Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Marita777 »

Hei!

Etter hvert som noen av rottene mine blir borte nå, så har jeg lyst til å kjøpe et litt mindre bur.
Jeg har sett litt på Ferplast Ratatout 110 og Ferplast Gabry 80, for jeg har lenge hatt lyst til å prøve et med glassbunn så rottene får gravd litt mer.:)
Problemet er at jeg synes Gabry blir for lite, og på Ratatout følger det kun med glassbunn. Ikke har jeg sett at de selger det noe sted her i Norge heller.
Er det noen som veit om man får tak i en topp som man eventuelt kan sette på Ratatout? Er det å finne riktige dimensjoner som er vanskelig. :S
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Tonje! »

Ferplast Gabry 80 blir alt for lite ja. Ferplast Ratatout 110 har OK gulvstørrelse, men det er jo alt for lavt, som du sikkert mener selv også ettersom du vil finne topp til det. Dessverre tror jeg ikke Ferplast produserer burtopper med gitter til Ratatout-burene.

Etter min mening ser ikke "akvarieburene" særlig praktiske ut uansett. Rotter er etter min erfaring mer glade i å klatre enn å grave, så sprinkler er supert. Dessuten må det da være litt vanskelig å innrede akvariebur.

Jeg vet ikke om noen av burene i burguiden min er aktuelle for deg, men du kan jo ta en titt:
http://www.tonje.org/burguiden.shtml
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Marita777 »

Hei!

Takk for svar. Veldig fin side du har:)

Grunnen til at jeg vil ha et glassbur med en litt høyere topp, er fordi rottene også har mulighet til å klatre selvfølgelig. Det er på en måte hovedtingen med et nytt bur. Har fått mange ideer om hvordan man eventuelt kan feste ting innvendig på glassburet også.

Jeg har nå buret "Essegi Venezia Chinchilla", siden jeg har 10 rotter. Men jeg har ikke planer om å fortsette med så mange, kanskje rundt 4-5 stykker. Derfor hadde det vært kjekt med et litt mindre bur.
Venezia synes jeg er veldig vanskelig å få ordentlig reint, dessuten har det startet å ruste en del...noe som igjen lukter.=/
Jeg trenger i hvert fall et bur som jeg bare kan bære inn på badet og spyle i badekaret. Det er det mest praktiske for min del.:)
Men buret må selvfølgelig ha god plass siden jeg skal stappe det fullt med forskjellige ting.=P
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Tonje! »

Jeg kunne godt tenkt meg et bur ála det du har nå, og jeg har bare to rotter.. :p Rottene får brukt all plassen uansett, og koser seg med stor plass. Men jeg skjønner at det ikke er så stas at det har begynt å ruste. Tror det er fordi Essegi-burene er av litt dårlig kvalitet. Jeg har bur av samme typen, bare annet merke og litt mindre, og jeg har null lukt- og rustproblemer. Men så er bare buret mitt litt over 1 år gammelt, og jeg har bare to rotter i det da.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Marita777 »

Hehe, fint å høre at de har så god plass da. :cheesy:
Vil jo selvfølgelig at mine skal det også. Det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke skal ha like mange rotter etter hvert (antallet jeg har nå var ikke helt planlagt).

Jeg har hatt dette buret i halvannet år nå, og det starta å ruste etter et halvt år ca.:P Sier litt om kvaliteten på buret...dyrt var det også.:O

Jeg vurderer også dette buret her:
http://www.equinecaninefeline.com/catal ... -4595.html

Men hvordan kvaliteten er på det, veit jeg ikke. Skulle gjerne hatt det uten bein, sånn at jeg heller kunne plassert buret oppå noe.
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Marita777 »

Jeg ser forresten at du har skrevet noe om "kjemisk kastrerings-implantat" på hjemmesida di.
Er dette noe avansert dyrlegen gjør?

Jeg har hatt noen rotter med jursvulster, og det kunne jo ha vært greit å prøve dette...hvis det har noe særlig effekt. :/
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Tonje! »

Marita777 wrote:Hehe, fint å høre at de har så god plass da. :cheesy:
Vil jo selvfølgelig at mine skal det også. Det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke skal ha like mange rotter etter hvert (antallet jeg har nå var ikke helt planlagt).

Jeg har hatt dette buret i halvannet år nå, og det starta å ruste etter et halvt år ca.:P Sier litt om kvaliteten på buret...dyrt var det også.:O

Jeg vurderer også dette buret her:
http://www.equinecaninefeline.com/catal ... -4595.html

Men hvordan kvaliteten er på det, veit jeg ikke. Skulle gjerne hatt det uten bein, sånn at jeg heller kunne plassert buret oppå noe.
Herregud, allerede etter ett år. Så crappy! Tror jaggu jeg skal skrive en advarsel i burguiden min angående disse Essegiburene, for du er ikke den første som klager over dette med rust.

Buret på linken ser fint ut. Kanskje litt kronglete luker, men det er vanskelig å si før man har prøvd det selv. Har aldri hørt om merket Aurora før da, så aner ikke noe om kvaliteten.
Marita777 wrote:Jeg ser forresten at du har skrevet noe om "kjemisk kastrerings-implantat" på hjemmesida di.
Er dette noe avansert dyrlegen gjør?

