Dominanse..?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Dominanse..?

Post by WillyWonka »

Opplevde noe i dag som jeg ikke har sett tidligere. Har buret til guttene mine rett ved pulten min, og plutselig hører jeg et voldsomt spetakkel rett ved siden av meg. Da ser det ut som de er i slosskamp og det kommer høylytt piping fra den ene.
Det hele ender med at den black hooded rotta blir lagt på rygg mens den brune ser ut til å gjøre en hardhendt rens av pelsen i og rundt ørene på den andre.. :gasp:
Når den brune da setter seg opp og steller sin egen pels, blir den andre liggende på rygg med lukkede øyne og ble liggende sånn ganske lenge. Trodde den var død :gasp:
Var sikkert mindre alvorlig enn hva det så ut som, endte nemleig med at den brune la seg til å sove halvveis over den andre rotta som da begynte å slikke pelsen til den brune før den også la seg for å sove..
Litt tungvindt og forklare da rottene ikke har fått navn ennå :sjokkert:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Dominanse..?

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg vil si det er litt dominase her.
Har to gutter som driver slik selv og jeg ser veldig godt hvem som er sjefen av dem, men enkelte ganger kan dem bytte på også.
Ut fra det jeg har fått med meg på forumet og sett her hjemme er det bare hvem av dem som er sjef og noen som også kan være veldig likt hos dem og da ender det med en slik kamp ( rett meg hvis jeg har feil, det er lov)
Er ikke noe falig og dem er venenr igjen like fort.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Dominanse..?

Post by WillyWonka »

Det bare høres så fælt ut, men har ikke sett at han biter den andre, selv om den andre kan finne på å pipe høyt. han kan også finne på å "angripe" mens den andre sover, men er bare kort tid så finner den på noe annet. Den svarte og hvite ser ikke ut til å ville konkurere, den lar seg vippe på rygg rimelig kjapt.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Dominanse..?

Post by Søstrene Halvorsen »

Ja det høres være ut men den pipingen betyr nok ikke annet enn at den som blit tatt ( stelt) syns det er litt for hardt.
Men ta det helt med ro mine oppfører seg liket, så det virker som det er normalt.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominanse..?

Post by Matmor »

han kan også finne på å "angripe" mens den andre sover
Akkurat dette synes jeg ikke hørtes normalt ut for en 1 år gammel rotte. Nå kan det hende de bruker litt tid på å tilpasse seg nytt hjem. Men hvis den adferden ser ut til å plage burkameraten på sikt ville jeg ha vurdert om en kastrering kunne ha hjulpet.

Jeg vet de fleste sier at hvis det ikke blir blod er det greit, men jeg er ikke så sikker på at den rotta som blir plaget er enig... Jeg overtok to slike en gang, og det endte med at jeg måtte kastrere begge :roll: . Den forsiktigste av dem fant rett og slett ut at han ville hevner seg for måneders plaging da plageånden ble mildere. Og da ble det sår, ja! Det sier nok noe om hvordan den mest forsiktige hadde opplevd å bli kløpet og bokstavelig talt tråkket på flere ganger om dagen i månedsvis.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Dominanse..?

Post by WillyWonka »

mhm. Jeg får følge med dem. De er stort sett gode venner, steller pelsen til hverandre og sover stort sett sammen, men likte ikke de pipene fra den tofargede.
jeg har hatt mange dyr oppgjennom mitt korte liv. Både hund, katt, hamster, marsvin, fugler og kaniner, så er vant til at dyr kan pipe litt, men de pipene var så skarpe. Derfor jeg reagerte på det, men akkurat nå er de helt fredlige.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominanse..?

Post by Matmor »

Da håper jeg det bare er litt omstillingsproblemer som går over :cheerful:

Post Reply