Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Matmor »

Bartefektningen er en konflikt-ting. Det er ikke godt å si hvilken rolle hun inntar - den som prøver å psyke ut den andre rotta, eller den som prøver å holde den andre unna. Men ut fra bæsjingen er hun antagelig den som prøver å holde den andre på avstand.

Dodraugen
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 11 Sep 2010, 17:02

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Dodraugen »

Filmet litt nå jeg ;)

http://www.youtube.com/watch?v=8i5yIRGIp_4

http://www.youtube.com/watch?v=Hq-kb1eJJ_E

Den første så ser dere alle tre sammen. Leonore er den hviteste og Dumbo er den sorte. Plutt piper også masse, bare man så vidt er bortpå henne (men ikke i denne videoen)

I den andre videoen så ser dere Plutt 30 sekunder etter de andre rottene er tatt bort.

Hun "logrer" med halen også innimellom når hun gjemmer seg hos oss.

Føler at det kanskje ikke går så bra mer :(

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by tantepose »

Jeg kan ikke se noe galt her. :cheerful: Hun er nok bare veldig forsiktig ennå. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Dodraugen
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 11 Sep 2010, 17:02

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Dodraugen »

Tenker også litt på det at hun har vært alene nesten hele livet. Kanskje hun har blitt sosialt ødelagt med andre rotter. F.eks. vet ikek hva hun skal gjøre.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Larm »

Jeg synes det ser ut som om det går kjempefint på videoene :cheer:
Jeg har hatt introduksjoner med jenter hvor de har bitt hverandre til blods flere ganger, bustet seg og fnøset og hoppet i hverandre, og etter noen uker har de kunnet flytte sammen og alt har gått fint likevel. De har bare trengt å bli vant til lukten av hverande. :cheer:

Av det jeg så nå, så ser det ut som om det går nesten knirkefritt :wink:

Hvis hun på siste videoen er plutt, så ser hun ut til å være blue husky. Hun ser nok dårligere pga de røde øynene, mulig at det gjør henne mer skeptisk til de andre i begynnelsen.

Logring med halen har flere av mine gjort også. Noen pga at de ikke vil ha kos, andre fordi noe har vært skummelt, og noen har gjort det pga at det har vært litt spennende å hilse på nye også.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Dodraugen
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 11 Sep 2010, 17:02

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Dodraugen »

Så det at hun er 100% rolig når Leonore kommer bort til henne. Å så tar Leonore å begynner å dra henne bort for så å begynne å slåss masse, er null problem? :P

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by tantepose »

Det kan være den "redde" "unnvikende" oppførselen som trigger dette.Blir forhåpentlig bedre etter hvert som hun skjønner at hun er kommet til en bra plass. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by torasrotter »

Jeg synes også dette så ut som en knirkefri intro.. Men det er godt mulig som du foreslår, at fordi hun har gått aleine så lenge så har hun ikke så bra rottespråk.. Men dette vil nok gå seg til etter hvert.. :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Matmor »

Jeg hørte ikke at hun pep på videoen (muligens bare for lav lydinnstilling) men det som foregikk der så ellers veldig greit ut.
Å så tar Leonore å begynner å dra henne bort for så å begynne å slåss masse, er null problem? :P
Nei, det er et problem. Leonore oppfører seg ikke fint. Plutt signaliserer veldig tydelig at hun ikke er ute etter konflikt og at hun er engstelig. Leonore mener Plutt burde underkaste seg totalt i stedet. Leonore viser dominant adferd.

Fordi Leonore ønsker full underkastelse fra Plutt, og Plutt er for utrygg til å la seg velte på rygg eller å stå ordentlig opp til Leonore må du nok regne med at det tar litt lenger tid før de kan leve sammen i fryd og gamen. Sannsynligvis går det seg til uten skader, men det er en sjanse for at det blir kloring og eventuelle bitt. Hvis du synes det bygger seg opp til noe eller at Plutt ikke tør å spise/drikke for Leonore kan du bli nødt til å skille dem, og bare ha dem sammen i korte perioder under oppsyn. Selv da regner jeg med at de vil kunne introduseres på sikt, men mye langsommere. Det er ikke noe poeng i å ta sorgene på forskudd :cheerful:

Det jeg tenkte er at siden Plutt har stått alene så lenge, er det ikke sikkert at hun skjønner Leonore vil at hun skal legge seg på rygg. Kanskje Plutt rett og slett må ha litt hjelp så Leonore får snuse på henne? Hvis du stoler på at Leonore ikke vil bite hvis du legger Plutt på rygg i hånden din og slipper Leonore borttil ville jeg faktisk å forsøkt det...

Dodraugen
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 11 Sep 2010, 17:02

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Dodraugen »

Leonore legger Plutt på rygg, så prøver Plutt å komme seg litt unna. Å vips løper Lonore etter henne å smeller henne på rygg igjen.

Var ikke noe piping i videoen. De hvor det er piping ble ikke noe bra.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Matmor »

Plutt følger ikke korrekt rottekotyme: Leonore forventer at hun blir liggende til hun, Leonore, bestemmer at det er nok...
Det er godt mulig at Leonore er for ivrig med å vise dominans, men kombinasjonen gjør i alle fall at det blir bråk. Jeg kan ikke kommen med noe annet råd enn å enten ta introduksjonen langsomt så Leonore og Plutt slipper å gå oppå hverandre hele tiden før de er trygge på hverandre, eller å la det stå til og ignorere pip så lenge det ikke blir sår. Begge metoder pleier å fungere.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by tantepose »

Jeg heller til den siste.Under langvarige introer rekker de å bygge opp "eneveldet" sitt mellom hvert møte og må ta alt om igjen og om igjen. :crazybonk:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Larm »

Er enig med Tantepose. Det går ofte bedre og fortere ved alternativ 2. Så lenge de ikke skader hverandre altså :wink: Men du må nok tåle napping og rygglegging.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Dodraugen
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 11 Sep 2010, 17:02

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Dodraugen »

Vi får litt vondt inni oss når lille Plutt piper masse av at store Leonore er teit mot henne :p

Men greit =D Skal ikke stoppe de før det blir mer enn den dominas tingene som har skjedd til nå.

Vi er glade at vi har dere å spørre <3

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Skal hente en rotte som har hatt omsorgssvikt.

Post by Woodgirl »

Det er noen jenter....og gutter som piper ekstremt mye.
Jeg har hatt to søstre som var så ufattelig dramatiske av seg, de hylte og skrek selv når ingen var nær dem engang. Tullejenter. :smooch: :nottelling:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply