Hanrotte som piper

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Klatrus
Pinky
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2011, 00:50

Hanrotte som piper

Post by Klatrus »

Hei!
Jeg er helt ny rotteeier og ny på forumet her. Jeg har to sønner på 7 og 5 år som ønsket seg veldig et dyr, og vi snakket mye om hva som kunne passe for vår familie og jeg brukte mye tid på å finne ut at det var rotter som ville passe for oss. Vi ville ha hanrotter siden det virket som disse var mest tamme og rolige.

Jeg kjøpte da to hanrotter på en dyrebutikk forrige tirsdag. Barna mine gledet seg veldig, og var kjempeglade for å endelig få dem hjem! Navnene til rottene hadde vert klare allerede flere uker før.... (Rottus og Klatrus) Det ble desverre en brå slutt på gleden til eldstegutten min da den ene rotten bet han til blods da han klappet den. Den bet også min mann helt uprovosert, så vi fikk levere den tilbake på butikken da ingen av oss klarte å stole på den.(ble omdøpt til Bitus..)

Dan nye rotten vi har fått har et helt annet gemytt og har ikke prøvd å bite, men den lager mye lyd. Den piper og "prater" mye med seg selv når den er i buret og spiser og steller seg. Men jeg fikk meg en overraskelse da jeg prøvde å løfte den for da pep den veldig høyt og ville tydelig ikke bli løftet. Er dette normalt?? Kan den være syk? Den er fin i pelsen, har ingen sår eller klumper såvidt jeg kan se.. Den andre rotten vi har er ikke pipete, men denne liker heller ikke så godt at vi løfter den, selv om jeg har merket at den er blitt mer tam på den lille uken den har vert her.. Begge rottene er nysgjerrige og kommer bort og snuser på oss og klatrer gjerne ut buret hvis de får gå over til noe annet enn oss.

Dyrebutikken sa at de var ca 7mnd, men ingen kunne fortelle noe om hvor de kom fra eller hvor lenge de hadde vert i butikken ( de hadde nettop blitt ansatt selv).

Et annet problem er at de bæsjer og tisser mye når de er utenfor buret. Jeg syns derfor det er litt ekkelt å ha dem på fanget i stuen. Jeg har tullet den pipete inn i et håndkle og den aksepterte å være på fanget da, men den lå bare helt i ro og føltes litt skjelven.. Jeg har latt dem gå løs på badet, og da har de krøpet litt på meg, men jeg kan jo ikke sitte der et par timer å kose med dem liksom..

Noen som har noen gode tips eller ideer?
Det ble ikke så koslig med et kjæledyr som jeg og barna hadde forestilt oss :suspicious:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hanrotte som piper

Post by Matmor »

Hettegenser eller "magesekk"! Ta med rottene på tur i en muffe når du går rundt i huset. Da er det bare å stikke inn en hånd for å kose litt når du har en ledig. Barn er barn, så det er nok best at de bare får med seg rottene så lenge de er under oppsyn. Så lenge de kan holde seg inne i røret/lommen føler de seg mye tryggere og kommer ikke til å bæsje like mye. De små klumpene er tegn på nervøsitet, og akkurat dét problemet vil gå over når rottene blir mer trygge. Hvis disse to har stått i et glassbur i en butikk i flere måneder er de nok ikke borskjemt med kos, og det tar tid å venne seg til at det kan være noe å trakte etter. Godbiter sammen med kos pleier ofte å være en lur ting. Bare pass på fingrene til barna: gi noe bløtt fra en skje i starten, så risikrerer dere ikke at rottene sluker fingeren som kommer med godsakene i samme slengen.

Det er vanskelig å vite om pipingen er noe annet enn protester fra rotta som kommer med dem. Noen rotter er "flinke" til å si ifra hvis det er noe de ikke liker. Innimellom kommer man over en rotte som piper hørbart uten at den føler seg plaget. Man skulle nesten tro rotta var døv på den frekvensen, og ikke forstår at den lager kraftig lyd i et område rotter vanligvis ikke kommuniserer.

Når det er snakk om rotter med litt uklar opprinnelse som lager pipelyder - og dere er ferske rotteeiere - pleier vi alltid å foreslå et veterinærbesøk. Som regel er det ikke noe galt, men hvis pipingen skyldes luftveisproblemer kan det fort bli alvorlig. Rotter er nemlig veldig flinke til å skjule at de ikke har det bra. En del dyrebutikker har gratis helsesjekk i løpet av de første 14 dagene etter et rottekjøp, hvis man går til en bestemt veterinær. Jeg vet ikke om dyrebutikken deres har det?

