Pestus, en redd rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Pestus, en redd rotte

Post by Vitania »

Pestus, ene rotten vi har er og har alltid vært livredd oss. Vi har hatt han og brødrene fra den dagen de ble fem uker (nå er de fire mnd), og alle har blitt håndtert og temt på samme måte. Fern og Champis er noen lekne gutter som ikke er redd oss, men ikke særlig kosne, men Pestus er fortsatt livredd. Vi begynte med gensertrikset fra dag en, og det har funket fint på både Champis og Fern. Men fortsatt er Pestus like livredd og han hater å være inni genseren. Han får helt panikk. Så da pleier vi å ha han under et pledd, som heller ikke fungerer så bra. Har også sittet så og si hver dag i to mnd med hendene inni buret noen timer, så han blir kjent med meg i trygge omgivelser. Inni buret er han ikke særlig redd, bare om vi beveger hånden mot han. Han har aldri bitt oss, eller gjort tegn til at han vil det, så han er ikke agressiv.

Før kom han greit overens med brødrene. Han og Champis ble ikke helt enig om hvem som var sjefen, litt piping når de sloss, men aldri skikkelig piping og aldri hull i huden. Nå den siste tiden har han begynt å bli litt ekkel mot burkompisene sine, synes jeg. Han kan fortsatt ligge å sove med dem, men han legger de andre ned i bakken på en måte jeg ikke har sett i det buret før. Han gjør ingen fysisk skade på de andre, men komboen av at han er livredd oss og at han har blitt litt mer agressiv i buret gjør at jeg blir veldig usikker.

Noen som vet hva jeg kan gjøre?
Jeg har tenkt på kastrering, evt omplassering, men jeg vet ikke helt. Han er en veldig fin rotte, og jeg vet at om han bare hadde sluttet å være så nervøs så ville han blitt en super rotte.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Pestus, en redd rotte

Post by Matmor »

Det er vanskelig å vite hva som kommer til å skje hvis han blir kastrert. Noen nervøse rotter blir enda mer nervøse av det, mens andre faller til ro. Hvis han stort sett kommer overens med brødrene, og ikke skader dem, ville jeg nok ha sett det an. Det kan hende han blir mindre redd med mer testosteron i kroppen. Det er ikke sikkert at han kommer til å begynne å like mennesker, men så lenge han ikke skader noen og ser ut til å ha glede av burkameratene mesteparten av tiden tenker jeg det er best å la ham ha ballene sine og få leve det livet han foretrekker.

Hvis han blir vanskeligere og vanskeligere med burkameratene ville jeg derimot ha forsøkt kastrering.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Pestus, en redd rotte

Post by Vitania »

Uansett hva jeg velger så hadde jeg tenkt å vente noen mnd til for å se om det kunne roe seg av seg selv.

Like etter jeg skrev dette innlegget så var Pestus nesten ikke til å kjenne igjen. Jeg fikk inspisere han, holde han, kose med han og alt! Jeg ventet litt med å skrive det her, tilfelle dette var et en gangs tilfelle men idag var han førstemann til å hilse på meg, klatret inn i genseren min helt frivillig.
Jeg vet ikke hva som har skjedd, om han plutselig fant ut at jeg ikke var så skummel alikevell?

Jeg vil fortsatt si at han er litt ekkel mot burkameratene, spesielt Wookie. Men Wookie er den eneste i buret som ikke er søsken med resten, kanskje det er derfor?
Det er litt hvining og piping fra buret innimellom, men aldri hyling. Og så lenge det ikke blir sår, eller antydning til sår så går det vel greit.

Jeg skal følge nøye med, og håper at oppførselen hans de siste to dagene er slik han kommer til å være framover.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Post Reply