Hvor tamme?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tezza
Pinky
Posts: 22
Joined: 01 Aug 2011, 22:43

Hvor tamme?

Post by Tezza »

ikke sikker på om jeg legger dette riktig men håper og tror det...;)
Hvor tamme mener dere en rotte bør være?
Mine kommer på armen, men HATER å bli løftet opp, Reba godtar det, Kelly protesterer men godtar det jo til slutt, hun vet vel hun må;P
Men hva er "tam nok" når man har rotte? Like lydig som en hund, eller bare at de ikke biter når du greier å nå dem under sofaen?
Syns det er litt interessant å høre hvor tamme dere vil ha deres rotter, og hvor tamme de faktisk er... ;)?
Reba, Kelly, Bobby(mopsen), og mamma Tezza;)

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor tamme?

Post by Vitania »

Alle rottene jeg har hatt tidligere har vært som hunder nesten. De kom når jeg ropte, bet aldri, elsket kos, hadde lite imot å bli løftet og stelt på forskjellige måter. De var nesten på grensen til å være FOR tamme, enkelte av de.
Men de jeg har nå er sprellete og ville. De har kommet seg veldig da.

Det er greit når de ikke er redd mennesker, godtar å bli håndtert(ikke nødvendigvis liker det ekstremt godt)ikke biter og slike ting. En veldig tam rotte er som de jeg hadde før, tenker jeg.

Dette er mine meninger og preferanser da, er nok mange som mener forskjellig.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Tezza
Pinky
Posts: 22
Joined: 01 Aug 2011, 22:43

Re: Hvor tamme?

Post by Tezza »

Spennende å høre hvilke forventninger jeg KAN ha til meg selv, og dem ang trening da;))))))
Drømmen er å tørre stole såpass på de at de kan gå løse i leiligheten, men det skjer ikke før de er 99% på inkalling og 100% på håndtering;P hehe...
Reba, Kelly, Bobby(mopsen), og mamma Tezza;)

MissGuardian

Re: Hvor tamme?

Post by MissGuardian »

Jeg må kunne få tak i de når de er løs. Dvs at jeg slipper å jage de rundt hele rommet før jeg får tak i de.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor tamme?

Post by Vitania »

Ja, jeg er enig med MissGuardian, man må kunne få tak i de. (:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvor tamme?

Post by Matmor »

Jeg tror du forveksler "tam" og "lydig" :wink: Selvsagt er det ikke videre tamt å sette tennene i fingrene på den som skal løfte. Det er ikke akseptabelt. Det hadde kanskje vært greit om rottene alltid kom når de ble ropt på og lot seg håndtere helt uten sprell, men sosiale dyr har gjerne mer personlighet enn som så. Jeg synes ikke det er bra hvis en rotte til stadighet piper og spreller eller bare flykter og stritter imot når den skal løftes.

Men at de innimellom sier fra at "jammen jeg lå så godt her jeg lå" ved å prøve å holde seg fast i hengekøya, eller finner ut at det er kjempegøy å stikke av akkurat når matmor vil ha meg inn i buret igjen - det er etter min mening ganske sikre tegn på at rotta er tam.

Tezza
Pinky
Posts: 22
Joined: 01 Aug 2011, 22:43

Re: Hvor tamme?

Post by Tezza »

Ja, vet at det er forskjell på tam og lydig, men jeg mener at man ikke kan få en lydig rotte om den ikke er tam;P
Så ja, jeg ordla meg litt kludrete men;P
Reba, Kelly, Bobby(mopsen), og mamma Tezza;)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvor tamme?

Post by torasrotter »

Det er jeg enig med deg i Matmor.. Rotta skal være uredd for å kunne bli kalt tam synes jeg.. Det er helt greit at rotta har litt personlighet, det synes jeg faktisk de skal ha! Men de skal kunne håndteres, og de skal kunne bli skjekket (tenner, mage, ører, øyne ol) uten at de biter av deg fingeren.. Det er ingen rotter som liker å bli pillet i øret, men de skal tolerere det :cheerful: Legger ut en video av Patty i kull-forum litt seinere, og hun er en rottte som er det jeg vil kalle en skikkelig kosen rottejente.. Men hun også har ikke alltid lyst til å ut å kose :sarcastic:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor tamme?

Post by WillyWonka »

Begge mine rotter stiller seg opp ved burdøren når jeg kommer for å hilse, men ikke begge er fult så begeistret for å komme ut. Føler meg ikke trygg på å ha de løs på gulvet da jeg bare har hatt dem en uke.. men har de mye på fanget og slikt hver dag og sitter med burdøren åpen, så de kan komme ut til meg om de vil. Som regel er det bare den brune som kommer ut av buret for å hilse på. Den andre synes det er tryggest inne i buret :grin:
Når de er i buret får jeg lov og stryke dem og alt uten at de bryr seg om det. Begge elsker og få kos og ser ut som de sovner hver gang jeg stryker på dem :kisses:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Leela
Pinky
Posts: 17
Joined: 06 Sep 2011, 23:23

Re: Hvor tamme?

Post by Leela »

Min kommer når jeg roper, og klatrer selv opp i hånden min når jeg tar den inn i buret.
De gangene hun IKKE klaterer oppi av seg selv, så tar jeg henne ikke ut.

Når hun løper på gulvet eller i sofaen så kommer hun løpende når jeg roper på henne. Hun har egentlig vært lydig fra jeg kjøpte henne... Men hun følger alt hunden gjør, så mulig derfor hun har lært seg lydigheten..

Post Reply