Gått ned i vekt
Moderator: Moderatorer
Re: Gått ned i vekt
Fortekor er en type hjertemedisin som kalles ACE-hemmere, atenolol er en "betablokker" og enalapril er er en ACE-hemmer som Fortekor.
Det er mulig å legge en betablokker til en ACE-hemmer, men to ACE-hemmere på en gang blir ikke brukt. Det er typen og alvorlighetsgraden av hjertesvikt veterinæren tror det dreier seg om som bestemmer hvilke legemidler som gis, for det er mange forskjellige ting som kan gjøre at hjertet ikke pumper som det skal. Hvis du orker å lese står det noe i en tabell her:
http://www.astrazeneca.no/astrolit/07nr ... 7-a19.html
Det gjelder mennesker, selvsagt, men det er ikke så forskjellig fra det som gjøres for dyr.
Så det er ikke bare å pøse på med medisiner - veterinæren må ha tro på at de skal virke for akkurat rotta di!
Det er mulig å legge en betablokker til en ACE-hemmer, men to ACE-hemmere på en gang blir ikke brukt. Det er typen og alvorlighetsgraden av hjertesvikt veterinæren tror det dreier seg om som bestemmer hvilke legemidler som gis, for det er mange forskjellige ting som kan gjøre at hjertet ikke pumper som det skal. Hvis du orker å lese står det noe i en tabell her:
http://www.astrazeneca.no/astrolit/07nr ... 7-a19.html
Det gjelder mennesker, selvsagt, men det er ikke så forskjellig fra det som gjøres for dyr.
Så det er ikke bare å pøse på med medisiner - veterinæren må ha tro på at de skal virke for akkurat rotta di!
Doxycycline dette er også antibiotika. Vibranord inneholder dette mener jeg.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, Höner forklarte at flere av medisinene var antibiotika, men at Baytril var den beste (og den får hun jo nå i forbindelse med betent sår på foten). Videre skulle hun lese litt om Enalapril og Atenolol, og så komme tilbake til meg.
Videre sendte jeg en mail til Avivet for å spørre om de hadde noen tips. Mener nemlig det var de som hjalp meg, i samarbeid med en veterinær her i Trondheim, med å finne "riktige" doser medisin for å "bli kvitt" LVI-problemer tidligere. Tenkte kanskje de hadde noen tips også i denne situasjonen. Jeg fikk svar i dag:
"Du bør komme hit med Sabrina slik at dyrlegen får undersøkt henne. Sannsynligvis vil det være lurt å ta et røntgenbilde for å sjekke hjerte og lunger. Hun har trolig som du sier et luftveisproblem, men hvor det er og hvor alvorlig det er vil vi nok kunne se på røntgen, i tillegg kan vi se om hun har hjerteproblemer. Det er desverre ikke mulig å operere hjertet, med det finnes andre medisiner i tillegg til de du allerede gir. Bare ring oss på tlf 22355444 så kan vi avtale en time."
Jeg forsto det sånn på Höner at det ikke var aktuelt å ta røntgenbilder av Sabrina, da de ikke har utstyr til det, men jeg kontaktet to andre klinikker i byen. Den ene sa at "av og til man kan se hvor problemet ligger - andre ganger ikke". Den andre sa i alle fall at de gjennomfører røntgen på rotter - og der var det i tillegg billig. Tenker å dra dit da - er jo verdt et forsøk
Videre sendte jeg en mail til Avivet for å spørre om de hadde noen tips. Mener nemlig det var de som hjalp meg, i samarbeid med en veterinær her i Trondheim, med å finne "riktige" doser medisin for å "bli kvitt" LVI-problemer tidligere. Tenkte kanskje de hadde noen tips også i denne situasjonen. Jeg fikk svar i dag:
"Du bør komme hit med Sabrina slik at dyrlegen får undersøkt henne. Sannsynligvis vil det være lurt å ta et røntgenbilde for å sjekke hjerte og lunger. Hun har trolig som du sier et luftveisproblem, men hvor det er og hvor alvorlig det er vil vi nok kunne se på røntgen, i tillegg kan vi se om hun har hjerteproblemer. Det er desverre ikke mulig å operere hjertet, med det finnes andre medisiner i tillegg til de du allerede gir. Bare ring oss på tlf 22355444 så kan vi avtale en time."
Jeg forsto det sånn på Höner at det ikke var aktuelt å ta røntgenbilder av Sabrina, da de ikke har utstyr til det, men jeg kontaktet to andre klinikker i byen. Den ene sa at "av og til man kan se hvor problemet ligger - andre ganger ikke". Den andre sa i alle fall at de gjennomfører røntgen på rotter - og der var det i tillegg billig. Tenker å dra dit da - er jo verdt et forsøk