Hvis dere har et bord det ikke er så farlig med, foreslår jeg at dere skaffer en voksduk og noen pappesker. Da kan rottene more seg med pappeskehus bare dere lager åpninger. Og dere slipper å bekymre dere for "rotterosiner" i møblene. Duken kan vaskes over med vått tørkepapir til daglig og kjøres på kaldt program i maskin en gang i blant. Det er vanligvis ikke noe problem å lære rottene til å holde seg på bordet heller enn å hoppe ned og klatre rundt.

Lykke til med de ikke så helt små. :)

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Hanrotte som piper

Post by Woodgirl »

Du har kjøpt deg en stor utfordring.
Rotter som har levd et halvt år i en dyrebutikk er mye mer vanskelig å få tamme. Det er selvsagt ikke umulig men det krever mye,noe som ikke var din hensikt med å kjøpe disse rottene.
Som du skriver ønsket dere sosiale kjæledyr. Det sier seg selv at rotteunger er mye lettere å temme enn voksne.
Rotter lever i litt over to år. Det er synd at dyrebutikker selger dyr som er så gamle der de ikke har blitt sosialisert.
Selv har jeg hatt rotter i mange år og sitter nå med to jenter på fem måneder og sliter med å få dem tamme.
Uten stimuli og menneskelig kontakt blir de mer nervøse og usikre,dette kan føre til biting.
Det er selvsagt dumt at du ikke på forhånd sjekket på sidene her før du gikk til innkjøp av rotter. Man får ofte misvisende informasjon fra uerfarne dyrebutikkansatte. Det viser seg i ditt tilfelle der de ikke kunne gi korrekt alder engang.
Matmor gir mange gode råd på å temme rottene men slik jeg leser det var det ikke meningen at du skulle få deg en ny hobby :wink: Men få nye kjæledyr som barna i familien kunne kose seg med.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Klatrus
Pinky
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2011, 00:50

Re: Hanrotte som piper

Post by Klatrus »

Ja, jeg kunne kanskje gjort litt bedre forarbeid, men jeg hadde faktisk lest en del om rotter på forhånd. Men det inntrykket jeg fikk fra det jeg leste var at rotter var sosiale dyr som raskt ble tamme. Jeg fikk med meg at noen sjeldne tilfeller var "født" aggressive, men jeg forstod det slik at dette var unntaket.
Jeg prøvde å finne ut om det var noen oppdrettere i nærmiljøet mitt, men de linkene som var på tamrotteforeningens hjemmeside var enten nedlagt eller ikke oppdatert siden 2006.

Uansett, gjort er gjort, så jeg prøver å gjøre det beste ut av det med å gi rottene så mye oppmerksomhet jeg kan. Den som ikke piper er den jeg føler meg tryggest på, og jeg fikk holde han ganske lenge i dag. Jeg brukte tipset jeg fikk om å ha den i en hette på magen, men han var litt urolig oppi der og prøvde å komme seg videre hver gang jeg kom litt nærme et bord eller noe annet han kunne klatre på.

Han som piper er en litt større utfordring tror jeg. Han er veldig nysgjerrig og er ofte den første som kommer opp i luka, men han skjønner fort hvis jeg prøver å lure han til å komme helt ut av buret...
Jeg prøver å få dem til å komme ut av seg selv over i en annen kasse, men det er jo ikke til å unngå at jeg må løfte dem under magen hvis jeg skal ha dem oppi hetta på magen. Vil dette føre til at de får negative assosiasjoner til å komme til meg? De viser ganske tydelig at de ikke liker å bli løftet... :sorry:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hanrotte som piper

Post by tantepose »

Les om gensertrikset og regn med 3-4 uker.Lykke til,de kan bli verdens beste! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Hanrotte som piper

Post by Woodgirl »

Hvordan går det rottene her? Noen fremgang med å temme dem? :happy:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Klatrus
Pinky
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2011, 00:50

Re: Hanrotte som piper

Post by Klatrus »

Klatrus som ikke piper er begynt å bli litt roligere syns jeg, men han vil aldri komme ut til meg fra buret frivillig. Men det virker som han syns det er greit å bli klappet, han prøver hvertfall aldri å bite å sånn.. :happy:

Nils (som piper) er like vill som før. Jeg lurer på om jeg bør ta han med til dyrlegen en tur og få sjekket han... Jeg føler at det ikke er helt normalt å skrike slik som han gjør, selv om han ikke viser noen andre sykdomstegn utenom pipingen?

Jeg prøver å holde begge to like mye hver dag, men jeg syns jo det er mye hyggeligere å holde Klatrus, så det hjelper jo ikke på temmingen av Nils det heller :oops:

Jeg har også lagt ut innlegg her om at jeg ønsker å omplassere dem, hvis det er noen som er vant med rotter i nærmiljøet mitt som ønsker å ta imot dem. Jeg syns det er litt dumt for barna mine at de ikke får den gleden som de forventet av et kjæledyr, og jeg føler meg ikke helt kompetent til oppgaven med temming.. :sorry:

Post Reply