Noe å bekymre seg over :/

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Noe å bekymre seg over :/

Post by TanjaM »

Hei. Jeg har to jenterotter, Latisha og Thivana. De er begge veldig tamme. Thivana er mere mennskesøkende enn Latisha.
Kom akkurat hjem så tenkte jeg skulle slippe de litt ut. Som vanelig spretter Thivana rett ut og begynner morroa. De Lå begge sammen i huset når jeg kom, men det pleier ikke hindre de begge i å springe ut :crazy:

Men nå ville ikke Latisha ut, ho krøp bare opp på taket av huset ( ligger mye der til tider) Hender ho gjør det litt føre, men nå lå ho der lenge. Så jeg prøvde å lokke med en godbit som ofte hjelper, men den rørte ho ikke. Etterhvert tok jeg ho ut. Ho liker ikke å bli holdt, så pleier å gjøre litt motstand. Men nå gjørde ho litt motstand så stivnet ho helt. Det er svært ulikt ho. Kunne holde ho i hendene lenge mens ho bare pustet fort og så på meg helt stille. Så tok jeg ho opp på skuldrene hvor ho også bare ble stående heeelt stille, beveget hode litt opp og ned og pustet og snuset. Dette er så ulikt Latisha som det går ann.
Deretter satte jeg meg i sengen hvor ho løper å hjemmer seg, forså å sitte i et hjørne. Der sitter ho helt stille, kan ta tak i ho, men ho er liksom så stiv.

Hentet akkurat kremost, det syntes ho er kjempe godt. Ho spise men løp rett tilbake til hjørnet. Så plutselig begynner ho å lukte seg sakte fremover, akkurat som en hund som har fått fnerten av noe, deretter setter ho seg i hjørnet igjen :redd: . Ho sitter fortsatt i hjørne. :sad:

Blir mye detaljer, men virker nesten som om noe har skjedd over natten. Er ikke redd meg, men ellers.
Noen som vet hva dette kan være å hjelpe meg?
Jentene mine. Latisha og Thivana

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by TanjaM »

Ho sitter fortsatt i hjørnet. Er ikke hissig eller noe, kan fint ta tak og løfte. Men ho snuser mye. Akkurat som om ho har mistet luktesansen?
Hadde vist hatt vinduet oppe i natt. Men pleier alltid å ha det åpnet når jeg sover.

Plis, trenger virkelig svar. :sadpace:
Jentene mine. Latisha og Thivana

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by Larm »

Jeg vet dessverre ikke hva det kan være. Kanskje du burde ta en tur til veterinær? :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by tantepose »

Kan ha noe med løpetid å gjøre kanskje.Se om hun ikke er mer lik seg imorgen.Hun kan merke på deg også om du er "urolig" for noe. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by TanjaM »

Ok, Jeg skal se det ann i morgen også. Må beveger ho seg litt rundt i sengen. Står på 4 og 2 bein og snuser veldig. Hodet er i masse bevegelse.

Men takk for svar. Så håper jeg det er bedre i morgen.
Jentene mine. Latisha og Thivana

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by TanjaM »

Hei igjen.
Idag når jeg skulle slippe de ut, spretter Thivana ut som vanelig, men Latisha blir bare liggende inne i huset.
Ho spiser fra fingrene mine og er ikke det minste agressiv. Men virker nesten som om ho har slått hodet eller fått noe form for slag over natten. Som regel pleier ho å klatre oppetter buret når jeg kommer. Etter en stund kom ho ut og begynte å snuse, gjør det heele tiden. Klatret litt på buret før ho gikk inn igjen. Virker som om ho ikke kjenner seg igjen og lurer på hva ting er. Beveger hodet på en rar måte også.

Noen som har noen råd eller noe?
Jentene mine. Latisha og Thivana

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by TanjaM »

Heihei igjen :cheerful:

Var en tur oppe hos rottene med faren min nå. Som ha sa, virker som om ho tror ho skal ha unger. Har laget rede og greier. Kom mere ut nå. Så tror det bare er morsinstinktet som trår på. Har jo ikke oppført seg sånn før, men nå er ho jo voksen. Så det ser bedre ut nå. :happy: :aww:
Jentene mine. Latisha og Thivana

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by Skaubytroll »

Holder hun hodet på skeiva?
Høres ut som om hun trenger en tur til dr.Dyr...
Lykke til :cool:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by Matmor »

Det er ganske vanlig at rotter lager seg reir i buret når de føler seg dårlige - det gjelder ikke bare hunner som er (faskt) drektige.

Som flere har skrevet før her: det høres ut som om denne rotta burde en tur til veterinær. Kanskje det ikke er noe farlig, men du ville jo ikke ha spurt her hvis du ikke var bekymret for at noe kunne være galt. I og med at du også har lagt ut omplasseringsannonse på jentene er det spesielt viktig at hun får den oppfølgningen. Hvis du mistenker at hun er syk vil det være mye vanskeligere for en ny eier å vite om hun er syk, eller om hun bare "er sånn til vanlig".
:rat:

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by TanjaM »

Ja, det er liksom det. Kan jo ikke gi de fra meg før jeg vet at alt er bra.
Latisha er mere lik seg selv i dag, men skal ringe dyrlegen får å høre hva de sier.

Takk for råd og svar. :cheerful:
Jentene mine. Latisha og Thivana

TanjaM
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 May 2011, 13:43
Location: Bamble

Re: Noe å bekymre seg over :/

Post by TanjaM »

Hei.
Da har jeg vært hos dyrlegen med jenta :cheerful:
Som oss andre så hadde ho nok bare en av de dagene :cheerful:
Så da er alt fint, skal bare se det litt ann noen dager.

:kiss:
Jentene mine. Latisha og Thivana

Post Reply