Det lukter så veldig av rottene mine :/

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

WillyWonka wrote:synes fortsatt at det lukter, men kan jo være at de markerer ekstra nå når alt er nytt... får prøve noen dager og se hvordan det går :)
Litt lukt kommer det alltid til å være.

WillyWonka
Alfatryne
Kjønn: Kvinne

Post by WillyWonka »

Deeet vet jeg jo :cheerful: men tenkte at det luktet mer nå enn hva det gjorde med bare spon :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

anni

Post by anni »

Jeg husker før, for mange år siden når det var vanlig å bruke spon så luktet det bedre ja.
Synd rottene er blitt så ømfintlig og svakelige.

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Rotter har aldri tålt spon, så de er nok ikke blitt noe verre nå enn det de var før.. Det er faktisk mindre LVI og luftvegsproblemer når enn det det var for noen år siden.. Grunne ntil at rotter ikke tåøer spon er ren kjemi. Kvae+rottetiss= Fenoler :wink: Fenoler irriterer luftveiene..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anni

Post by anni »

torasrotter wrote:Rotter har aldri tålt spon, så de er nok ikke blitt noe verre nå enn det de var før.. Det er faktisk mindre LVI og luftvegsproblemer når enn det det var for noen år siden.. Grunne ntil at rotter ikke tåøer spon er ren kjemi. Kvae+rottetiss= Fenoler :wink: Fenoler irriterer luftveiene..
På 70/80 tallet brukte man kun spon, tror ikke det fantes noe annet burmatriale på den tid.
Kan ikke huske at en eneste en av rottene mine hadde luftveisinfeksjon eller noe slikt.
Rottene var sunnere på den tid og levde lengre.
Jeg ser en klar forskjell på rottenes reduserte livslengde og helse fra den tid og i dag.
Derfor er det så viktig at man avler på sunne dyr, og dyr med bra livslende.
Den gang var det stort sett vanlige hetterotter (som de ble kalt den gang)
Hvite rotter var en skjeldenhet og andre farger og dumborotter så man ikke.
Personlig så tror jeg at all avlen som har satt utseende i fokus kan kanskje være årsaken til at rotter i dag er blitt såpass svakelige og har fått redusert livslengde.

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal bruke spon i dag, men forteller hvordan det var tidligere :cheer:

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Ja jeg hadde også dyrebutikk rotter som gikk på spon engang i tiden, de første rottene jeg fikk og før jeg viste noe bedre :sarcastic: De ble heller aldri syke, men jeg velger å tro at det er unntaket som bekrefter regelen :wink: Jeg er helt enig med deg at hvis vi ser tilbake til 80 tallet så er det en klar forskjell!! Jeg tenkte mer sånn tilbake til begynnelsen av 2000 tallet og i Ntf sine første år etter foreningen ble startet opp. Da var det mye mer problemer med LVI enn det vi har nå. Tror jeg da, jeg har ikke noen tall på det men det er iallefall min oppfatning etter å ha lest i gamle tråder og på hjemmesidene til de som var aktive avlere på den tiden.. Det er min oppfattning at det vi sliter mest med på rottene våre nå for tiden, faktisk er jursvulst :oops: Jeg ser så mange innlegg om jursvulst, både på jenter og et par på gutter.. Men det har blitt gjort en god jobb på avlerfronten i norge de siste to-tre årene, og jeg tror det er mindre fokus på utseende enn det kanskje har vært før :cheerful: Det er heller ikke så fanatisk som det har vært før, vi begynner å få litt manko på rotter så nå må vi utvide horisontene våre!! :cheerful:

Dette var litt off-topic men kanskje moderator kan dele tråden opp?? Hvis det er noen som har lyst til å hoppe inn i diskusjonen :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

WillyWonka
Alfatryne
Kjønn: Kvinne

Post by WillyWonka »

Nå har jeg brukt fleesteppe i buret i tre dager men kjenner at det burde skiftes på nå :sjokkert:
Skal inn til byen i morgen og kjøpe to nye pledd slik at jeg kan bytte f.eks annen hver dag eller hver tredje, og så kaste dem til vask :)
Jeg delte ett pledd i to der jeg har den ene delen stramt over bunnen slik at det ikke blir noen folder de kan bite hull i, så har jeg lagt den andre løst over slik at de kan bite og grave rundt i den. Virker som de storkoser seg med det. Den brune bruker og ligge under pleddet og sove. Mykt og godt.
Den andre finner det tryggere å sove i røret som henger i buret.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply