Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Larm »

En i DK får sprøyter til sin rotte som gjør at svulstene minsker:
http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... ight=knude
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Takk for linker, har tittet gjennom dem nå.

Jeg har noen spørsmål angående operasjon. Hanne Svenningsen sa at de kom til å bruke narkosesprøyte, og eventuelt supplere med gass. Jeg sa at jeg har hørt at narkosesprøyte ikke bør brukes og at gass er det tryggeste, men hun mente at det bare gjaldt før, mens det de bruker nå er mye tryggere enn gass og er det beste å bruke under operasjon. Stemmer dette?

Og jeg tror hun nevnte at de kom til å sy med ståltråd. Er dette beste løsningen?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by lucas »

Det anses absolutt som tryggest å bruke gassnarkose, dette er også vanligst rundt om nå. Samtidig, siden hun sa det hun sa bruker de nok en ny og bra type injeksjonsnarkose så det burde være greit. Men gass er å foretrekke :)

Ståltråd er ikke noe særlig da det er ubehagelig for dyret.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Stine »

Hun bør bruke en sånn tråd som man slipper å ta av(husker ikke hva det heter), og gjerne ha på kirurgisk lim i tilegg :cheerful:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by anita »

Mitt forslag; du kan fortelle veterinæren din at hun må ta kontakt med andre veterinærer med større erfaring i rottenarkose før hun begynner å operere på dine. Det er ikke bare hva man bruker, men hvordan man bruker det som teller - en telefon til feks TamAlna Dyreklinikk bør få henne på andre tanker; rotter i alle aldre legges på gass der, og belastningen er minimal i forhold til andre metoder som har vært benyttet på mine, ihvertfall.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje Lenore »

anita wrote:Mitt forslag; du kan fortelle veterinæren din at hun må ta kontakt med andre veterinærer med større erfaring i rottenarkose før hun begynner å operere på dine. Det er ikke bare hva man bruker, men hvordan man bruker det som teller - en telefon til feks TamAlna Dyreklinikk bør få henne på andre tanker; rotter i alle aldre legges på gass der, og belastningen er minimal i forhold til andre metoder som har vært benyttet på mine, ihvertfall.
Jeg ville også sagt til veterniæren at hun burde snakke med andre veterinærer som har god erfaring med rotter!
Det gjorde jeg da min rotte hadde luftveisinfeksjon og veterinæren jeg gikk til visste ikke helt hva han gjorde ( jeg visste mer enn han når jeg spurte om forskjellige ting ang antibiotika osv), så da spurte jeg om han kunne ringe til en annen dyreklinikk hvor han visste at de hadde peiling på rotter, noe han gjorde uten å nøle!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by wollf »

det om narkosen sa de her også nå. så det kan stemme. men absolutt å anbefale tråd som forsvinner av seg selv

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by anita »

Hvis man har fått tak i et vidundermiddel som er enda mer skånsomt, og ikke minst går like fort ut av kroppen, så må vi få vite hva det er, takk :jepp:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by wollf »

like fort ut går den ikke:( men de har narkose og gass de bruker samtidig. den nye narkosen skulle vist være noe bedre

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Stine »

Vetrinæren som jeg bruker, brukte lett narkose og lokalbedøvelse ved keisersnitt, og narkose og gass den andre gangen(operasjon av jursvulster). Begge gangene brukte hun lang tid på å komme helt ut av narkosen. Hun var våken når jeg dro hjem, men fortsatt veldig sjanglete. Den andre gangen sov hun når jeg kom og skulle hente henne, så jeg forlangte oppvåkningsprøyte, som hun våket ganske rasket av. Men etter noen timer var det som om hun gikk inn i narkose igjen :sorry: Hun mistet alle reflekser :oops: Men etter en del timer våknet hun heldigvis gradvis igjen.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by anita »

Det er vanskelig å sammenligne uten å vite som ble gitt og hvordan - det er valgmuligheter, og i tillegg er det individuelle forskjeller hos pasientene, men all erfaring teller for andre.
Jeg har ikke ork til å ramse opp mine ...
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Tusen takk for alle svar, dere er veldig gode å ha oppi alt det her :love:

Da skal jeg ringe både PetVett og TamAlna i dag og forhøre meg, og kjenne litt på magefølelsen. Jeg håper bare at TamAlna har ledig time til operasjon veldig snart om jeg velger dem i stedet, vil få dette overstått så fort som mulig.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Ringte TAM Dyreklinikk Alna nå. Ringte to ganger uten svar, så jeg tenkte at jeg fikk prøve igjen senere, men til min overraskelse ringte de nettopp tilbake. Sånt liker vi! :cheerful:

Tonje Haug som jeg har fått anbefalt var ikke på jobb ennå, så jeg pratet med en annen veterinær som har mest erfaring fra hund og katt, husker ikke hva hun heter. Men hun visste jo hva de pleide å gjøre når de opererer på rotter, så jeg fikk en del svar likevel. Veldig trivelig dame. Hun sa at gass er det tryggeste og det er det de bruker, og at de ikke syr med ståltråd.

Jeg skal ringe igjen mellom 2 og 3, for da hadde visst Tonje Haug forhåpentligvis litt ledig tid, slik at jeg fikk pratet med henne direkte. Og forhåpentligvis hadde de ledig time til operasjon på mandag, det hadde vært knallbra, siden det er den dagen jeg har innstilt meg på å operere og jeg har fikset med bil og sjåfør og greier.

Så jeg venter med å ringe PetVett inntil jeg har pratet med Tonje direkte senere i dag :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by anita »

:jepp:
Ståltråd brukes på de veldig få som spretter opp bukstingene rett etter operasjonen - noe som selvølfgelig er livstruende. Da kan det være verdt et forsøk, ihvertfall.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

anita wrote::jepp:
Ståltråd brukes på de veldig få som spretter opp bukstingene rett etter operasjonen - noe som selvølfgelig er livstruende. Da kan det være verdt et forsøk, ihvertfall.
Da skjønner jeg litt mer, det er sikkert derfor Hanne Svenningsen anbefalte det. Men jeg har mulighet til å være hjemme de første dagene etter operasjonen, og rett etter operasjonen når jeg får henne med meg hjem kan jeg jo enten ha henne i fanget eller sitte og følge med på henne i buret, for å se at hun ikke spretter opp stingene.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply