Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Da er kulen fjernet! Og alt gikk heldigvis bra :cheeeers: :cheesy: :party:

Operasjonen tok omtrent 30 minutter tror jeg, og kulen var visst relativt grei å fjerne. Fikk se den etterpå, utrolig fascinerende egentlig. En stor og myk klumpsamling, med en blodåre festet til. Tonje Haug var forresten utrolig trivelig, kan absolutt anbefale henne til alle andre rotteeiere i Oslo-området!!

Da vi kjørte hjem etter operasjonen var Frida skikkelig groggy og sløv, jeg måtte hele tiden sjekke at hun faktisk levde, for hun lå helt slapp med øynene åpne. Men nå som vi er kommet hjem, og det er litt over en time siden operasjonen, så er hun kvikkere. Fortsatt sløv og svak i kroppen, men hun har tuslet litt rundt i sykeburet, og spist litt agurk, banan og leverpostei.
Har lagt inn to varmeflasker og litt fleecepledd, så hun kan ligge inntil dem om hun fryser.

Frida har fått med smertestillende og antibiotika, så får vi krysse fingrene for at hun tar medisinene uten å krangle alt for mye :P

Radka gikk det forresten supert med, hun var bare i narkose i noen sekunder for å få satt inn chipen, så hun spratt rundt da jeg henta dem.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

MissGuardian

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by MissGuardian »

Så bra at det gikk fint!! :cheer:
Jeg kjenner til det med å sjekke at de fortsatt er i live etter operasjon ja..
Har gjort det selv en del ganger :nottelling:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje Lenore »

Tonje! wrote:Da er kulen fjernet! Og alt gikk heldigvis bra :cheeeers: :cheesy: :party:

Operasjonen tok omtrent 30 minutter tror jeg, og kulen var visst relativt grei å fjerne. Fikk se den etterpå, utrolig fascinerende egentlig. En stor og myk klumpsamling, med en blodåre festet til. Tonje Haug var forresten utrolig trivelig, kan absolutt anbefale henne til alle andre rotteeiere i Oslo-området!!

Da vi kjørte hjem etter operasjonen var Frida skikkelig groggy og sløv, jeg måtte hele tiden sjekke at hun faktisk levde, for hun lå helt slapp med øynene åpne. Men nå som vi er kommet hjem, og det er litt over en time siden operasjonen, så er hun kvikkere. Fortsatt sløv og svak i kroppen, men hun har tuslet litt rundt i sykeburet, og spist litt agurk, banan og leverpostei.
Har lagt inn to varmeflasker og litt fleecepledd, så hun kan ligge inntil dem om hun fryser.

Frida har fått med smertestillende og antibiotika, så får vi krysse fingrene for at hun tar medisinene uten å krangle alt for mye :P

Radka gikk det forresten supert med, hun var bare i narkose i noen sekunder for å få satt inn chipen, så hun spratt rundt da jeg henta dem.
Godt å høre at det gikk bra med dem begge! :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Ja, er ganske letta nå! :crazy:

Alt sammen kostet forresten rundt 3150, altså for fjerning av kul og kjemisk kastrerings-chip på både Radka og Frida, samt smertestillende for 7 dager. Og så kostet ikke antibiotikaen fra apoteket noe særlig heldigvis.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

MissGuardian

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by MissGuardian »

Tonje! wrote:Ja, er ganske letta nå! :crazy:

Alt sammen kostet forresten rundt 3150, altså for fjerning av kul og kjemisk kastrerings-chip på både Radka og Frida, samt smertestillende for 7 dager. Og så kostet ikke antibiotikaen fra apoteket noe særlig heldigvis.
Det synes ikke jeg er så ille :cheerful:
Jeg betalte jo 2000 kun for sterilisering(og muligens medisin)..

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Stine »

Sa hun hvor lenge implantatene ville vare?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Nei, synes ikke prisen var så ille altså! :) PetVett hadde jo tatt omkring 3000 bare for chip/sterilisering og fjerning av kulen, hadde blitt omkring 4000 for Radka sin chip i tillegg.