Heimdal dyreklinikk har da røntgen apperat? Vi har røntget hunden vår, og jeg snakket selv om å rønkte jenta mi med Katrin, fordi hun har også hjerteproblemer.
Stine
Sjekk ut hjemmesiden:
http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjekk ut hjemmesiden:
http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, men det er sikkert problematisk siden det er så smått. Snakket med strinda smådyrklinikk nå - som er den billige klinikken jeg nevnte i sta - og veterinæren sa at det sannsynligvis ikke blir gjort noe funn ved hjelp av røntgen :S
Jeg snakket med Höner igjen i dag, og hun har funnet en medisin jeg kan gi Sabrina i stedet for Fortekor :cheesy: Denne heter Emconcor, og etter det jeg har lest om den høres det virkelig ut som om det er den hun trenger! Har gitt den første dosen i kveld, så får vi bare håpe at virkningen kommer snart! :happy: I tillegg skal det være lite bivirkninger på denne medisinen. Hun har lest om forskning som har blitt gjort på denne medisinen, og det ser bra ut ^^ *krysser fingrene*
Har hun begynt å spise bedre? Hvis ikke bør du prøve å mate henne med grøt fra sprøyte eller noe slikt. Emconcor er kjent for å gi flere bivirkninger hvis den som får det er mager og ikke får i seg nok kalorier
Krysser fingre for at veterinæren har truffet riktig med medisinen!

Krysser fingre for at veterinæren har truffet riktig med medisinen!
Matlysta går opp og ned. Ser aldri at hun spiser vanlig rottemat, men gud, jeg har prøvd med mye forskjellig ellers! Banan, avocado, egg (kokt, halvkokt, rått), saft, sukkervann, vaniljesaus, sjokoladesaus, nugatti, mais, maissaft, ulike tropiske frukter, vannmelon, ulike typer grøt - både babygrøt på glass og sånn som man blander selv, rottesnop, krem, tunfisk i olje, knekkebrød, grovt rundstykke, ostelandgang, ost, kremost med skinke, salat, skinke, ananas, rømme, smør - ja, you name it! Jeg er sliten :crazy: Bruker så mye tid hver dag på å prøve å få i henne mat. Å presse i henne mat med sprøyte vet jeg ikke om jeg klarer. Synes det er ille nok å sprute vann i munnen hennes et par ganger om dagen - og å dytte medisin inn i munnnen hennes når hun nekter å ta den.
Jeg håper virkelig at denne medisinen fungerer... Jeg ser det godt på henne at hun er sliten.
Jeg håper virkelig at denne medisinen fungerer... Jeg ser det godt på henne at hun er sliten.
Det høres ut som en vond situasjon
Jeg håper virkelig de nye medisinene har effekt. Hvis ikke er kanskje det mest barmhjertige å si farvel. Hvis hun er sliten og du er sliten allerede gjør det ikke mindre vondt å utsette det...

Vi får vente og se om medisinen gir effekt først. At jeg er sliten er uten betydning. Det er Sabrina som er viktig :cheerful:
Kjære alle rotteforeldre. Nå er Sabrina i rottehimmelen... I går skjønte jeg at jeg måtte ta det tunge valget - til tross for at jeg bestemte meg og ombestemte meg flere ganger. Jeg skulle nemlig veie Sabrina, og det viste seg at hun hadde tatt av nesten 30 g(!) bare i løpet av de siste, tja, 5 dagene eller noe
Den nye medisinen så ikke ut til å funke på hjerteproblemet den heller, selv om hun bare hadde fått den to kvelder, da. Jeg klarte ikke å la henne fortsette. Hun hadde det så vondt. Totalt hadde hun gått ned nesten 90 g siden september i fjor, men det var som sagt først nå nylig hun begynte og vise tegn til sykdom. Jeg savner henne utrolig mye... Håper hun har det bra der hun er nå :grine:
Veterinær Höner sa at hun bare siden sist vi var til henne kunne se at Sabrina var blitt dårligere, og dette var for kun noen dager siden. Hun var til og med begynt å bli blå... Hun trodde ikke at hun kom til å bli frisk igjen. Det gjør jævlig vondt å vite at hun nå er dø, men man må jo tenke på deres beste. :kjempetrist: Men vi skal møtes igjen <3

Veterinær Höner sa at hun bare siden sist vi var til henne kunne se at Sabrina var blitt dårligere, og dette var for kun noen dager siden. Hun var til og med begynt å bli blå... Hun trodde ikke at hun kom til å bli frisk igjen. Det gjør jævlig vondt å vite at hun nå er dø, men man må jo tenke på deres beste. :kjempetrist: Men vi skal møtes igjen <3
-
- Alfatryne
:kjempetrist: Det var virkelig trist og jeg kondolerer... En virtuell trøsteklem herfra :kjempetrist:
Takk, det trengs nå <3
Så trist :trist:
Du gjorde det rette, men lett er det aldri :trist:
Du gjorde det rette, men lett er det aldri :trist:
Trøsteklem til deg fra meg.<3