Kosete jente rotter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rotte1881
Pinky
Posts: 9
Joined: 15 May 2011, 16:49
Location: Nes

Kosete jente rotter

Post by Rotte1881 »

Skal få meg to rotter etter sommerferien :party:
Har aldri hatt rotte før men jeg har hatt en hamster men det er jo mye forskjel mellom de.
Men jeg har tenkt å få meg jente rotter.
Er rottene glade i å kose.
Jeg har lest at gutter er mer rolige enn jentene.
Er det raser som er mer kosete enn andre.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Kosete jente rotter

Post by Larm »

Jentene er IKKE glade i å kose Dersom du får deg rotter så må du akseptere at de får løpe rundt omkring og ikke holde de fast og kose med de. Hamstere er mye mer kosete (selv om de ikke er spesielt kosetet i forhold til f.eks. en kastrert katt).
Rottene ligger kanskje i ro i noen sekunder dersom du er heldig. Ellers så vil gamle hannrotter på ca 2 år være litt mer kosete.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Re: Kosete jente rotter

Post by Rikke »

Jeg må si meg litt uening her, hvertfall når det kommer til å utheve at jenterotter ikke er kosete. Jentene har nok en tendens til å være mere aktive, så de har kanskje ikke tid til å sitte stille for kos når man har lyst til det. Det er nok også forskjell fra rotte til rotte. Har selv opplevd mange hunrotter som gjerne tar seg en lur i halsgropen for en selvbestemt kose/oppmerksomhet stund. Og de har aldri hatt noe i mot at jeg løfter de opp og gitt de en sikkelig runde kosemoseoverdose med mage/nakke/hode sussing. Jeg har også opplevd at kose behovet/lysten blir mer fremtredene når de blir eldre og tyngre i baken :peewaggle: Og at det er forskjell på hunner og hanner er helt klart. De har mye bedre tid og ikke så mye de skulle ha utforsket, passet på eller erobret, og tar seg oftere en lur når de er ute. Hannene fortjener nok kosegris stempelet, men å avskrive jentene helt på dette området gjør kanskje at man mister mange koselige stunder med flotte hunrotter. At aktivitets behovet for både hun og hanrotter avtar når alderen kommer krypende er jeg enig i, men at de ikke kommer i kosegris stadiet før de er nærmere 2 år er jeg ikke vant med. Og så må vi ikke glemme untakene fra reglene da, slaskedaskete hunrotter som henger som erteposer fra hendene allerede som knøtter og turbohannene som har futt tilsvarende en hel flokk med jenter.

Ellers for å svare på det trådstartet spurte om raser.
Tamrotta vår er en enkelt rase, det du ser av variasjoner rundt om er bare farge, pels og ørekombinasjoner som våre nydelige små kan ha. Hvordan de er på temprament og oppførsel varierer fra rotte til rotte.

Ellers vil jeg ønske deg lykke til med rotte kjøpet. Anbefaler deg å fortsette slik du nå har begynnt, med å sette deg inn i rotter og rotte hold. Da finner du fort ut om rotter er noe for deg. Og du vill kunne gi dine fremtidige små det de trenger av stell, pleie og kjærlighet :aww:
Hilsen Rikke Karine

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Kosete jente rotter

Post by Skaubytroll »

*Har flyttet et par innlegg som ikke hadde noe med emnet å gjøre*
*vennligst hold en god tone og hold dere til trådstarters innlegg*
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Kosete jente rotter

Post by Larm »

For å utdype litt nærmere :cheerful:
Jeg har ikke opplevd en eneste kosete jenterotte i hele mitt liv, i hvert fall ikke i nærheten av guttene og ikke før hun eventuelt har blitt gammel. Men det er mine erfaringer :wink:

Jeg vet også av erfaring at dersom noen ønsker seg rotter og ser det for seg at de kan kose masse med de (siden du nevnte kose flere ganger i innlegget regner jeg med at dette er et tema :wink:) så blir de ofte skuffet fordi rottene ikke lever opp til den forventningen. Derfor tenkte jeg at det var lurt å opplyse om dette før anskaffelsen av rotter, slik at du ikke så for seg at rotter generelt ligger og koser på fanget. Dette er nemlig noe jeg kun har opplevd noen få ganger og jeg har hatt ganske mange rotter opp igjennom tidene, så jeg vil tro at rottene mine (og andres som jeg har hilst på) er representative for rotter flest :wink:

