Utslett pga rotter?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Usagi-Zakura
Omegarotte

Utslett pga rotter?

Post by Usagi-Zakura »

Var usikker på om jeg skulle lage et eget emne om dette siden det alt er et om rotteallergi... men dette gjelder faktisk utslett.
Det hender seg jeg får små kløende røde prikker (nesten som myggstikk) når jeg har vært med rottene, spesifikt når de går på huden min.
Tror dere jeg kan være allergisk? Er det i så fall noen gode måter å lindre det på?
Har ikke tenkt å gi fra meg rottene uansett, når jeg har ventet i flere år på dem (jeg er allerede allergisk mot maten til kaninene mine så:p) men jeg tenkte jeg kunne spørre uansett om det er noe som hjelper. Er jo litt irriterende å måtte klø seg så mye rett etter hver kosestund, spesielt siden Alleria helst vil være tett inntil stadig vekk :party: hun vil også veldig gjerne krype inni klærne mine, men pga merkene jeg har fått (og at de har litt skarpe klør) har de ikke fått lov til det.

Matmor
Gammelrotte

Re: Utslett pga rotter?

Post by Matmor »

Det du beskriver høres veldig ut som allergisk utslett. Det som skjer er at rottene har spor av urin og pelsallergener på neglene, og når de går på deg injeseres det små mengder allergener i huden der klørne deres fester seg. Hvis det ser ut som myggestikk er det en kraftigere reaksjon enn det som er vanlig hos folk som ikke er allergiske. (Det er vanlig å reagere med litt rødme selv om man ikke er ordentlig allergisk.)

Problemet med rotteallergier er at de ofte blir verre over tid. Og jo mer du utsetter deg for allergenene, desto raskere går det. Derfor bør du være påpasselig med å klippe klørne deres, og å bruke langermete gensere som rottene ikke får gå innenfor. Du kan også redusere mengden allergener rundt deg ved å vaske deg på hendene etter rottekos, ha rottene stående i et annet rom enn der du oppholder deg mesteparten av døgnet, ved å bruke egne klær når du lufter dem, ha munnbind når du rengjør bur, samt lufte godt. En annen viktig ting er å ikke skaffe seg flere rotter enn du har, og å ikke skaffe hanner. Jo flere rotter desto mer allergener, og når det gjelder viktige urinallergener er testosteronproduksjonen det som styrer mengden...

Når det gjelder lindring er antihistaminer og lokale steroider effektivt, men det er jo ikke noe kjekt å måtte bruke lokale steroider over tid. Det gjør huden tynn og infeksjonsutsatt. Håper du finner en løsning som gjør at du i alle fall kan fortsette som rotteeier til disse rottene har fått en naturlig avgang.
:rat:

Usagi-Zakura
Omegarotte

Post by Usagi-Zakura »

Vel de står på stua...det er det eneste stedet jeg kan ha dem egentlig, soverommet er utelukket. Men jeg blir ikke dårlig av å sitte her eller når jeg vasker buret. Det er heller bare at det klør litt av og til når de går på meg.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Slik var det med Mellomsten min også. Inntil han en dag fikk 5 cm lange vabler der en rotte hadde tisset på armen hans. Da våget vi ikke å ha rottene i huset lenger, men måtte flytte dem til et eget rottehus... Håper ikke det samme skjer deg.

Usagi-Zakura
Omegarotte

Post by Usagi-Zakura »

Uff det håper ikke jeg heller...
Jeg har ventet i mange år på å få rotter og har blitt veldig glad i dem her har:( I sommer måtte jeg også gi bort 5 av mine 10 kaniner da det ble for mye stress med dem.
Jeg kan ikke ha dem ute i skuret hos kaninene siden der er det ikke plass, pluss at det kan bli ganske støvete der pga høyet og greier. Innendørs er alternativet stua eller soverommet. :sadpace:
Hvis jeg bare hadde fått dem til å bruke dokasse! De bæsjer overalt og jeg finner ikke noe strø som passer dem (Foretrekker å få kjøpt det direkte, ikke over nett, og jeg finner ikke YN noe sted her) så buret er dekket av aviser.

Usagi-Zakura
Omegarotte

Post by Usagi-Zakura »

Jeg fant en annen plass til buret, nå står det i trappoppgangen mellom soverommet og stua.
Jeg tok en allergi-tablett før jeg vasket buret i dag og har ikke fått noen som helst reaksjon på hverken buret eller rottene, så det er ikke så ille foreløpig iallefall :cheesy: Har tenkt å ringe legen for å få tak i allergi-medisiner på resept snart, er tross alt allergisk mot gress også så det kan være greit med billigere medisiner til våren. Rottene fikk seg også et lite bad (bare i en isboks med et par cm med vann i :p)
Klipping av klør er jeg litt usikker på da... De er jo ganske viltre de små, og sitter aldri stille i hånda mi, jeg er redd jeg skal klippe av dem hele foten om jeg prøver.

Jeg vil så gjerne fortsette å ha rotter, de er yndlingsgnagerne mine.

Nochan
Stjeler mat

Post by Nochan »

Oi, ble litt redd nå... Jeg får sånne myggstikk-ish ting på hendene etter at jeg har holdt rotter på dyrebutikken.. :sjokkert: (Ja, jeg er så rottesyk at jeg besøker de på dyrebutikker :rofl: ) Tenkte egentlig ikke over det, siden det ikke tok så lang tid før det gikk bort.. Får det også etter at degusen min har gått tur på meg..

Usagi-Zakura
Omegarotte

Post by Usagi-Zakura »

Nochan wrote:Oi, ble litt redd nå... Jeg får sånne myggstikk-ish ting på hendene etter at jeg har holdt rotter på dyrebutikken.. :sjokkert: (Ja, jeg er så rottesyk at jeg besøker de på dyrebutikker :rofl: ) Tenkte egentlig ikke over det, siden det ikke tok så lang tid før det gikk bort.. Får det også etter at degusen min har gått tur på meg..
Sånn er det med meg og, de er borte etter en time.
Jeg er jo også allergisk mot høy (AKA: Kaninmat) og begynner snart å føle meg som en sånn person som er allergisk mot alt som er av dyr.

nessa
Pinky

Post by nessa »

Jeg har også utslett, men mitt går ikke bort etter kosestundene. Det er der hele tiden, noen ganger ille og andre ganger ikke. Det er rødt og litt hovent i tillegg til at det er litt røde prikker. Jeg tror det kommer av rottene da jeg ikke hadde det før jeg fikk dem. Er ekstremt glad i dem og har også ventet på å få rotter i flere år, så er ikke aktuelt å gi dem fra meg. Det som hjelper for meg er å ikke ha dem stående på soverommet, rengjøre buret ofte, dusje på kvelden da jeg som oftest koser med dem på kveldstid, bruke allergitabletter som er spesielt mot utslett og bruke en fuktighetskrem som heter Aderma på de utsatte områdene. Lykke til! :cheerful:

Post Reply