Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tifa »

Tonje! wrote:Ringte TAM Dyreklinikk Alna nå. Ringte to ganger uten svar, så jeg tenkte at jeg fikk prøve igjen senere, men til min overraskelse ringte de nettopp tilbake. Sånt liker vi! :cheerful:

Tonje Haug som jeg har fått anbefalt var ikke på jobb ennå, så jeg pratet med en annen veterinær som har mest erfaring fra hund og katt, husker ikke hva hun heter. Men hun visste jo hva de pleide å gjøre når de opererer på rotter, så jeg fikk en del svar likevel. Veldig trivelig dame. Hun sa at gass er det tryggeste og det er det de bruker, og at de ikke syr med ståltråd.

Jeg skal ringe igjen mellom 2 og 3, for da hadde visst Tonje Haug forhåpentligvis litt ledig tid, slik at jeg fikk pratet med henne direkte. Og forhåpentligvis hadde de ledig time til operasjon på mandag, det hadde vært knallbra, siden det er den dagen jeg har innstilt meg på å operere og jeg har fikset med bil og sjåfør og greier.

Så jeg venter med å ringe PetVett inntil jeg har pratet med Tonje direkte senere i dag :)
Min Naera har også (mest sannsynlig) jursvulst, og vi skal til Tonje på fredag. Hun er kjempehyggelig, tar seg god tid, og har stor erfaring med rotter (hun har det selv).
Nå har jeg ikke operert hos henne før, men regner med det går bra. Men gruer meg litt... :(
Rotteløs :trist:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje Lenore »

Min Naera har også (mest sannsynlig) jursvulst, og vi skal til Tonje på fredag. Hun er kjempehyggelig, tar seg god tid, og har stor erfaring med rotter (hun har det selv).
Nå har jeg ikke operert hos henne før, men regner med det går bra. Men gruer meg litt... :(
Lykke til, det går nok sikkert bra ettersom Tonje er ganske så flink! :cheesy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Tifa wrote:Min Naera har også (mest sannsynlig) jursvulst, og vi skal til Tonje på fredag. Hun er kjempehyggelig, tar seg god tid, og har stor erfaring med rotter (hun har det selv).
Nå har jeg ikke operert hos henne før, men regner med det går bra. Men gruer meg litt... :(
Lykke til! Skjønner godt at du gruer deg, men det er i det minste litt trøst i å vite at vi er flere som sitter i samme båt. Regner du med at dere kommer til å sterilisere og?

Jeg skal gi rapport så fort Frida er operert, om hvor vi endte opp og hvordan det gikk. Forhåpentligvis blir det en solskinnshistorie, men jeg kommer ikke til å slappe av før operasjonen er over og såret er grodd fint. Er så nervøs!
Tonje Lenore wrote:Lykke til, det går nok sikkert bra ettersom Tonje er ganske så flink! :cheesy:
Har du operert hos henne før?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje Lenore »

Nei, men ei venninne har, og hun var veldig fornøyd :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Tonje Lenore wrote:Nei, men ei venninne har, og hun var veldig fornøyd :cheerful:
Det er godt å høre!! :D Hva slags operasjon var det?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje Lenore »

Tonje! wrote:
Tonje Lenore wrote:Nei, men ei venninne har, og hun var veldig fornøyd :cheerful:
Det er godt å høre!! :D Hva slags operasjon var det?
Det var en svulst, men akkurat sånn i farten husker jeg ikke hvor den satt!
:bleh:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tifa »

Tonje! wrote: Lykke til! Skjønner godt at du gruer deg, men det er i det minste litt trøst i å vite at vi er flere som sitter i samme båt. Regner du med at dere kommer til å sterilisere og?

Jeg skal gi rapport så fort Frida er operert, om hvor vi endte opp og hvordan det gikk. Forhåpentligvis blir det en solskinnshistorie, men jeg kommer ikke til å slappe av før operasjonen er over og såret er grodd fint. Er så nervøs!
Tusen takk :) Lykke til du også! ^^ Det går nok kjempefint :)

Tror ikke vi kommer til å sterilisere henne. Ikke har jeg råd heller =/
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tifa »

Tonje Lenore wrote:
Min Naera har også (mest sannsynlig) jursvulst, og vi skal til Tonje på fredag. Hun er kjempehyggelig, tar seg god tid, og har stor erfaring med rotter (hun har det selv).
Nå har jeg ikke operert hos henne før, men regner med det går bra. Men gruer meg litt... :(
Lykke til, det går nok sikkert bra ettersom Tonje er ganske så flink! :cheesy:
Tusen takk :D Ja, Tonje er kjempeflink! Stoler på henne :)
Rotteløs :trist:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Larm »

Min veterinær pleier å lime og å sy. Dersom det er snakk om sterilisering, så blir hun sydd i flere lag, slik at hvis hun gnager opp de ytterste stingene, så er hun fremdeles sydd i 2 (tror det var 2) lag under.

I tillegg så syr han slik at stingene kommer på undersiden av huden slik at hun ikke får tak i de. Eneste stinget som kommer på oversiden er det siste fordi det blir knytt. Dette gjøres for å minske sjansen for at hun gnager av seg stingene.
Han bruker også en tråd som går i oppløsning av seg selv etter en stund.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Da har jeg pratet med Tonje Haug, hun ringte meg akkurat tilbake.

