Noen rottespørsmål=)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Ratman

Noen rottespørsmål=)

Post by Ratman »

Hei!

Skal nå skaffe meg rotte og har et par spørsmål.

Har et stor kaninbur fra før som jeg lurer på om jeg kan bruke. Men på det største er sprinklene 2,5cm fra hverandre. Er det mulig at en rotte kan komme seg ut der? Jeg tror personlig ikke det men har noen foreldre som tror det=)

Hvilket kjønn bør jeg velge? Har lest at hanner har en tendens til å skvette noen dråper rundt om kring, blir dette et problem? Eller kan man leve med det? Hvis de pisser inne i gensere og sånn så er jo det ikke så hyggelig=) Men så er det jo det at huene ikke skal være så kosete som hannene da, noen erfaringer???

Kaninburet er bare en etasje så jeg har tenkt å lage en etasje til av sponplate.... Men i sponplata så er det jo litt lim og sånn, er dette farlig for råtta hvis den begynner å gnage på det?

Mvh
Borgar

Sissel

Post by Sissel »

Hei.
Kaninburet ville jeg ikke brukt. Ja, rotter klarer å presse seg inn/ut de mest rare steder, og de er veldig sterke når de først vil....eks rotta mi som flytta kommoden min så han kom seg bak den. Dessuten så bør du ha et bur med minst 2 etasjer, for rotter elsker å boltre seg på plass, og klatre i vegger. Hengekøye er veldig populært. Og kjøp et hjul (hel plast rundt alt....litt vanskelig å få tak i) så fort som mulig, hvis du venter for lenge skjønner de ikke hva det er, og da får de for lite mosjon (jamfør mine gutter som er feite fordi de fikk hjul først da de var 3 mnd gamle og vet enda ikke hva det kan brukes til).

Ang. kjønn, så har du helt rett. Gutter koser mer enn jenter, men noen av de har behov for å markere sine steder og eiere og eierens elskverdige mobil. Men jeg ser ikke problemet, det er en tillitserklæring at de pisser på deg ;) Og det er ikke store mengder. Jeg har aldri hatt jenterotter, så de får noen andre svare på :)

Og det viktigste; rotter er flokkdyr. Du må minst ha 2 stykker. Og det er best med 3 i tilfelle en dør. Det er ikke alltid lett å introdusere de for nye venner etter lang tid.

Når du kjøper rottene, kjøp helst av en oppdretter (du finner mange gjennom disse sidene). Butikkrotter vet man ikke bakgrunnen til, noe som kan gi dem dårlig helse og masse annet (se litt på forumet).
Samt, rottesikre rommet ditt, ledninger er dødelig!!!
Lykke til! Og jeg håper du har tid til dem, se på www.finn.no, så ser du at mange har kjøpt søøøøte rotter, men har ikke tid til dem.

Sissel

Post by Sissel »

...meg igjen...
Glemte å forklare hvorfor du bør kjøpe hjul med plast rundt alt... Grunnen er at rotter kan sette halen fast i sprinklene. Og ALDRI dra i halen til rotta, du risikerer å dra den av, eller en bit av den.

Marte

Post by Marte »

Nevner d med sprinklerne.. De kommer DEFINITIVT ut.. :wink: Særli når de er små.. *Kommer hode ut, kommer resten* :D

Ratman

Post by Ratman »

Men hvor stort mellomrom kan det være på sprinklene da?
Det er jo ikke lett å finne så store bur med veldig små sprekker da de er beregnet til kanin, Chinchilla osv.....

kriztin

Post by kriztin »

Gratulerer med rotte!

Jeg har et chinchillabur og et ilderbur med etasjer, det funker helt fint. Der er det hhv 2,2cm og 1,7cm mellom sprinklene.

Ang sponplater så vil urin løse opp limet og platen vil bli ganske fort ødelagt. Jeg bruker kvister som jeg setter sammen med ståltråd og planker som lakkeres to ganger for enkel rengjøring (med eddik). Tror jeg har lagt inn et bilde på en eller annet post her (i går).

Jeg vil heller ikke brukt kryssfiner, bortsett fra det som er vanntett, men det er jo litt dyrt. Hvis du får tak i plexiglass (også dyrt) og filer til kantene, så kanskje det er en ide...

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

2cm (som antagelig er det du har) går greit til hannrotter stort sett, men ikke når de er små. hannene er heller ikke så aktive som hunnene, så de kan nok klare seg i et kaninbur (alt etter størrelse) men jo større jo bedre, og de liker å klatre, så ideen med å bygge på litt er kanskje ikke så dum. det beste og lage etasjer av er kanskje plasthyller, som du lager hull i og fester med strips?
de beste rotteburene er vanligvis fuglebur. de kan man få i store størrelser med liten sprinkelavstand.

som de ellers er nevnt markerer gjerne hannen litt, noen mer enn andre, og noen nesten ikke i det hele tatt. men det er jo ikke mye, bare tenk på hvor lita rotta er. skal du ha de utelukket til kos vil jeg nok anbefale hanner framfor hunner, som er mer aktive av seg. men de finnes noen av de også, som heller vil ha kos enn lek.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Ratman

Post by Ratman »

Takker for all responsen!

Når det gjelder bur så dropper jeg nok kaninburet da jeg i tillfelle måtte ha satt på noen ekstra sprinkler. Noe som blir litt mye jobb.
Skal ned på dyrebutikken i dag å se hva de har av bur...

Når det gjelder kjønn så hadde jeg egentlig nå bestemt meg for to hun rotter, men jeg vil jo absolut ha noe å kose med også=) Uff, VANSKELIG! Kan jo håpe på at jeg får noen rotter som er kosete til tider i hvertfall...hehe...

Som sagt, Takker for den store responsen her på forumet!

MVH
Borgar

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Hunrotter er også kosete - men i allefall mine liker å herje en stund før de kommer labbende opp på fanget ditt eller magen din og vil ha kos og en blund. Ruller litt rundt og tar gjerne en storvask på både seg selv og meg. :D
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

frosk

Post by frosk »

Sissel wrote:Hei.
Men jeg ser ikke problemet, det er en tillitserklæring at de pisser på deg ;) Og det er ikke store mengder. Jeg har aldri hatt jenterotter, så de får noen andre svare på :)
Jøsses,- så dette med mobilen er vanlig. kjekt å vite. er det fordi vi tar så mye i det, for stoffsaksa mi får samme behandlingen, og fikk 16 markeringer på noen få timer.

Locked