Intorduksjon til hann

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Tonje Lenore »

Tonje! wrote:...også synes jeg at vi alle skal huske hvordan det var å være 13 år, og å ha veldig lyst til noe. Da er det ikke alltid like lett å tenke kritisk og objektivt.
Og vi som voksne bør jo vise litt hensyn til de yngre, også på nett :)

Ida.K: Kjempeflott at Matmor på forumet og bestemoren din har snakket sammen på telefon. Det er et skritt i riktig retning. Du er nok en flott jente med gode intensjoner, men som flere har nevnt er ikke dyreoppdrett noe barn bør styre med alene. Oppdrett er en vanskelig jobb selv for voksne. Så tommel opp for at bestemoren din blir med på dette, og forhåpentligvis blir medlem på forumet og :cheerful:
Det er veldig sant som du sier, tror egentlig vi blir litt for "dømmende" ettersom folk som er i ung alder sier at de vil avle, så tenker veldig mange med en gang" å herregud, alt for ung og blablabla"..
Og dermed går litt hardt på, enn å faktisk begynne litt mildere!

Syns det er bra Ida at du har engasjert en voksen slik at hun også tar del i det som skal skje og kommer til å kunne om genetikk osv :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

:cheer:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by torasrotter »

JA jeg husker veldig godt hvordan det er å være 13, og jeg gjorde de samme feilene som sikker kjempe mange har gjort. Men nettopp derfor er det frustrerende å føle at du blir ignorert og at alle dine advarsler/pekepinner blir oversett.. Det er veldig irriterende for oss som jobber så mye for at rottebestanden skal bli bedre, at kun en paring kan ødelegge mye.. Det krever mye tid og penger å være avler, og jeg blir ikke så begeistret når alt jeg og andre oppdrettere har jobbet for kan bli ødelagt fordi noen (gjelder selvsagt ikke bare Ida, men også mange andre unge forum-brukere) har lyst på små bebiser fordi de er så søøte :suspicious:

Og det er så sinsykt mye man skal sette seg inn i, og når man ikke engang vet hvilke varianter rottene man har er, så burde man ikke avle..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by wollf »

sorry, men greit at folk er unge. ida nå er dette ikke deg, og jeg dømmer deg ikke på noen måte. men da eldre og mer erfarene folk sier at dette ikke er bare bare sier de ikke det før å være slemme. samme hvilken alder som får høre det. ikke bare er det utgifter og det å sette seg inn i ting, men det er papirarbeidet og sist men ikke minst regler rundt salg...

man får mye hyggelige kjøpere, men innimellom kan man støte på noen ufordragelige mennesker. som krever penger, for rotta de betalte for som ble syk, utgifter de har hatt på den osv...
disse menneskene møter du om du er 11 eller 60.... man står på en måte litt ansvarlig for noe man selger for reklamasjonsrett og slikt gjelder også på dyr. om de har blitt lovet noe de ikke får, som feks at du skriver eller sier at alle er tamme og snill men rotta deres biter og er vill er det noe som kan brukes mot deg, det er ikke bare det med avl som er en ting å sette seg inn i. for det kan leses opp, men mennesker er ufordragelige og det er noe en på 13 ikke trenger å måtte oppdage enda i allefall.

ida la meg gi deg et tips:)
jeg ville bli oppdretter tidlig, jeg failet og fikk et kull før jeg viste nok. det gikk ikke så bra:(
så begynnte jeg lese, spørre rundt, oppdro et rottekull for noen andre for å få følesen av hvordan det ville være å ha et eget kull, jeg hjalp til med andres kull og så følte jeg meg litt tryggere til å kunne ha et eget kull til slutt. så et godt tips er å finne deg en mentor som kan svare på dine spørsmål og som du kan ringe og besøke og snakke rotter med.

men å lese genetikk er vanskelig, det er mye å sette seg inn i og det er tungt stoff. bare ikke la det gå ut over skolearbeid og slik:)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by wollf »

ta en titt på finn.no der er det masse rottekull nå. og ingen av dem kan kalles oppdretter fordet:(