For det første virket hun utrolig trivelig, og tok seg tid til meg og alle mine spørsmål :cheerful: De har ledig time til operasjon på tirsdag, så jeg vurderer absolutt å bytte til dem. Dessuten vil det totalt bli omtrent 1000 kr billigere å operere hos TAM Dyreklinikk Alna, og selv om prisen ikke er det avgjørende, så har det jo litt å si om man sitter og vurderer to veterinærer som begge virker dyktige. Tonje sa at hun kjenner litt til Hanne og at Hanne ikke ville operert om hun ikke følte seg trygg på det, så jeg vil nok en gang understreke at jeg absolutt ikke sitter med dårlig inntrykk av Hanne Svenningsen og PetVett!

Tonje Haug sa at hun kun har sterilisert rotter to ganger før, og så skal hun sterilisere en til i morgen, så det blir jo tre før jeg kommer dit med Frida. Men begge de forrige gangene hadde det i hvert fall gått helt fint, og husker jeg riktig sa hun at hun flere ganger har operert rotter for andre ting, blant annet svulster og hudproblemer, og hun har aldri mistet en rotte under narkosen. Så det er jo veldig bra.

Så nå skal jeg bare få snakket med Hanne Svenningsen en siste gang, og med mindre hun sier noe som gjør at magefølelsen sier at jeg absolutt burde dra til PetVett i stedet for TAM Dyreklinikk Alna blir det nok sistnevnte. Tror nok jeg kommer i gode hender uansett hva jeg velger egentlig. Dessverre var ikke HanneSvenningsen på PetVett i dag, men resepsjonisten skulle sende henne en SMS så hun forhåpentligvis får ringt meg om hun får tid.

Begynner å føle meg som en telefonterrorist :crazy:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Stine »

Haha, ja kjenenr godt til det å føle seg som en terrorist :cheesy: Iallefall hvis de nesten aldri er der når man ringer, og man må ringe på nytt og på nytt :nottelling:

Begge virker veldig dyktige, så det går nok fint uansett :cheer: Lykke til med operasjon :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by lucas »

Jeg kommer nok også til å få min operert av Tonje. Hun er en flink, hyggelig og veldig hjelpsom veterinær :D

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Da er det avgjort, jeg har bestilt time hos Tonje Haug på TAM Dyreklinikk Alna klokken 13:00 på tirsdag. Wish me luck!

Hanne ringte meg nemlig ikke tilbake i dag (helt greit det, hun har sikkert vært veldig opptatt), og så følte jeg at jeg ikke kunne vente lenger med å bestemme meg, for jeg visste ikke helt hvor lenge TAM Alna kom til å "holde av" timen på tirsdag for meg. Og magefølelsen pekte i den retningen. Så da tok jeg bare en avgjørelse, selv om jeg ikke hadde fått snakket med Hanne.

Ringte TAM Alna for å si ifra og bestille timen, og da jeg på slutten spurte om omtrent når de trodde jeg kunne komme og hente Frida så skulle bare resepsjonisten høre med Tonje Haug, og rett som det var hadde jeg henne på telefonen igjen. Og så ble vi sittende og prate i 25 minutter, om operasjon og rotter og svulster og chip og alt sammen. Setter utrolig stor pris på at hun tok seg så god tid til meg, det er til enorm hjelp. Dessuten er det veldig interessant å lære mer om dette, synes biologi og dyr og alt det der er ufattelig spennende.

Men etter samtalen med Tonje Haug ble jeg nok en gang usikker på om sterilisering virkelig er det beste, for hun snakket varmt om disse chipene. I følge henne gir en slik chip ganske sikkert samme virkning som en sterilisering. Men verken chipen eller sterilisering er jo noen garanti mot flere jursvulster, ettersom Frida tross alt er voksen og har hatt mange løpetider, dessuten er noen jursvulster forårsaket av (etter hva jeg forstår) virus eller gener, og da har jo ikke hormonell behandling noen som helst påvirkning.

For å finne ut hva slags svulst det er Frida har gikk det an at de sendte den inn til test, det ville ta ca en uke og koste et sted mellom 500 og 700. Dette hadde vært veldig interessant og jeg tenkte litt på det, men endte opp med å velge det bort. For i praksis hadde det ikke hjulpet så mye for Frida. La oss si at vi bare hadde fjernet svulsten hennes, så sendt den inn til testing. Hvis resultatet viste at det var f.eks. virus hadde verken sterilisering eller chip hjulpet uansett, og f.eks. chipen tror jeg ikke blir så mye dyrere enn testingen av svulsten. Hadde det derimot vist seg at det var hormonelt, så hadde jeg uansett ikke ønsket at hun skulle gjennom nok en operasjon ved å steriliseres, og jeg hadde heller ikke ønsket å dra henne med til dyrlegen nok en gang for å få enda en narkose for å få denne chipen. Så nei, derfor hadde testing egentlig vært mest for interessens skyld, og det tar jeg meg ikke råd til sånn som økonomien er akkurat nå, dessverre.

Tonje har forresten brukt denne chipen på to av sine egne rotter med godt resultat.

En ting jeg lurer på forresten - siden jeg ikke fikk sjanse til å avbestille timen hos PetVett i dag, ettersom de var stengt da jeg prøvde, tror dere jeg vil få noe gebyr om jeg ringer og avbestiller så fort de åpner i morgen?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Ingvild »

Tonje! wrote:
Tonje har forresten brukt denne chipen på to av sine egne rotter med godt resultat.
En av disse er nok Frøken Mortensrud som vi har nå. Hun blir 2 år i mai og har ingen antydning til jursvulster, hun er bare frisk og rask.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Ingvild wrote:En av disse er nok Frøken Mortensrud som vi har nå. Hun blir 2 år i mai og har ingen antydning til jursvulster, hun er bare frisk og rask.
Så godt å høre! :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply