Gammel rotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Gammel rotte

Post by Arisia »

Tiril er ei 2 og et halvt år gammel rotte dame som bor alene. Grunnen til det var at hun ble veldig sint på sin gamle burkamerat, som var mye yngre og mye mer leken enn det Tiril tålte. Hun ble en helt ny rotte da hun fikk lov til å bo alene, og ligger for det meste og sover, koser seg med mat og trasker rundt om kring. Nå har hun blitt litt annerledes derimot. Jeg kjenner at hun er veldig slapp og "beinete" på en måte. Ikke det at hun er så veldig tynn, for magen er stor og god - men ben stikker litt ut her og der. Kan være at hun egentlig er tynn, men at det vises dårlig. I tillegg har hun en jursvulst (som hun har hatt en stund) og en annen svulst som ligger litt lengre opp. Den siste er ganske ny, men jursvulsten vokste ikke så mye. Det er vanskelig for en rottemamma og se hva dyrene vil man skal gjøre, og når det er på tide og ende et liv. Jeg vet ikke om hun har det vondt, eller om hun rett og slett er på vei over til den andre siden. Hun sover hele tiden og er veldig lite aktiv. I tillegg klarer hun ikke gå skikkelig. Hun bare vagger bortover (bred gange) og løper absolutt ikke lengre.
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Gammel rotte

Post by wollf »

høres ut som det samme som stine. stine hadde en stor jursvuls bak og en liten forran, hun ble roligere og slik du beskriver. var ikke før jeg avlivde henne at jeg skjønnte hvor sliten hun var. hun døde imed en gang hun fikk første sprøyte

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Gammel rotte

Post by Stine »

Eldre rotter mister ofte mye muskelmasse, derfor kjennes de ofte tynnere selv om de har stor mage og de flyter utover.
Det hadde nok hjulpet henne en del å få bort kulene, men som du skriver virker det ikke som hun har god nok allmenntilstand til det. Hun bør få næringrik mat(som er sunn!) , fordi kulene tar mer og mer energi når og ettersom de vokser. Broccoli kan også forsinke og forebygge kreft, så det kan gjerne gies.

Mest sannsynligvis har hun ingen smerter, men for sikkerhetskyld kan du prøve å gå metacam og se om hun forandrer oppførsel.

Det er også vanlig at eldre rotter sover mer og ikke er så aktive som før, så det trenger ikke å være noe sykdomstegn.

Hvordan er pelsen hennes? Er den flat og glatt, eller er den bustete og står opp? Har hun porphyrin?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Gammel rotte

Post by Arisia »

Hun får beaphar care+ som er et veldig bra for. Får litt godbiter (kjøtt) på siden, men ellers spiser hun kun tørrforet. Vi har bestemt oss for å ikke operere på henne, siden hun ikke er i den beste formen. Takk for broccoli rådet :)

Den er bustete også har hun en del porphyrin i nese og pels. Hun nyser ikke så mye, men det kommer fremdeles ut nå og da.

Vi er veldig glad i henne, men vil ikke la henne lide unødig.
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Gammel rotte

Post by Lyngrottene »

Høres veldig ut som slik min Ruth var i slutten når hun levde. Hun var ikke tynn, men du så på henne at hun begynte og bli gammel, rett og slett. Hun spiste, sov mye, og var delvis "bred i gangen"

Så min "knapp" er på at alderen nå begynner og innta henne. Ruth ble litt over 2,5 år gammel
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Post Reply