Smerter

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Smerter

Post by Arisia »

Vi har ei rottejente på godt over to år som har fått en jursvulst. Siden hun er så gammel kommer vi ikke til å operere på henne, og vi lar henne leve så lenge hun ikke har det vondt.

I det siste har pelsen strittet veldig når hun har sovet/slappet av, og dette kan jo indikere på smerter. Jeg lurer på om det er noe som gjør vondt som ikke synes. Jeg har klemt på henne og hun har ikke vist smerter når jeg har kjent på ledd, mage, svulst etc. Når kan man vite at hun trenger å slippe? Pelsen har strittet en god stund, men legger seg ned igjen når hun er oppe og går.
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Smerter

Post by Radney »

Det er ikke uvanlig at de av og til har "buste" pels når de sover. Det trenger ikke ha noe med sykdom å gjøre. Hvor mange dager har hun hatt det?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Smerter

Post by tantepose »

Det kan være for å holde varmen.Prøv å skru opp varmen der hun står og se om det endrer seg. :smile:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Smerter

Post by Arisia »

Varmen er helt fin der buret er nå. Det er faktisk varmere her enn det det har vært på det andre rommet de brukte å stå på.

Hun har hatt det i 1 uke nå tror jeg. Jeg er bare redd for at hun har det vondt, og kan ikke fortelle meg det. Har allerede ha måttet avlive to rotter de siste to månedene pga sykdom, så jeg er vel redd for at jeg må gjøre det igjen.
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Smerter

Post by tantepose »

Ja det er det såre med å ha rotter.... :sadpace: Men de gir så mye kjærlighet mens de er her. :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Smerter

Post by Matmor »

Når kan man vite at hun trenger å slippe?
Bustepelsen alene er ikke et godt mål på at hun har smerter. Hvis hun derimot slutter å ha glede av de andre rottene (isolerer seg fra dem, eller blir plaget av dem), eller blir mindre interessert i kos fra deg, og reduserer matinntaket kan du være nokså sikker på at hun er mett av livet. Eller hvis hun blir likgyldig overfor både rotter og mennesker, men fortsetter å spise.

Det kan være vanskelig å vite om en rotte med svuslt spiser nok. Selv om vekten holder seg stabil, går jo rotta effektivt ned i vekt hvis selve svulsten vokser. Ukentlig veiing, kombinert med bilder for å vise størrelsen på svulsten kan gi en pekepinn på hvordan det går med vekten.

Men akkurat når det gjelder smerter har jeg hadd glede av en annen metode her hjemme: Jeg gir rotta en prøvedose med smertestillende (Metacam), og ser om det har en effekt. Hvis rotta begynner å bevege på seg etter å ha vært apatisk, eller blir mer sosial med medisin innabords, vet jeg at den har vondt til vanlig.

Jeg håper rotta di bare er gammel og sover mye. Det er ikke en sykdom, selv om "sover mye" også kan være tegn på sykdom :rottehode:

Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Smerter

Post by Arisia »

Matmor:
Hun blir en del plaget av kastraten hun bor sammen med, og piper noe helt jævlig når han pusser henne. Uansett er dette ikke noe nytt siden de småkrangler nå og da men stor koser seg når de sover sammen. Hun sover enda sammen med han, men gir kanskje litt mer lyd i fra seg enn vanlig. I tillegg går hun rart. Har vært til veterinær angående gangen hennes før, men de har ikke sett noe unormalt. Selv kan jeg si at jeg synes det ser rart ut når bakbeina hennes står i vinkler de ikke skal stå i. Jeg har tatt tak i beina før og bevegd på dem, og hun har aldri vist tegn til smerte.

Hun spiser enda og har en ganske rund mage. Er utrolig glupsk når det kommer en god bit inn i buret, og vil gjøre alt for å stjele mat av oss mennesker. Svulsten er godartet i følge veterinæren, og har ikke vokst siden jeg merket at den var der. Den er ca på størrelse med en ert. Hun sitter faktisk og spiser akkurat nå imens jeg skriver.

Ellers er hun skral til beins som jeg sa. Takler høyder mindre enn før og har mer enn en gang falt ned. Så nå blir det eldre-sikring av buret. Jeg vet at jeg kanskje bekymrer meg uten grunn, men man blir litt trett på syke dyr. Hun virker ikke apatisk, men sutrer gjerne mere enn før om jeg må ta mat i fra henne, eller løfte henne fra et sted til et annet. Hun er en såkalt pipe rotte. Hun piper uansett hva som skjer med henne.
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Smerter

Post by Matmor »

Piperotter sier i alle fall fra hvis det man gjør med dem er vondt :cheerful: En ertestor svulst som ikke har vokst på en stund er knapt noe å bekymre seg for. Sannsynligheten for at hun dør med den og ikke av den er stor. :wink: De andre symptomene hennes, med bredbent gange og fall er typiske gammelrotteplager. For noen går det raskt nedover, og for andre tar det måneder. Håper hun koser seg videre framover.

Post Reply