Jeg har også opplevd at mange unge (barn fra 4 og opp til 14...) har prøvd å kose med dyr fordi de ønsker å kose med dem (ofte mot deres vilje) og dette er ikke noe som er lurt å gjøre med rotter (eller andre dyr for den saks skyld).
Du høres ung ut i innlegget ditt (alderen vet jeg jo selvsagt ikke :oops:) derfor nevnte jeg det med å holde de fast og kose med de. Jeg har ikke sagt noe om at du vil gjøre dette, det har kun vært ment som en opplysning ut i fra egne erfaringer med barn og unge (også unge etter fylte 18 år som trodde at rotter var kosedyr) :wink:

Jeg har nemlig en del småsøsken som jeg har måttet veilede opp igjennom årene, derfor er jeg litt sånn beskyttende av rottene på forskudd :thhpt: og jeg mener ingenting vondt med det.
Kan også nevne at en av mine småsøsken fikk seg rotter i 18/19 års alder og hun trodde at de var kosete på samme måte som hunder og noen katter, men det erfarte hun fort at de ikke var :cheerful:

Jeg synes det er flott at du søker informasjon før du skaffer deg rotter, så fortsett med det :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Kosete jente rotter

Post by Tonje Lenore »

Jeg har motsatt erfaring, mine jenterotter er superkosete men fortsatt ganske så aktive, både Sugar og Candy er de som er mest kosete, mens Turbo og Celin er de som er mest aktive og løper rundt som bare det, men å få kos det har de alltid tid til :cheerful:

Guttene mine er veldig opp og ned, noen dager er de veldig aktive og løper rundt over alt og har ikke tid til noe kos, mens andre dager vil de ha masse kos og vil være mest ved meg for å få masse kos!

Så jeg tror egentlig det handler om hvordan man får rotta til å være, at om du koser masse med dem vil de bli kosete osv,
men som sagt, det er jo forskjellige oppfatninger og jeg vil si at egentlig så spiller det ingen rolle hvilket kjønn du velger, så lenge du føler det er de du vil ha :cheer:
Det står god informasjon ang rottehold på NTF sine sider, tamrotter.com!

Lykke til uansett hva du måtte velge, rotter er fantastiske dyr :kisses:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kosete jente rotter

Post by wollf »

Larm wrote:Jentene er IKKE glade i å kose Dersom du får deg rotter så må du akseptere at de får løpe rundt omkring og ikke holde de fast og kose med de. Hamstere er mye mer kosete (selv om de ikke er spesielt kosetet i forhold til f.eks. en kastrert katt).
Rottene ligger kanskje i ro i noen sekunder dersom du er heldig. Ellers så vil gamle hannrotter på ca 2 år være litt mer kosete.
blir litt merkelig å si, mine jenter elsker å kose sofa, men de er mindre kosene enn gutter det er de

Rotte1881
Pinky
Posts: 9
Joined: 15 May 2011, 16:49
Location: Nes

Re: Kosete jente rotter

Post by Rotte1881 »

Takk for alle svarene.
Ikke så viktig at rottene er så veldig kosete. :roflmao: :rofl:
Hamsteren jeg hadde før var ikke kosete men var velig glad i henne uansett. :smile:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kosete jente rotter

Post by wollf »

jeg holder mine fast og blåser den på magen. dytter nesen min godt inne i bløte tottemager er det herligste i verden... sitter med noen frøkener her så som dytter hånden min av tastaturet for å bli kost på huet. og løpetiden er værst. draxx flyr rundt etter hånden min for å bli tatt på stumpen

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Kosete jente rotter

Post by rattie19 »

Om jeg har hettegenser på meg så klatrer Prikken oppover beinet, genseret og helt opp til hetta, hvor hun legger seg nedi og skjærer tenner :crazy: Og hun er ganske kontaktsøkende, mens Thea er sånn.. "meh, vil være alene".
Thea og Prikken <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kosete jente rotter

Post by Matmor »

Muligens har vi litt forskjellig oppfatning av hva "kosete" innebærer.
Kosete som i "ligger stille og blir klappet og klødd" er noe annet enn kosete som i "kommer stadig for å rense negler, snuse meg i øret og klatre på meg". Det er kos med begge deler...