Jeg har hatt noen rotter med jursvulster, og det kunne jo ha vært greit å prøve dette...hvis det har noe særlig effekt. :/
Du kan lese tråden om Suprelorin-implantatet her:
viewtopic.php?f=4&t=12473

Også har jeg skrevet et kort sammendrag her:
http://tonjesdagbok.blogspot.com/2011/0 ... ering.html

Det er ikke noe avansert. Implantatet er lite, som et riskorn, og injiseres med en kanyle under huden til rotta. Det brukes narkose ettersom det er litt ubehagelig for rotta, men som regel trenger de ikke å ligge under narkose i lengre enn noen sekunder før det er ferdig.

Hos TAM Dyreklinikk Alna (Oslo) koster det omtrent 1 000 kr per implantat, noe som er en ganske snill pris.

Det kan forebygge jursvulster ettersom de fleste svulster er hormonbaserte og implantatet stopper produseringen av kjønnshormoner eller noe i den duren (på samme måte som når man opererer bort eggstokker/livmor), men noen 100% garanti for at det vil fungere er det ikke. Jo tidligere rotta får implantatet, jo bedre. Noen jursvulster kommer av gener eller virus, implantatet har ingen effekt mot disse.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by torasrotter »

Forresten Tonje, litt sånn off topic, kan jeg linke til burguiden din på hjemmesiden min? :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Tonje! »

torasrotter wrote:Forresten Tonje, litt sånn off topic, kan jeg linke til burguiden din på hjemmesiden min? :cheerful:
JA! :cheesy:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by torasrotter »

Thanx! Linker til hjemmesiden din også jeg :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Marita777 »

Jepp, du kan jo sikkert bare skrive en advarsel om det. Buret er stort og fint ellers, men det er nedi dissa hullene helt nederst, hvor "gitteret" sitter fast, at det da samler seg vann og starter å ruste. :S Det har også lett for å bli flekkete bare det kommer litt væske på det.

Denne "chippen" høres ut som noe jeg er villig til å prøve i fremtiden.
Nå har vel jeg hatt rundt 20 rotter i løpet av de 4 siste årene, og da er det 3 av de som har fått operert bort en eller flere kuler. Jeg har også ei nå som allerede har operert en gang, men som da har fått tilbake 4 kuler.:( Jeg har valgt å ikke gjøre noe med det siden hun er såpass gammel, og jeg ser på henne at hun ikke har lenge igjen. Har vært heldig med rottene sånn sett, siden de som regel har blitt borte på grunn av alderdom.

Men de høres veldig flinke ut på TAM dyreklinikk, så kanskje jeg skal prøve de neste gang. De to klinikkene her i Hønefoss kan relativt lite om rotter, desverre.:(
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Ingvild »

Tonje! wrote:
Marita777 wrote:
Jeg har hatt dette buret i halvannet år nå, og det starta å ruste etter et halvt år ca.:P Sier litt om kvaliteten på buret...dyrt var det også.:O
Herregud, allerede etter ett år. Så crappy! Tror jaggu jeg skal skrive en advarsel i burguiden min angående disse Essegiburene, for du er ikke den første som klager over dette med rust.
Ikke meningen å virke bedrevitende, men så lenge man rengjører disse burene på riktig måte ruster de ikke. Man kan ikke putte slike bur i dusjen eller spyle dem ned med vann. Vi hadde et Venezia Mouse bur i fire år og det var helt fritt for rust da vi ga det bort.
Trikset er å tørke av hver enkelt sprinkel med en fuktig klut og TØRKE etterpå. Ja, det tar tid, men det er mye bedre en den ekle lukten av møkkete vann som ligger i rørene nederst. Samme gjelder skuffen, vaskes med fuktig klut og tørkes for hånd etterpå.
Slike bur burde komme med vaskeinstruksjoner.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Tonje! »

Ingvild wrote: Ikke meningen å virke bedrevitende, men så lenge man rengjører disse burene på riktig måte ruster de ikke. Man kan ikke putte slike bur i dusjen eller spyle dem ned med vann. Vi hadde et Venezia Mouse bur i fire år og det var helt fritt for rust da vi ga det bort.
Trikset er å tørke av hver enkelt sprinkel med en fuktig klut og TØRKE etterpå. Ja, det tar tid, men det er mye bedre en den ekle lukten av møkkete vann som ligger i rørene nederst. Samme gjelder skuffen, vaskes med fuktig klut og tørkes for hånd etterpå.
Slike bur burde komme med vaskeinstruksjoner.
Ja, det kan så klart ha noe å si. Jeg har alltid vasket buret mitt med klut, kan være derfor det fortsatt er godt som nytt, etter 1 år. Trass i at jeg vasker buret ofte.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Planer om nytt bur, helst med glassbunn.

Post by Marita777 »

Jeg pleier jo også å vaske over buret med klut, men en gang iblant (kanskje 1 gang hver 3. måned) har jeg spylt det i badekaret. Problemet er at det er noen hull nederst på buret hvor vann kommer inn, noe jeg ikke tenkte over med en gang.
Dessuten har jeg alltid satt det til tørk foran peisen, og selv om jeg også bare har tørket over med klut, så har det kommet flekker overalt. Så noe merkelig er det jo.
Jeg synes uansett at når noen produserer bur til dyr, som må vaskes, så burde det i det minste være rustfritt og tåle vann.=/

Det kommer jo urin nedi alt som er av kriker og kroker, og da er i hvert fall jeg nødt til å spyle det reint en gang iblant, eller så lukter det helt forferdelig.

Jeg tenkte forresten at jeg skulle prøve et vaskemiddel som de selger gjennom lux-shoppen.dk.
Kanskje det fjerner lukt litt bedre.:)
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Post Reply