Stine: Man vet ikke helt sikkert ennå, men man tror vel i hvert fall at den vil vare i omkring 1,5 år på rotter. Så vidt jeg har forstått.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Matmor »

Varighet av chip'en hos rotter er fortsatt et stort mysterium. Jeg har en hanrotte her som fikk implantert chip i sommer. Først tok det tid før chip'en gav effekt. Etterhvert merket jeg det på ballestørrelse og hårkvalitet at hormonnivået var endret. Men det tok ikke mange månedene før hårene på ryggen hans ble litt stivere igjen, og med rett stimulering (nye rotter i hus) begynte det å lukte blomster av herremannen... Pelsen er fortsatt noe bløtere enn den var, og ballene mindre, men det er ikke godt å si hvor mye som skyldes alder (over 1 1/2 år) og hvor mye som skyldes chip'en.

Nå er det stor forskjell på en røslig hanrotte og en liten rottedame, men jeg ser at hos ildere regner man at implantatet varer i ett år.

Farmasi-teknisk gir beskrivelsen av hvordan chip'en skal frigi en jevn dose uavhengig av blodstrøm og nedbrytning av legemiddel ingen mening, så jeg tror trygt vi kan si at alle data om hvor lenge chip'en virker i rotter bare er basert på gjetning, og erfaring fra noen få individer, som antagelig ikke har gått sammen med rotter av det annet kjønn heller...

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Hm ja, virker som at det er mye man ikke vet ennå om disse chipene. Regner med at veterinærene vet mye mer fram i tid, når de er mer testet ut, også på små dyr som rotter.

Veterinæren ringte forresten i går for å høre hvordan det gikk med Frida :thu:

I dag virker Frida helt normal igjen, med mye energi. Virker ikke som at hun har vondt, men hun klør og peller litt på sårplasteret innimellom, så litt irritasjon er det nok. Men ikke mye. Antibiotikaen og smertestillende var ikke noe gøy å få i det hele tatt, men jeg fikk nå pressa det i henne, med god mat som belønning (og for å overdøve den bitre ettersmaken).

Plasteret sitter fortsatt på, bank i bordet. Håper det sitter på i hvert fall noen dager, før hun klarer å pelle det av.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Limer inn innlegg som forsvant i forumflyttingen:

Tonje! wrote:Nå er det gått en uke siden operasjonen, og såret ser ut til å gro fint. Det virker ikke som at Frida er klar over at hun er nyoperert, hun er den samme gode gamle, hopper og spretter rundt og har masse energi :)

Her er bilde av såret slik det ser ut i dag. Såret går visst egentlig lengre opp, men arret er nesten usynlig der oppe.
Image

Det at hun er litt rød rundt er nok etter plasteret, det har sikkert klødd litt også har hun klødd tilbake.

Skal til sjekk hos TAM Dyreklinikk Alna på torsdag :)
Tifa wrote:Så bra operasjonen gikk fint! :D Naera var også overraskende aktiv. Fjernet hyllene så hun ikke skulle kunne falle ned, men hun klatra jo rundt som en gal :P
Så godt å høre :D
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by Tonje! »

Alt går fint med jentene. Jeg lurer på om de kanskje er blitt litt latere etter Suprelorin-implantatet, men det kan også være fordi jeg har hatt dem ute seint om kvelden i det siste, kanskje de bare er kveldstrøtte. Uansett gjør ikke det meg mye, de virker jo ikke slappe, bare mer bedagelige :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

jannypan
Pinky
Posts: 1
Joined: 28 Mar 2011, 04:16

Re: Jursvulst - sterilisere eller bruke Suprelorin-implantat

Post by jannypan »

Josefine fjernet i januar 2010 (en DIGER kul som du sikkert har lest om) og hun ble avlivet i desember grunnet flere ting, men hun fikkikke noen ny kul.

Post Reply