Jeg har hatt bare fire hunrotter her som har bodd her til de var over året gamle, noen gjester av hunkjønn, men mange hanner. Den beste koserotta av en hun begynte å bli rolig-kosete (var villig til å ligge litt på fanget eller inni klærne mine for å bli klødd) da hun var ca. 6 måneder gammel. På sine eldre dager kunne hun ofte ligge nesten hele luftetiden inne i genseren min og halvsove eller gnisse tenner. Resten har ventet til de ble 8-9 måneder, til ca. 12 måneder, eller aldri blitt kosete på den måten. Tre av de fire hunnene jeg har selv har raskt blitt kosete, eller de var det allerede da jeg fikk dem, i "komme for et kyss"-forstand.

Noen av guttene har likt rolig-kos fra de var 3 måneder eller før. Nesten alle har syntes det var deilig med litt rolig-kos fra 6 måneder, men noen få så aldri poenget. (Noen av disse kom til meg på omplassering og hadde nok vært lite håndtert.) Noen få av guttene har vært nesten som katter fra de var et år gamle: de fant seg i å ligge langflat på fanget i lange stunder mens de ble klappet og kost med. De fleste har kommet for å bli kost med et par minutter, gått igjen, kommet tilbake for et par minutter fram til de ble gamle og litt skrøpelige. Jeg har ikke hatt de siste to hunnene mine lenge nok til å vite hvordan de blir når alderen tynger.

Fordi hanner generellt er roligere er det større sjanse for at de skal bli rolig-kosete enn at hunnene skal bli det, uten at grunnen er at de er for gamle og svake.

Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Re: Kosete jente rotter

Post by Julirottene<3 »

Larm wrote:Jentene er IKKE glade i å kose Dersom du får deg rotter så må du akseptere at de får løpe rundt omkring og ikke holde de fast og kose med de. Hamstere er mye mer kosete (selv om de ikke er spesielt kosetet i forhold til f.eks. en kastrert katt).
Rottene ligger kanskje i ro i noen sekunder dersom du er heldig. Ellers så vil gamle hannrotter på ca 2 år være litt mer kosete.
Jeg har hatt tre hamstre og ingen av dem har vært glade i å kose. Hamstre blir ganske hypre og liker å løpe i hånda di f. eks. Men har du hatt en hamster som har likt å kose, så har du vært heldig.
Men det kan også hende at vi har helt forskjellige meninger om hva det vil si å være kosete. :grin:
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Re: Kosete jente rotter

Post by Julirottene<3 »

wollf wrote:jeg holder mine fast og blåser den på magen. dytter nesen min godt inne i bløte tottemager er det herligste i verden... sitter med noen frøkener her så som dytter hånden min av tastaturet for å bli kost på huet. og løpetiden er værst. draxx flyr rundt etter hånden min for å bli tatt på stumpen
Aw! så søtt da :nottelling:
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Kosete jente rotter

Post by Alicia&Heksen »

Jeg har svært begrenset erfaring ang rotter ennå, da jeg har hatt mine i fire dager. Men vi har fått to hunn-rotter. Den ene vil ikke ligge i fanget å kose, men springer rundt som en rakett for å snuse på alt, mens den andre kommer for å legge seg i fanget og få kos. Den kan ligge i bortimot en time for å bli klødd på hodet og halsen :cheesy: . Og hun NYYYYYTER det. Men om en hann-rotte er mer kosete eller ikke, vet jeg ikke :cheerful:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kosete jente rotter

Post by tantepose »

Høres ut som du har deilige rotter! :cheer: Den andre vil nok roe seg litt med alderen,men noe av det som er fasinerende med rotter er at de er så forskjellige. :cheerful: Prøv om hun vil leke med fingrene dine,"løp" litt etter henne,snu og "løp" tilbake,snakk "lekespråk"( :crazy: ).Dette syns mange er spennende og vil vekselvis løpe fra fingrene dine og løpe etter dem. :grin:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply