Blir de fleste rotter syke?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Linda&Rottene
Pinky

Blir de fleste rotter syke?

Post by Linda&Rottene »

Har undret meg litt noen ganger når jeg har lest om rotter om det egentlig hører til sjeldenheten og få en rotte gjennom livet uten sykdom? Er det sånn eller bare føles det sånn når man leser om alle sykdommene som er vanlig at dem får?

tantepose
Gammelrotte

Re: Blir de fleste rotter syke?

Post by tantepose »

Du kan si at om de blir gamle nok vil det bli noe "rusk" hos de fleste.Rotter er mer utsatt for sykdommer enn andre dyr.Men det blir vel sånn at det er de syke vi får høre mest om her inne.Forhåpentlig er det mange flere der ute som er friske! :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Tja... de lever 18 måneder i snitt, og noe skal de jo dø av :sad: Av mine 21 avdøde (de har hatt en gjennomsnittlig levealder på noe over 20 måneder) var det 6 som ikke så en veterinær før den måneden de ble avlivet. Noen av dem ble likevel behandlet for lus og midd i forbindelse med flokkbehandling. Ellers regner jeg med et veterinærbesøk i året i snitt pr. rotte (utenom avlivning), men det er svært ujevnt fordelt. Rotter som strever med infeksjoner blir det ofte mange turer på.

Det er ikke mange av rottene mine som har vært til veterinær for annet enn utøy før de fylte året. Unntaket er noen hanrotter som hadde litt mye hormoner, og en hunrotte som fikk en luftveisinfeksjon som måtte behandles.

Rotter kan jo ha plager man ikke tar dem med til veterinæren for også. En eldre rotte som får svulst er jo ikke frisk, men hvis rotta er for skrøpelig til at man tar sjansen på en operasjon er det ikke umulig at den dør av seg selv eller blir avlivet av en annen årsak først.

Linda&Rottene
Pinky

Post by Linda&Rottene »

Matmor wrote:Tja... de lever 18 måneder i snitt, og noe skal de jo dø av :sad: Av mine 21 avdøde (de har hatt en gjennomsnittlig levealder på noe over 20 måneder) var det 6 som ikke så en veterinær.
Ja det er såpass ja. Trist at de får så mye trøbbel. Ene hos meg har alt vært behandler for infeksjon i luftveiene, og jeg har fått det som dårlig vane å konstant vente på at en av de andre får noe trøbbel...

Post Reply