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Tonje Lenore »

wollf wrote:ta en titt på finn.no der er det masse rottekull nå. og ingen av dem kan kalles oppdretter fordet:(

Den er jeg veldig enig i!
Dessverre fins det veldig mange av dem :sjokkert:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Intorduksjon til hann

Post by Maxtine »

Leste gjennom denne tråden og ville bare si noen ting... :)

Jeg og lillebroren min deler stellet og passet på våre to hannrotter. Jeg er 18 år, broren min er 15. Selv om vi bare har to og vi deler stellet blir det nesten for mye for oss bare det ved siden av skole/jobb. ;) (akkurat for øyeblikket nå f.eks har eldste rotta forstuet bakbeinet og det er masse stress og frykt bare for det. Dyrlege skal vi ringe til på mandag og det kommer til å koste en masse.) Jeg har holdt på med stell og hold av dyr så lenge jeg kan huske tilbake fra jeg var liten. Har fulgt med på dyrlegeserier på TV siden jeg lærte meg hvordan å bruke TV'en og kan selv si jeg kan mye om dyrs helse. Likevel, på tross av det jeg vet føler jeg meg absolutt ikke klar for å drive med avl av rotter når jeg ser hvor komplisert, risikabelt og dyrt det faktisk er utifra dette forumet.

Jeg la blant annet merke til at du spurte f.eks for noen dager siden om hva dette røde fra snuten deres er. (porphyrin) Ville bare si (ikke for å komme med noen slags slem pekefinger her), at hvis du nettopp har lært deg at snørret til rottene er rødt er det nok ganske tidlig for avl. Jeg dømmer deg ikke for det, men jeg vil bare si at du bør tenke på ungenes eget beste! :) Det er så mye uventet som kan skje! F.eks kan rottemor i tilfeller spise sine egne unger, det er veldig ofte ungene kan dø etter fødsel, det kan oppstå komplikasjoner og rottemor selv kan dø. :trist: Er du klar for noe sånt hvis det skjer? Man må være ganske sterk selv følelsesmessig også hvis man f.eks må ta drastiske valg. Jeg hadde ikke vært klar for noe sånt. Jeg blir for knyttet til dyrene så hvert dødsfall for meg er like vondt som om et menneske skulle gått bort. Det er fælt men.
Og da jeg selv var 13 var jeg enda mer knyttet til sånne ting! :(

Som andre over har sagt kan det lett plutselig komme 18 unger i ett kull. Du trenger nok mye mer enn to-tre bur til sånt. Du må dessuten være klar til å kunne skille dem hvis det oppstår slagsmål, sette dem alene hvis de blir syke og lignende. Og din bestemor må være fullt klar over at rotter plutselig kan bite, og de kan bite temmelig hardt! (stivkrampesprøyte må da helst være i orden)

Jeg vet ikke om din bestemor er en sprek dame eller ikke, men hadde det vært min bestemor som skulle ha passet rottene og en av dem skulle ha stukket av hadde hun ikke klart å få tak i dem om de hadde løpt under kjøleskapet/sofaen e.l. Det er mange rotter som ikke liker å bli fanget igjen og vår yngste rotte hadde nok bitt etter oss og løpt så fort han kunne dersom han hadde stukket av. (noe han også har gjort flere ganger! Han piler fortere enn en katt!!)

Dessuten må du kunne nok om rotters helse til å kunne se om noe er galt! Om rotta har feber, er litt slappere enn vanlig, blitt litt tynnere, har indre skader osv osv. Tenk om en av rottene ikke hadde det bra og du ikke visste det! :shocked: Man må jo helst oppdage om noe er galt tidlig! Når man har 18-20 rotter plutselig å passe på kan det være lett å overse slike ting om man ikke har nok tid til alle sammen! :(


Beklager det ble litt langt men jeg hadde bare litt på hjertet. :) Det er tross alt et levende dyr med følelser og egen vilje! Unger er helt utrolig nusselige og jeg skulle gjerne hatt masse sånne små nurk selv, men jeg tør ikke ta ansvar for så mange små liv! Tenk om jeg gjorde noe galt! Da ville det vært min feil at de døde! Det hadde jeg aldri klart å tilgi meg selv for! :sjokkert:
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

Vi har opplevd at de har stukket av rundt 5 ganger, og vi har alltid funnet tilbake igjen! Jeg har også blitt bitt, skikkelig! Av en rotte vi ikke har akkurat nå! Bestemor ble også bitt, myye, så vi hvet begge hvordan rottebitt kan være!. Tro meg, jeg holdt på å besvime. :sjokka:

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Intorduksjon til hann

Post by rattie19 »

Det gjør vondt å bli bitt ja, Ida. Nå har jeg lest gjennom tråden grundig, og jeg har ikke peiling på avl eller gener eller noe, men fornuften sier meg at du burde nok vente med rotte-oppdrett til du blir eldre og har hatt rotter i endel år. Rottebebiser er søte, men det er veldig lett å falle kun for å ha bebiser og si at man selv har avlet dem frem, ikke sant? Så håper du tar til deg rådene fra de eldre med masse kunnskap her, og lar være å avle og heller bare nyt tiden du har med dine rottiser :cheerful:
Thea og Prikken <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Larm »

Hvis du er oppdretter og har en rotte som biter, så skal du IKKE gi den vekk, men heller ta ansvar for den og gjøre det beste for den rotten. Jeg fikk Eggbert i retur pga aggresjon og dominans, og nå har han blitt kastrert og vi skal prøve å introdusere ham for jentene etter påske. Han bet meg i fingen slik at jeg havnet på sykehus i nesten 1 uke med intravenøs antibiotika 4 ganger i døgnet, men avlivning er IKKE løsningen. I stedet ble det kastraksjon og han har allerede endret seg til det bedre. Kastraksjonen kom på 1.600,- m.m. Dette forventes av en oppdretter dersom noe skulle skje med noen av babyene. Er du forberedt på å ta dette ansvaret både tidsmessig og økonomisk?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by torasrotter »

Larm har et godt poeng her...
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Intorduksjon til hann

Post by Maxtine »

Ida, min lillebror er bare 2 år eldre enn deg, og han er en av de beste rotteeierne jeg har sett. Han viker ikke unna om yngste villmannen vår biter han engang. :P Og da Halvorsen hadde feber satt han oppe hele natten for å passe på han. Så for meg spiller det ingen rolle om du er 13 år. Jeg tviler ikke på at du er en god rotteeier. :)

Men det er bare det at avl og oppdrett er veldig komplisert, og det er mye mer enn bare å parre to rotter og vente på at hunnrotta skal føde.

Selv skulle jeg ønske jeg kunne bruke Halvorsen her til oppdrett med tanke på hvor godt gemytt han har. Det vil si ettersom han er så ufattelig rolig, snill og kosete. (man skulle tro han var kastrert. :giggle:) Tviler ikke på at han hadde vært verdens snilleste pappa og kjenner jeg han rett hadde han ligget å kost og vasket ungene sine hele dagen. Og barna hans hadde sikkert vært helt nydelige. Men siden jeg har kjøpt han i en dyrebutikk vet jeg ingenting om slekten og foreldrene hans. Det kan godt tenkes han har arvelig kreft, svulst eller en annen sykdom. Det finner jeg jo kun ut når han blir gammel! Så tenk om han hadde blitt pappa til et helt kull med en arvelig sykdom! :bleh:
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by wollf »

han ville nok spist de tenker jeg er mere sansynlig;)

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Intorduksjon til hann

Post by Maxtine »

Ikke Halvorsen. ^^ Da Ozzy var bare ungen passet han på han som om han var en slags mor... xD Man skulle nesten tro han hadde et slags morsinstinkt.... :lol:

Og da han hilste på en liten museunge vi hadde reddet ute en gang la han seg ved siden av den og begynte å vaske den... <3 Den var jo på størrelsen med en nyfødt rotteunge. :)
Han er rett og slett så snill at det er helt ubegripelig... xD
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by wollf »

hm... skal ikke gå inn på den diskusjonen, selv om det er et kjeledyr må dere huske at de er dyr... og har ikke menneskelige egenskaper

Post Reply