som de sa var til både ilder og rotte men sela er altfor bred, og rottene bare piper redd når vi tar den på. Derfor lagde jeg meg en egen en... :P Knøt to justerbare løkker jeg også limte jeg på en tynn myk skinn-reim. Nå merker de knapt at de har den på. ^^ Og en annen ting som er teit med de du kjøper i butikken er at de bare tar tak i sela med forpotene og drar den av... xP

Men det med de greiene i pelsen burde du få sjekka, er jo litt verre når eggene klekker og de får lus, lopper eller ett eller annet... Da kan jo de jo hoppe over på deg. :P
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by WillyWonka »

Ja, etter å ha sett hva folk skriver, så har jeg bare vurdert å la de selene være. Litt dumt å satse at de fungerer, så tar man de med ut, og plutselig i et uoppmerksomt øyeblikk har jeg ingen rotter... :nottelling:

Jo jeg vet, men jeg stoler på Larm. Rottene ser ikke ut til å bry seg med det. :cheerful:
og har snakket med en vetrinær, ho mente å at så lenge æ ikke kunne se at det va dyr i pelsen og at rotene ikke klødde mer enn normalt, så sku jeg bare vente å se det ann :happy:

Ble litt fortvilet.. Trodde jeg måtte gi de tilbake allede etter noen få dager. Tar hun dem tilbake, blir de avlivet, og de er jo så hærlige.. har hatt de i en uke, og er allerede blitt veldig glad i dem. :lovey:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by tantepose »

Behold dem du!Tviler ikke på at du kommer til å ta godt vare på dem! :cheeeers:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by WillyWonka »

Javisst. det er mine søte småååå <3 Helt forelsket i dem, og det er så rart med tanke på at jeg for en uke siden knapt nok hertes å ta i dem :D

Dere skulle sett prinsen min i dag <3 Jeg hadde begge, både Mario og Luigi, på sofaen sammen med meg mens jeg så film. Så kom mario opp og begynte å klatre på meg. jeg smattet litt til ham og han kom opp og ka meg ett slipp på leppa.
Fikk Suss i fra prinsen min :kisses:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by tantepose »

Ja det er så koselig å få litt rottevask! :happy: Jeg har en som tar tak i nesen min og renser laaaangt opp i nesa!Og så stikker hun nesa si inn og snuser grundig! :roflmao: Må bare si at nesen min er ganske ren fra før også da... :nottelling:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by WillyWonka »

heheheh :D de passer på at ingen busemenn kommer til syne når du får besøk??
Så omtenksomt av dem :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Har akkurat fått meg to rotter.

Post by tantepose »

hehehe :nottelling:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply