Reddet rotte fra dyrebutikk

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Reddet rotte fra dyrebutikk

Post by Maxtine »

I dag reddet vi en rotte fra en dyrebutikk på Rygge hvor den har bodd i over ett år, og broren ble solgt for 4 mnd siden så den har levd helt alene så lenge. Den skulle avlives snart siden ingen ville ha den. Den er livredd og lar meg ikke klappe eller røre den. Vi klarte ikke engang å løfte den ut av buret i butikken i frykt for at den skulle være så redd at den beit.

Men jeg påtok meg likevel ansvaret for å temme denne stakkarn, gi den et bedre liv, og broren min er ikke redd overhode for å bli bitt, så han er god å ha.

Vi har jo to rotter fra før av, Halvorsen (1 år, 9 mnd) og Ozzy (1 år, 4 mnd), og da vi plasserte buret til den nye ved siden av buret dems ble han helt rabiat og puffet så høyt som jeg aldri har hørt en rotte puffe før. Den spratt til og med mens den gjorde det. Vi hadde planlagt å sette dem sammen etterhvert, men nå er vi veldig usikre... Jeg kjenner ikke denne nye, den virker veldig redd og nervøs, og imotsetning til Ozzy stritter den ikke like mye med pelsen når den hilser på andre. Den lager bare veldig høye lyder. Vi hadde en teori om at den kanskje var så redd at den bare ville forsvare seg mot Hallis og Ozzy, men det er vi jo ikke sikre på.

Ozzy er en dominant rotte som ikke lar seg tråkke på og Halvorsen er så underlegen, snill og pysete at jeg er sikker på til og med en unge kunne sjefa over han. :lol:

Vi tør hvertfall ikke sette dem sammen, og er veldig usikre på hva som kan skje.. :|
Vi har tenkt på kastraksjon, men vil se det ann først for vi kjenner jo ikke stakkarn enda.
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Reddet rotte fra dyrebutikk

Post by tantepose »

Nå ville jeg først og fremst ta tiden til hjelp.La ham bli vant til det nye livet sitt,buret,naboene og dere.Kosesnakk mye og gi godbiter.Heng et teppe over buret og la ham venne seg til alt og kjenne at han har det godt. :cheerful: Lykke til!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Reddet rotte fra dyrebutikk

Post by Matmor »

Jeg er helt enig med Tantepose. Dere kan ikke regne med å se hva som er "normal" oppførsel på ham før han har bodd hos dere i minst 14 dager: det er en alt for stor omveltning.

Her har jeg flere feriegjester nå, og de har brukt noen dager på å roe seg, selv om de er vant til å bli flyttet rundt på.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Reddet rotte fra dyrebutikk

Post by Lyngrottene »

Fra Rygge? :o På senteret her, eller er det en annen dyrebutikk jeg faktisk ikke vet om? :/
Har vært innom på senteret flere ganger, kjenner hu som driver det, og da har de hele tiden vært 2, og det er ikke 4 mnd siden jeg tittet inn der sist :o
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Reddet rotte fra dyrebutikk

Post by Maxtine »

Første døgnet har gått veldig greit. Han har et pledd over buret som er trukket opp på den ene siden så han fortsatt kan se rett bort til de andre rottene. De er veldig nysgjerrige på hverandre og står å stirrer konstant gjennom gitteret. Remy, som vi har bestemt oss for å kalle han er fortsatt redd for hånda mi, men jeg tok på tjukke hansker og prøvde hilse på han idag tidlig. Det virker ikke som om han er en biterotte, og det er en virkelig god ting. :) Håper han roer seg litt mer ned etterhvert.

Ja, det var Rygge storsenter. :D Har du sett en litt stor grå/blå rotte som har bodd i et av de øverste burene?
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Reddet rotte fra dyrebutikk

Post by Lyngrottene »

Har kun sett at det har vært blå rottegutter der, så han har nok klatret rundt på meg, men om han stod i det øverste buret, så har jeg rett og slett ikke lagt noe merke til han de siste gangen jeg har vært innom :(
Gutta som har vært der, har vært veldig nysgjerrige iallefall :)
Lykke til med den lille kroppen :)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Reddet rotte fra dyrebutikk

Post by Woodgirl »

Hatten av for deg som tok imot ham. Ikke lettest med en som ikke har sett noe annet enn innsiden av et dyrebutikkbur i hele sitt liv.
Han er nok veldig usikker og resignert iforhold til nye inntrykk. Han puffer seg opp sikkert fordi han er mer redd enn dominant. Istedet for å bruke en stor hanske...altså jeg skjønner det er skummelt når man er redd de kan bite, men vi må huske at det ligger egentlig ikke i en rottes natur å bite. De aller fleste rotter biter ikke.
Prøv å legg hånden din...eller broren din som ikke er redd for biting, legg hånden og hvil den i burluka, ikke prøv å ta etter ham eller klapp ham. Bare la hånden være der rolig og evnt la Remy kjenne at hånden ikke er farlig eller alltid vil ta ham. Gi ham ofte godbiter med hånd uten hanske. Hvis han enda ikke tør å ta godbiten direkte fra hånden, la hånden komme så nære før ham flykter og legg godbiten ned foran ham.
Dette kan ta tid siden gutten er voksen...men det kan også gå raskere enn forventet. Han vil nå begynne å oppleve positive ting i livet og det kan utgjøre mirakler. :kisses:
Vet ikke hvordan bur han bor i men selv foretrekker jeg Marybur, litt lavt med stor luke på toppen.
Da kan jeg ha hengekøye plassert under luken slik at jeg forsiktig kan begynne å gi rotta litt kos mens han er i halvsøvne, da med hånden min gjennom toppluka.
Masse lykke til.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply