Er rotta gravid?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Hei!
Jeg kjøpte ei rotte jente for ca en uke siden på dyrebutikk. Hun er nå ca 7 uker.
I butikken sto hun med en annen hunnrotte.

Men grunnen for at jeg lurer er fordi hun er rundere enn den andre rotta mi som er seks uker eldre. Hun har spist mye siden jeg fikk henne, trudde først hun bare var litt lubben, men etter å ha lest litt på internett ble jeg litt i tvil...

En annen ting hun gjør er å bite, og hun biter hardt! Jeg har begynt å blø flere ganger. Hun biter spesielt når jeg tar fingrene mellom sprinklene, noe som sikkert har noe med at hun er vant til å få godbiter imellom der, noe jeg aldri gjør. Men hun biter også når jeg tar ned hånden for å la henne lukte pÅ meg, min første rotte var aldri sånn :/ hun er stikk motsatt, lite englebarn <3


Hun vil heller ikke bli bært og løper sin vei hvis jeg kommer etter henne med hånden. men hun er ikke redd for meg, når jeg først tar henne ut har hun sovnet i hetta mi osv, så er jo egentlig en fin rotte:)


Kan hun være gravid? Eller er det no annet? Jeg har aldri hatt rotte før, unntatt hun første jeg fikk så hadde vært fint med noen svar :)

Hva kam dette være for noe? Kan hun være gravid? :S

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Er rotta gravid?

Post by Matmor »

Den dårlige nyheten er at det er høy sjanse for at hun er drektig. Den gode nyheten er at det kan hende bitingen skyldes at hun er drektig, og vil forsvinne når hun er ferdig med å gi die. :hmmm: Siden du sier du har sett rundt på internet vet du vel at det kan være veldig vanskelig å vite om en hunrotte faktisk er drektig, om det dreier seg om falskt svangerskap, eller om hun bare har en egen evne til å legge på seg rundt magen. Og når man ikke har noen bestemt dato for når hun skulle ha blitt parret kan det være en nervepirrende venteperiode til man ser at nipplene blir hårløse (hvis de blir det), magen "falle ned" (hvis du kan se det) - eller du en morgen våkner opp til piping fra buret (hvis det skjer). Jeg har ikke erfaring med hvor tidlig så unge rotter begynner å se drektige ut. Antagelig er det synlig noe før enn på en voksen og bedre polstret rotte. Der kommer den typiske gravidefasongen ofte ikke før etter ca. 14 dager. Kanskje du kan se noe så tidlig som dag 10 eller 12 på en så ung hun? I alle fall, en vanlig rottegraviditet varer i 21-23 dager, så hvis hun ikke har født innen 14 dager eller ser helt sprekkferdig ut da kan du være rimelig sikker på at det ikke kommer noen unger.

Siden jeg ikke vet hva du vet om håndtering av mulig drektige rotter foreslår jeg at du starter med å lese liknende tråder her på forumet. Det er ganske mange som har stilt spørsmål av samme grunn som deg, eller etter tjuvparringer, eller parringer som ikke har vært ordentlig gjennomtenkt på forhånd. På mine egne hjemmesider ligger det en "dagbok" fra drektighetsperioden og ammeperioden for et rottekull, og hvis du søker omkring på nett og leter på hjemmesiden til de andre oppdretterene her inne finner du også en del nyttig informasjon og lenker. Det er ofte lettere å stille de riktige spørsmålene når man har litt forhåndskunnskaper...

Krysser fingre for at alt går bra med nyanskaffelsen, og at hun gir seg med bitingen når hun ikke lenger føler at hun har neste generasjon å forsvare.
:rat:

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Ok takk for raskt svar :) Jeg får se hvordan det går, også får jeg lese litt mer på forumet.

Håper inderlig hun ikke er gravid da jeg ikke har tid eller mulighet til å holde på med et lite rottekull nå...

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Men en annen ting jeg også lurer på er, at hvis rotta My skulle være gravid... Hva skal jeg gjør med den første rotta, Lotta da? Jeg har et veldig stort bur så har egentlig ikke plass til fler (skal være god plass til seks stykker der, er et ilderbur), for jeg har lest at de må splittes hvis den ene får unger?

Lotta er veldig vandt til buret nå så hun går over alt. Hun er også sjefen siden hun er eldst. Har dette noe med saken å gjøre i det hele tatt sånn i forhold til at hun må flyttes? :P

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Er rotta gravid?

Post by torasrotter »

Hvis du har mulighet er det beste å sette den rotta som er drektig i en litt lavt og mindre bur.. Uten hengekøyer ol, men med en hus hun kan føde i :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Det eneste jeg har er et kattebur, det er ganske stort da :)
Jeg har innredet det for å se hvordan det ble med et trehus, matskål og et stort og varmt teppe i bunnen. Jeg får hengt drikkeflaska på døra. Det ble ganske fint tror jeg og jeg har full mulighet til å få oversikt over rotta og ungene hvis det skulle trengs ved å fjerne taket :) Jeg satt det over det andre buret sånn at hun slipper å være på gulvet. Hun ser ut til å like det forløpig :)

Det er kanskje ikke stort nok, men hvis man åpner døra er det ganske god løpe/leke plass, har lagt fleece teppe over burtaket sånn at det er behagelig å løpe på også :)

Kan dette funke?

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Jeg lot Rotta mi bli kjent med katteburet og hun så ut til å trives veldig, hun sovnet i huset ikke så lenge etterpå så lot henne være. Hun begynte og dra med seg papir inn som jeg hadde lagt på utsiden og lagde seg et rede av no slag.

Etterhvert våknet hun og jeg tenkte at hun kunne få være litt med den andre rotta igjen så jeg slapp den andre rotta løs sammen med henne på taket med døra til katteburet åpent. I starten gikk det fint og begge rottene gikk rundt omkring i det lille buret og utforska men etterhvert tok rotta som "bodde" der og "angrep" den andre, eller... vet ikke om det var lek eller angrep, men de klatra oppå hverandre og begynte å rulle rundt liksom, imens det kom små, lave pip av og til. Vet ikke om de beit eller ikke. så ganske ille ut, men nå vet jeg ingenting om dette egentlig da...

Hva var dette for noe? Er det lek eller slossing?
Hvis det er slossing, kan det ha noe med graviditet å gjøre? de har aldri vært aggresive mot hverandre før... :/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Er rotta gravid?

Post by Matmor »

Hvis "Rotta mi" er den antatt drektige er det ikke unaturlig å tenke at hun var glad for å få en fredelig plass hvor hun kunne føde i fred. Og at hun ble frustrert da hun fikk besøk. Vi vet jo ikke om hun er drektig, men det er tryggest å behandle henne som om hun var det. Du kan godt prøve å lufte dem sammen utenfor burene, men akkurat nå høres det ut som om buret er sensitivt område.

I naturen hender det at andre rotter spiser nyfødte rotteunger, så det er ikke rart om instinktene sier sitt overfor en annen hunn hun bare har kjent i en ukes tid.

Katteburet er en løsning i noen dager, men så vidt jeg vet har de for store åpninger i gitteret til å kunne brukes når rottebabyer begynner å kravle seg rundt. Da må du eventuelt finne en løsning med en form for rist å sette foran så de ikke kravler ut. Hvor bor du hen i landet? Hvis du er heldig kan du kanskje få låne et bur av noen i nærheten. Ellers går det muligens å få tak i noe via en gis-bort annonse.

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Ok takk for svar :) Da skal jeg ikke la burdøra stå åpen, for skjønner godt hva du mener :)
Ja, får sette no slags gitter foran eller no hvis ikke jeg får tak i noe bur, men tror ikke jeg skal skaffe meg et nytt bur som tar plass jeg egentlig ikke har før jeg er 100% sikker på at hun faktisk er gravid :)

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Nå driver My (den som kanskje er gravid) og "angriper" Lotta uansett hvor de er, det er som om hun skal dominere eller noe? Jeg kan ikke ha de sammen lenger da de bare krangler :(

Hva skal jeg gjøre? er dette enda et tegn på at hun er/ikke er gravid?

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Jeg vet jeg kanskje maser litt mye nå, men er en ting til som jeg lurer veldig på:
Jeg har nå skilt rottene fordi de ikke går sammen lenger?
My (den mulige gravide) ser ut til å ikke ha no imot dette så lenge hun får komme ut av buret av og til for å gå :)
Lotta (den andre rotta) har litt mer imot å være alene og er nesten desperat etter kontakt! Jeg har henne ute nesten hele tiden og da fyker hun rundt som vanlig, men hun ender alltid på utsiden av My sitt bur etter en stund og prøver å komme seg inn. Jeg skjønner at hun er ensom, jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre med det? jeg kan jo ikke ha dem sammen enda før My muligens får ungene? Skal jeg bare la det være som det er eller er det no annet jeg kan gjøre?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Er rotta gravid?

Post by torasrotter »

Hvis My er drektig, så er det ikke lang tid igjen før hun burde ha født.. Jeg ville nok prøvd å holde henne med så mye selskap som mulig, og vente og se.. Du kan jo ikke kjøpe en ny venninne til henne hvis det muligens er babyer på vei, da vil du ha mer enn nok å holde på med når de kommer ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Er rotta gravid?

Post by sanca »

Hvordan har det gått, kom det noen bebiser?
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

nei hun har ikke fått noen enda.... :( Tviler på at det kommer noen....
Men hun er fremdeles ganske rund, sloss med den andre rotta og biter meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Jeg kan jo ikke ha en rotte som biter?
Men hun er samtidig veldig sosial, ser ut som om hun vil ha oppmerksomhet hele tiden når hun er ute, men med en gang jeg tar fingrene mot henne så strekker hun seg etter dem og biter, hardt.
....hun virker også ganske opptatt av den andre rotta, men etter en stund når de er ute sammen, så begynner de å sloss. Masse piping og skriking, så da skiller jeg dem.
Jeg vet som sagt ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ikke tid til å ha to rotter i to forskjellige bur som ikke går sammen. Hvis ikke jeg finner en løsning snart må jeg gi henne bort eller kanskje avlive henne, noe jeg syntes er veldig trist... :(

Plis kom med tips! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(
....hvis noen av dere har mulighet til å ta vare på henne så plis si ifra! Jeg er sikker på at de fleste av dere har mye mer erfaring med rotter enn meg og at dere kan gi henne et litt bedre liv, noen av dere har sikkert mange rotter fra før av også slik at hun ikke blir ensom.... For jeg vil jo det beste for rotta... omså det vil si å gi henne bort... :(

...Vet ikke om jeg overdriver når det gjelder dette, men helt seriøst.... Hva skal man med en rotte som biter deg med en gang du kommer nær den? Man får jo ikke noe spesielt kontakt med den, blir ikke særlig glad i den sånn som man ville blitt hvis rotta hadde vært mer opptatt av oppmerksomhet fra deg? Jeg er i tillegg nybegynner når det gjelder rottehold, jeg vet ikke hvordan jeg skal takle slike situasjoner.... ?

KJEMPEFINT med tips! Vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre... :O

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Er rotta gravid?

Post by Lillelunde »

Hadde en sånn rotte jeg og, måtte avlive hun til slutt, prøvde i et år med henne.. Hun ble "bra" i et par mnd før hun begynte igjen.
Når hun biter deg, ikke ta bort hånden, men lag en pipelyd, det gir beskjed til henne at det ikke er greit, og at biting ikke får deg bort :wink: Og når du trekker hånden bort, tror hun at hun kan bite deg for å få deg bort, og da fortsetter hun bare med dette. Når de sloss kan du og prøve å lage en pipelyd, da kan de stoppe og "bli venner" :wink: mine gjorde iallefall det.. Prøv å gi henne godbiter fra hånden, og når du løfter henne, om hun biter etter deg, prøver du å ta henne med begge hendene, under magen og føttene, sett henne på fanget ditt og gi henne godbiter, da får hun en følelse av at "å bli løftet opp fører til noe godt" :wink: Bare ikke gi opp! Avliving er den siste utveien å ta :goofy:
Forresten - hvor i landet bor du? :cheerful:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Post Reply